Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws F1 teams Spanning voor de Amerikaanse GP’s: teams brengen verrassende, riskante updatepakketten

Spanning voor de Amerikaanse GP’s: teams brengen verrassende, riskante updatepakketten

493
Spanning voor de Amerikaanse GP’s: teams brengen verrassende, riskante updatepakketten
Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool / redbullcontentpool.com

Het Formule 1-seizoen van 2025 loopt op zijn einde, maar de teams zijn nog lang niet klaar met sleutelen. Ondanks dat velen dachten dat de ontwikkelwedloop voorbij was, duiken er juist in de slotfase nieuwe upgrades op.

Van flexibele vleugels tot nieuwe vloeren en koelupdates — alles staat in het teken van die laatste paar tienden. Wat vooral opvalt: Red Bull, Ferrari, Mercedes en zelfs de middenmoters als Haas en Sauber hebben nog verrassingen in petto voor de GP van de Verenigde Staten in Austin en die van Mexico-Stad.

Sauber en Haas waren de eersten die hun plannen voor nieuwe onderdelen bevestigden. Al kort na de zomerstop kondigden beide teams aan dat ze “nog niet klaar waren met upgraden”.

Bij Sauber draait alles om de vloer. Het team verloor na de zomer wat terrein, ondanks een sterke race van Bottas in Monza en een goede start van Hülkenberg in Singapore — totdat die zich verremde.

Technisch directeur James Key blijft echter optimistisch. Volgens hem heeft het team sinds de grote vloerupdate in 2024 “meer vooruitgang geboekt dan in jaren daarvoor”.

De focus ligt nu opnieuw op de onderzijde van de auto, precies het gebied dat eerder in het seizoen het meeste verschil maakte. Sauber hoopt in Austin die lijn door te trekken.

Bij Haas is het verhaal vergelijkbaar. De Amerikanen sluiten traditioneel hun ontwikkelcyclus af in Austin, hun thuisrace. Dit jaar staat er een groot pakket gepland, mede ondersteund door Toyota, dat de technische samenwerking met het team uitbreidde.

Tot nu toe bleven de resultaten wisselvallig. Haas kampt nog steeds met porpoising in snelle bochten en een vloer die de grond raakt — een probleem dat doet denken aan de Ferrari van vorig jaar.

Als de nieuwe vloer deze tekortkomingen verhelpt, kan het team weer structureel meestrijden voor punten.

Mercedes en de terugkeer van de flexi wing

In de top van het veld zorgt vooral Mercedes voor opschudding. De flexibele voorvleugels lijken terug van weggeweest. Na de technische richtlijn TD018, ingevoerd tijdens de GP van Spanje, moesten teams het flexgedrag van hun voorvleugels fors beperken.

Lees ook:  Uitslag kwalificatie GP Mexico 2025

Dat raakte vooral Mercedes, Aston Martin en McLaren, die eerder veel winst boekten met die techniek. Nu lijkt Mercedes echter een manier te hebben gevonden om het oude gedrag subtiel te herintroduceren.

In Singapore verscheen een licht gewijzigde vleugel op de W16. Op het oog veranderde er weinig: de bovenste flap heeft een iets andere kromming, en de verbindingsstukken tussen de vleugelelementen zijn nauwelijks aangepast.

Toch zou het geheel volgens technische insiders “weer hetzelfde effect hebben als vóór de Spaanse richtlijn”. Als dat klopt, zou Mercedes in staat kunnen zijn om het evenwicht in de auto terug te vinden dat ze begin 2025 in Bahrein nog zo sterk maakte.

Het team houdt zich stil over de details, maar de paddock gonst van de speculaties. Ferrari brengt zijn laatste grote update naar Mexico-Stad. Daar draait het om koeling — een cruciaal aspect op hoogte.

De dunne lucht in Mexico maakt temperatuurbeheersing een nachtmerrie voor de ingenieurs. Ferrari testte vorig jaar al met opvallende koelroosters op de motorkap, die de auto het uiterlijk van een haai gaven.

