Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Perez wijst met beschuldigende vinger naar pers: ‘ik werd kapotgemaakt door jullie’

Perez wijst met beschuldigende vinger naar pers: ‘ik werd kapotgemaakt door jullie’

122
Perez wijst met beschuldigende vinger naar pers: ‘ik werd kapotgemaakt door jullie’
Foto: sbnation

Woensdag 27 augustus 2025, acht minuten over acht. Het voelt als een vertrouwd moment: nieuw F1-nieuws, nieuwe verhalen, nieuwe chaos. Maar dit keer staat Sergio “Checo” Perez in het middelpunt.

Hij richt zijn pijlen niet op rivalen of teams, maar op de media. Met scherpe woorden en een toon vol frustratie spreekt hij over zijn jaren bij Red Bull, overleven in een auto die volgens hem “uniek” en haast onbestuurbaar was, en over hoe hij jarenlang werd weggezet als onderpresterende coureur.

Het is een opvallend moment in een sport die momenteel overstroomt van geld en nieuwe deals. Terwijl McLaren een recordbrekende sponsor binnenhaalt en Max Verstappen opnieuw de toekomst van de Formule 1 bepaalt, grijpt Perez de microfoon om zijn eigen verhaal te herschrijven.

Voor het eerst in twaalf jaar heeft McLaren weer een titelsponsor. Vanaf 2026 heet het team officieel McLaren Mastercard Formula 1 Team. Een mond vol, maar achter die naam schuilt een deal van maar liefst 100 miljoen dollar.

McLaren kondigde de samenwerking aan als iets dat “fans dichterbij het team zou brengen”. Maar de timing is opvallend: het huidige seizoen verloopt stroef, de resultaten vallen tegen, en juist nu kiest het team voor financiële zekerheid.

Mastercard belooft exclusieve fanervaringen, maar het gaat vooral om kapitaal. Zak Brown, CEO van McLaren, zei daarover:

“Als je kijkt naar wat Mastercard historisch in andere sporten heeft gedaan, de wereldwijde reikwijdte die ze hebben, dan is dit een perfecte match voor ons.”

Brown benadrukte dat McLaren al jaren kansen kreeg voor deals, maar dat deze samenwerking een no-brainer was. Toch klinkt er cynisme: 100 miljoen dollar is te groot om te weigeren. Dit bedrag overstijgt zelfs de bekende samenwerking tussen Ferrari en Shell.

Verstappen en de verleiding van McLaren

De deal heeft nog een ander gevolg. Voor het eerst lijkt McLaren financieel sterk genoeg om te dromen van een coureur als Max Verstappen. Slechts een jaar geleden grapte Verstappen nog dat McLaren hem niet kon betalen. Nu ligt dat anders. Brown sluit een samenwerking niet uit:

“Max is een geweldige coureur. Voor ons is het een plezier om met alle coureurs binnen McLaren te werken. En met Max? Wie weet, misschien ooit.”

Het opent speculatie. Verstappen heeft Red Bull trouw beloofd, maar slechts tijdelijk. Zoals Ronaldo ooit Manchester United verliet voor Real Madrid, zou Verstappen in de komende jaren de overstap kunnen maken.

Lees ook:  Racing Bulls ziet nieuwe Liam Lawson na ‘schadelijke’ periode bij Red Bull

De vraag is alleen: durft hij het risico te nemen? Een verkeerde keuze kan zijn nalatenschap als viervoudig kampioen onder druk zetten.

Terwijl Brown naar de toekomst kijkt, speelt er binnen McLaren al een sluimerend conflict. Oscar Piastri en Lando Norris lijken op het eerste gezicht een sterk duo, maar achter de schermen groeit spanning.

Stel dat Piastri Norris consequent verslaat in de tweede helft van het seizoen. Dan rijst de vraag: blijft Norris trouw aan McLaren als hij niet de nummer één is? Piastri is jong, ambitieus en wordt intern gezien als dé toekomst. Norris kan het gevoel krijgen dat zijn positie verzwakt.

