Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws F1 coureurs Russell woest na zware penalty in Monaco: ‘het systeem is gewoon gebrekkig’

Russell woest na zware penalty in Monaco: ‘het systeem is gewoon gebrekkig’

934
Russell woest na zware penalty in Monaco: ‘het systeem is gewoon gebrekkig’

“Ik dacht: screw it, ik geef er niks meer om.” George Russell liet na afloop van de Grand Prix van Monaco geen twijfel bestaan over zijn intentie: hij had bewust de Nouvelle Chicane afgesneden om Alex Albon voorbij te gaan. En spijt? Die had hij totaal niet.

“Ik zou nergens eindigen, dus ik besloot gewoon te genieten van het rijden in Monaco.”

De actie leverde hem een stevige drive-through penalty op — zwaarder dan de gebruikelijke tien seconden — maar in Russells ogen leverde het hem meer op dan als hij zich braaf had aangesloten achter het treintje van Williams en Visa Cash App-auto’s.

De teleurstelling bij Mercedes zat diep dit weekend. Na een defect tijdens de kwalificatie moest Russell vanaf P14 starten. Zijn teamgenoot Kimi Antonelli deed het niet veel beter met P15.

Overtuigd van een onvermijdelijk kansloze race, bedacht het team een alternatieve strategie. En daar hoorde ook bij dat je soms moet doen wat niet mag.

Russell zat vast achter Alex Albon, die bewust het tempo drukte om teamgenoot Carlos Sainz ruimte te geven. Een frustrerende situatie die bij George tot het kookpunt leidde.

“Dat is Monaco. Zo werkt het spel hier,” zei hij na afloop. “We hadden dit scenario besproken vanochtend. En ik dacht op een gegeven moment gewoon: ik heb niets te verliezen.”

Door de chicane af te snijden kreeg hij een paar kostbare vrije ronden in schone lucht. En zelfs met de straf eindigde hij op P11 — hoger dan hij volgens eigen zeggen zou zijn geëindigd als hij netjes was blijven hangen.

Lees ook:  Carlos Sainz lovend over Mercedes-powerunit: 'iedereen zegt hetzelfde – ze liggen voor'

FIA grijpt hard in

De wedstrijdleiding was echter glashelder. Het ging hier niet om een onbewuste fout, maar om een bewuste overtreding. Dat bleek onder meer uit Russells eigen teamradio, waarin hij aankondigde dat hij de straf “gewoon zou nemen”.

Dat was precies waar de FIA voor had gewaarschuwd in de coureursbriefing.

“Het was duidelijk dat de inhaalactie met opzet werd uitgevoerd,” aldus het officiële rapport. “Daarom werd niet volstaan met de standaard tien seconden, maar werd een drive-through penalty opgelegd.”

Deze boodschap onderstreepte dat de FIA dit soort “strategische” overtredingen streng zal blijven bestraffen. Volgens Russell zelf ligt het probleem niet alleen bij zijn actie, maar bij het systeem in het algemeen.

Hij wijst op de onmogelijkheid om op eigen kracht te passeren in Monaco en de verstikkende tactieken die kleinere teams toepassen om hun posities te verdedigen.

“Ik zou achter Albon blijven hangen, dan achter Tsunoda en Hülkenberg moeten pitten… Het systeem klopt gewoon niet.”

Zijn statement is hard, maar raakt een bredere discussie in de sport: moeten circuits als Monaco hun rol heroverwegen nu de auto’s zo groot en zwaar zijn dat racen nog nauwelijks mogelijk is?

Wat levert het op?

Hoewel Russell uiteindelijk buiten de punten finishte, ziet hij zijn gewaagde actie niet als verspild. Integendeel, hij genoot van de weinige vrije ronden die hij kreeg, reed vol gas door de straten van Monte Carlo en voelde zich voor het eerst dat weekend echt in controle.

Voor Mercedes was het een race om snel te vergeten, maar voor Russell zelf bood het moment een vorm van bevrijding. Geen resultaat, wel een boodschap.

Lees ook:  'Eén idioot vernietigde het record van de GOAT' – Wolff opnieuw fel over Abu Dhabi 2021

En in de woorden van George zelf:

“Ik had 25 ronden vol gas in Monaco. Dat was het waard.”

Een controversiële actie, maar eentje die het gesprek over racen in Monaco opnieuw heeft aangezwengeld.

Gerelateerd nieuws

Fernando Alonso Aston Martin

De verblijvenplaatsen van coureurs tijdens de GP van Brazilië in 2025

Tijdens de GP van Brazilië in 2025 logeren Formule 1-coureurs in enkele...

Martin Brundle waarschuwt Red Bull voor gevaarlijk gokje met 2026-coureurskeuze

Martin Brundle heeft Red Bull gewaarschuwd voor wat hij een “gok” noemt...

Mclaren Lando Norris

Hoe dreigende motorstraffen van Norris, Piastri en Verstappen de titelrace kunnen beïnvloeden

Terwijl het kampioenschap van 2025 zijn climax nadert, hangt er een nieuw...

Lewis Hamilton Ferrari

Robert Doornbos over waarom de samenwerking tussen Hamilton en Ferrari niet klikt

Robert Doornbos heeft scherpe kritiek geuit op Hamilton’s samenwerking met Ferrari-race-engineer Riccardo...