Dat concept komt nu terug. Volgens het team gaat het om “verbeterde luchtstromen in het achterste deel van de auto” die minder luchtweerstand veroorzaken.

Ook andere teams, zoals Aston Martin en McLaren, zullen vergelijkbare aanpassingen doen. McLaren opende vorig seizoen zijn achterzijde extra ver, en Red Bull deed datzelfde in Singapore om de luchtstroom te verbeteren in warme omstandigheden.

Hoewel Ferrari’s SF-25 geen makkelijke auto is gebleken, verwacht men dat de koelupdate de prestaties in Mexico stabieler maakt.

Red Bull komt met late upgrades

Het meeste rumoer gaat, zoals zo vaak, over Red Bull. Technisch directeur Pierre Waché bevestigde dat het team “all-in gaat voor 2025” en dat er nog meerdere updates op komst zijn.

Lees ook:  Na dubbele DNF in Brazilië barst bom bij Ferrari: 'de coureurs denken te veel aan zichzelf'

Voor de GP van de Verenigde Staten zal er niets nieuws verschijnen, maar in Mexico en Las Vegas wel.

“Niet bij de volgende Grand Prix, misschien wat later. We offeren misschien een beetje van de start van volgend jaar op, maar we vechten nog voor de tweede plek in het constructeurskampioenschap.”

Dat past in de bredere strategie van Red Bull. Sinds de zomer heeft het team talloze kleine wijzigingen doorgevoerd: nieuwe voorvleugels in Bakoe, aangepaste versies in Hongarije en Singapore, en diverse verbeteringen aan de achterzijde van de auto om de luchtweerstand te verlagen.

Volgens teambaas Laurent Mekies hebben die updates hun vruchten afgeworpen. De RB21 rijdt soepeler over hobbels, heeft betere tractie en vertoont minder instabiliteit in langzame bochten. Mexico wordt de volgende test.

Waché hintte bovendien op een speciale koelupdate voor de Mexicaanse race, gevolgd door een aerodynamisch pakket voor Las Vegas. Die aanpassingen zouden samen de balans tussen topsnelheid en grip verder moeten verbeteren.

Hoewel sommige critici vrezen dat Red Bull te veel van de ontwikkeling voor 2026 opoffert, gelooft het team dat dit de juiste gok is. De strijd om P2 in het constructeurskampioenschap blijft intens, en Red Bull wil het seizoen eindigen met momentum.

De komende weken beloven dus technisch spektakel. Terwijl Ferrari experimenteert met koeling, Mercedes balanceert op de grens van de regels, en Haas en Sauber nog één keer alles proberen, kiest Red Bull voor de frontale aanval.

Met upgrades die variëren van flexibele vleugels tot opengewerkte motorbehuizingen wordt de GP van de Verenigde Staten én die van Mexico een testbank voor 2026. De teams weten dat elke tiende telt, zelfs aan het einde van een lang seizoen.

Gerelateerd nieuws

Laurent Mekies Red Bull Racing

Red Bull ondervraagd over Verstappens motor na McLaren-vraag over kostenplafond

Na Max Verstappens indrukwekkende inhaalrace in Brazilië werd de focus niet alleen...

Sergio Perez

‘Alles ligt op schema’: Cadillac benoemd datum van eerste test eigen F1-auto

Cadillac heeft bekendgemaakt wanneer hun allereerste Formule 1-auto de baan op gaat....

Audi Motorsport F1

Zo ziet Audi’s Formule 1-toekomst eruit: wat we leerden van hun 2026-presentatie

In München zette Audi deze week officieel de toon voor zijn toetreding...

Red Bull Racing

‘Van nul naar 100’: hoe Red Bull en Ford hun eigen power unit voor 2026 digitaal opbouwen

Oracle Red Bull Racing doet iets wat het nog nooit eerder heeft...