De situatie doet denken aan eerdere controverses, zoals de teamorders in Hongarije vorig jaar. Toen koos McLaren al bewust voor Piastri’s ontwikkeling, ten koste van Norris’ vertrouwen.

En dan Sergio Perez. Na zijn vertrek bij Red Bull leek zijn carrière voorbij, maar nu krijgt hij een nieuwe kans bij Cadillac F1 TPC vanaf 2026, naast Valtteri Bottas. Voormalig coureur David Coulthard gelooft dat dit duo perfect kan werken.

Toch blijft Perez vooral bezig met zijn verleden. Hij kijkt terug op de jaren bij Red Bull, waar hij volgens velen tekortschiet. Perez ziet dat anders:

“Het is een heel unieke auto. Ik heb geleerd om te overleven met die rijstijl, en dat heb ik jaren volgehouden. Mentale kracht hield me overeind.”

Maar zijn woorden zijn geladen met zelfbeklag. Hij spreekt alsof hij een slachtoffer was dat zich staande moest houden tegen vijandige omstandigheden.

De aanval op de media

Het scherpste mes richt Perez echter op de pers. Hij verwijt journalisten dat ze hem keer op keer hebben afgeschreven, zonder oog voor de moeilijke auto die hij bestuurde.

“Ik heb zoveel druk gehad, zoveel vingerwijzen van jullie. En nu pas zien jullie wat ik in dat team en die auto heb gedaan.”

Perez haalt ook uit naar zijn opvolgers bij Red Bull. Hij wijst naar Yuki Tsunoda en Liam Lawson, die amper punten hebben gescoord in dezelfde auto.

“Ze hebben iets van vijf punten gepakt. Dat zegt genoeg.”

Daarmee schuift hij de schuld deels door naar de auto, en deels naar de media die hem keer op keer verantwoordelijk hielden.

Lees ook:  Red Bull zoekt post-Verstappen-leider: Thaise steun en miljardenplan zetten Albon weer op de kaart

Perez benadrukt zijn mentale kracht, maar de toon roept vragen op. Hij spreekt alsof hij kampioenschappen heeft gewonnen, terwijl de cijfers anders laten zien. Critici noemen zijn houding zelfoverschatting, bijna peacocking.

“Ik was supersterk en daarom overleefde ik zo lang. Ik heb mijn job gedaan onder extreme druk.”

Maar wat betekent “overleven” als je miljoenen ontvangt, zelfs bij een afkoopsom? Dat is de tegenstrijdigheid die veel volgers opvalt.

Perez lijkt zichzelf te presenteren als winnaar, terwijl de erelijst dat niet onderstreept. En met Bottas naast zich bij Cadillac zal hij opnieuw moeten bewijzen dat zijn woorden meer zijn dan defensieve retoriek.

Gerelateerd nieuws

Charles Leclerc Ferrari

‘Het voelt alsof ik opnieuw rookie ben’: waarom Hamilton de SF-25 niet begrijpt en Leclerc wel

Lewis Hamiltons overstap naar Ferrari in 2025 zou een nieuw hoofdstuk in...

McLaren

‘Dit mag het team niet kapotmaken’: McLaren-baas wijzigt regels voor strijd Norris en Piastri

De zomerstop is voorbij en McLaren staat voor een uniek probleem: twee...

sergio perez max verstappen

Silly season volledig open: Cadillac’s keuze voor Perez en Bottas zet Red Bull en Alpine klem

Uit het niets kwam Cadillac, het nieuwe team dat in 2026 toetreedt...

Claire Williams

‘Het deed pijn, maar gaf rust’: Claire Williams open over afscheid en speciale terugkeer in F1

Claire Williams heeft duidelijk gemaakt dat haar verrassende terugkeer in de Formule...