Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws F1 coureurs Verstappen waarschuwt Red Bull: ‘als dit zo doorgaat, trek ik mijn contract open’

Verstappen waarschuwt Red Bull: ‘als dit zo doorgaat, trek ik mijn contract open’

1.5k
Verstappen waarschuwt Red Bull: ‘als dit zo doorgaat, trek ik mijn contract open’
Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool / redbullcontentpool.com

Max Verstappen staat op een kruispunt. De viervoudig wereldkampioen voelt dat zijn tijd bij Red Bull Racing geen zekerheid meer biedt.

Niet zolang zijn auto het laat afweten, zijn technische steunpilaren de deur uit zijn en de interne rust ver te zoeken is. In het midden van die storm staat één ding centraal: zijn exitclausule. En die tikt.

“Als je me een auto geeft waarmee ik kan winnen, win ik. Als hij maar goed genoeg is voor P5, dan haal ik P5.”

Volgens het doorgaans goed geïnformeerde AutoSport beschikt Verstappen over een clausule die hem toelaat om Red Bull te verlaten als hij na de Oostenrijkse Grand Prix buiten de top vier van het kampioenschap staat.

Momenteel staat hij derde, met 136 punten, 57 meer dan Charles Leclerc in P5. Als dat gat aan het eind van het weekend in Barcelona nog steeds groter is dan 50 punten, vervalt die clausule definitief.

“Als Max boven de 50 punten blijft van de nummer vijf na Oostenrijk, dan sluit de deur voor vertrek.”

Met nog twee races te gaan – Canada en Oostenrijk – staat alles op scherp. Verstappen rijdt dus niet alleen tegen de klok, maar ook tegen zijn eigen contract.

Een scenario waarin hij elders tekent, bijvoorbeeld bij Aston Martin of Mercedes, hangt af van hoe hij de komende weken presteert én hoe Red Bull zich herpakt.

Verstappen mist het fundament: auto, mensen, harmonie

Max Verstappen is duidelijk in wat hij nodig heeft om te presteren: een goede auto, de juiste mensen en een sfeer waarin harmonie heerst. Volgens hem is geen van die drie momenteel aanwezig bij Red Bull.

“Alles wat nodig is om te winnen, is verdwenen. De auto is er niet, de mensen zijn vertrokken, en van rust is geen sprake.” – Max Verstappen

Met het vertrek van Jonathan Wheatley, Rob Marshall en vooral Adrian Newey verloor Red Bull niet alleen ervaring, maar ook structuur. Verstappen voelt zich geïsoleerd.

Lees ook:  Grootste F1-transfergeruchten voor 2026: Verstappen, Alonso en Russell staan voor grote keuze

En dat laat zich voelen op de baan. De RB21 is instabiel, traag in langzame bochten en worstelt op circuits waar precisie en tractie tellen.

Zijn uitspraken na de Grand Prix van Monaco waren veelzeggend: hij beleefde geen plezier, hij voelde zich niet competitief. Voor een coureur die leeft op adrenaline en controle is dat een alarmsignaal.

Barcelona is geen gewoon circuit. Het is een testbaan. Een plek waar chassis, ophanging en aerodynamica volledig worden blootgelegd. En het is precies daar dat de nieuwe FIA-regels rond flexibele voorvleugels van kracht worden. Deze TD018-richtlijn kan de verhoudingen op de grid flink opschudden.

McLaren en Mercedes worden genoemd als teams die mogelijk hun voordeel verliezen. Red Bull hoopt juist baat te hebben bij deze veranderingen, omdat hun auto minder afhankelijk zou zijn van flexibele aero-onderdelen.

Maar als dat niet zo blijkt te zijn, en Red Bull opnieuw tekortschiet, dan groeit Verstappens frustratie.

“Ik kom gewoon opdagen en doe mijn best. Meer kan ik niet doen. Maar genieten? Nee, dat is het niet.”

Als zijn positie op de ranglijst deze week niet verandert, vervalt zijn ontsnappingsroute. Maar als het verschil kleiner wordt dan 50 punten, dan blijft de deur open – en dat weten Toto Wolff en Lawrence Stroll ook.

Wie er loeren er op Verstappen

Twee teams worden als serieuze alternatieven genoemd. Aston Martin heeft naar verluidt een astronomisch bod gedaan. Max zou er herenigd worden met Honda en Adrian Newey.

Mercedes, onder leiding van Toto Wolff, blijft altijd in de race als het om grote namen gaat. En mocht Hamilton na 2025 stoppen, ligt de weg daar open.

“Verstappen is Mr. Inevitable. Geef hem materiaal, en hij levert. Daarom willen ze hem allemaal.”

De vraag is: wil Max nog vechten voor een team dat hem momenteel niets geeft, behalve stress en P5’s?

Lees ook:  Uitslag van Vrije Training 2 GP Barcelona 2026

Pierre Waché en Enrico Balbo, de technische mannen bij Red Bull, staan onder zware druk. Zij moeten Verstappen een auto geven waarmee hij zich weer kampioen kan voelen. Maar zonder Newey’s visie en met een instabiel concept lijken ze de grip kwijt.

Verstappen blijft voorlopig professioneel. Hij zegt dat hij gewoon zijn werk doet, dat hij zich niet laat opvreten door frustratie. Maar achter die koele houding schuilt een duidelijke boodschap: hij wil winnen. En snel.

“Ik wil gewoon plezier hebben. Maar plezier komt pas als ik weet dat ik snel ben.”

Als Red Bull dat niet meer kan garanderen, is het een kwestie van tijd voor de deur echt open gaat. En dan is het aan Max om te bepalen of hij er doorheen stapt.

Krijg als eerste toegang tot het laatste Formule 1-nieuws

Gerelateerd nieuws

Lawson benoemd carrièrebelangen als probleem bij samenwerking binnen F1-teams

Liam Lawson geeft toe dat hij mensen in de Formule 1 nauwelijks...

Max Verstappen Red Bull Racing

Max Verstappen en Fernando Alonso bepalen mogelijk de grootste transferstorm richting 2027

Niet alleen de toekomst van Max Verstappen, maar ook die van Fernando...

Williams FW48

Carlos Sainz bevestigt: overgewicht Williams FW48 slechts deel van het prestatieprobleem

Carlos Sainz trekt een harde conclusie na de Grand Prix van Spanje:...

Liam Lawson Racing Bulls

Liam Lawson noemt Max Verstappen belangrijke steun tijdens Red Bull-periode

Liam Lawson zag zijn droom bij Red Bull vrijwel direct uiteenspatten, maar...

×