Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Hoeveel personeel reist er met een Formule 1-team naar races?

Hoeveel personeel reist er met een Formule 1-team naar races?

590
Hoeveel personeel reist er met een Formule 1-team naar races?
Foto: Morio

Formule 1-teams mogen maximaal 80 werknemers meenemen naar races die achter gesloten deuren plaatsvinden. Dit blijkt uit plannen van de FIA die zijn ingezien door Racefans.

Het aantal van 80 medewerkers omvat alle essentiële functies voor een raceweekend, waaronder monteurs, engineers, strategen en ondersteunend personeel.

Deze beperking is ingesteld om de veiligheid te waarborgen en de logistieke uitdagingen te beheersen tijdens races zonder publiek. De samenstelling van het meereizende team verschilt per functie en verantwoordelijkheid.

Monteurs en race-engineers vormen de kern, terwijl data-analisten, strategen en cateringpersoneel cruciale ondersteunende rollen vervullen. Topteams zoals Red Bull Racing en Mercedes benutten doorgaans het volledige toegestane quotum, terwijl kleinere teams zoals Williams en Haas met minder personeel kunnen opereren vanwege budgettaire beperkingen.

“Het is zaak voor de teambaas om te zorgen dat de juiste mensen worden ingehuurd, ze in de juiste structuur laten werken en ze vooral te vertrouwen,” benadrukt een expert in de Formule 1. Deze uitspraak onderstreept het belang van efficiënt personeelsmanagement binnen de beperkingen van de FIA-regelgeving.

Naast het personeel op locatie werken veel teamleden op afstand vanuit fabrieken en remote operation centers. Deze medewerkers analyseren real-time data, ondersteunen besluitvorming en dragen bij aan de algehele strategie tijdens het raceweekend.

De combinatie van personeel ter plaatse en op afstand stelt teams in staat om efficiënt te werken binnen de opgelegde beperkingen en tegelijkertijd optimale prestaties na te streven.

De kern van het team op locatie

Het hart van elk Formule 1-team dat naar races reist, bestaat uit een zorgvuldig samengestelde groep professionals die elk een cruciale rol spelen in het succes van het team. Deze kern omvat doorgaans tussen de 60 en 80 medewerkers, afhankelijk van de grootte en het budget van het team.

De exacte samenstelling kan variëren, maar over het algemeen zien we een consistente verdeling van functies die essentieel zijn voor het functioneren tijdens een raceweekend.

Monteurs vormen een aanzienlijk deel van het meereizende team, met ongeveer 20 tot 30 specialisten die verantwoordelijk zijn voor het onderhoud, de reparatie en de optimalisatie van de auto’s.

Team TypeGemiddeld aantal meereizende teamledenVoorbeelden
Topteams75-80Red Bull, Mercedes, Ferrari
Middenvelders70-75McLaren, Alpine, Aston Martin
Kleinere teams60-65WilliamsHaas, Sauber

Deze groep omvat eerste monteurs, die direct verantwoordelijk zijn voor specifieke auto’s, evenals specialisten voor verschillende onderdelen zoals motoren, versnellingsbakken en elektronica.

Race-engineers, meestal twee tot vier per team, werken nauw samen met de coureurs om de prestaties van de auto te maximaliseren. Ze analyseren data, adviseren over afstellingen en coördineren de communicatie tussen de coureur en de rest van het team. Hun rol is cruciaal voor het vertalen van de feedback van de coureur naar concrete aanpassingen aan de auto.

Red Bull
Foto: Tommo

Strategen en data-analisten, vaak een team van vijf tot tien personen, zijn verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitvoeren van racestrategieën. Ze verwerken enorme hoeveelheden real-time data om beslissingen te nemen over pitstops, bandenkeuze en racetactieken. Hun werk is essentieel voor het maximaliseren van de kansen van het team tijdens de race.

Ondersteunende rollen binnen het reizende team

Naast de technische specialisten omvat het meereizende team een aantal ondersteunende functies die essentieel zijn voor het soepel verlopen van een raceweekend. Deze rollen dragen bij aan de algehele efficiëntie en het welzijn van het team, waardoor de technische staf zich kan concentreren op hun primaire taken.

Een van de belangrijkste ondersteunende rollen is die van de teammanager of sportief directeur. Deze persoon, zoals Jonathan Wheatley bij Red Bull Racing, is verantwoordelijk voor de coördinatie van alle activiteiten op en rond de baan.

Hij fungeert als de vertegenwoordiger van het team bij de FIA en speelt een cruciale rol bij het managen van de logistiek en het personeel tijdens het raceweekend.

“Als sportief directeur sta ik aan het hoofd van alles wat er op en rond de baan gebeurt. Ook ben ik de vertegenwoordiger van het team bij de FIA,” aldus Jonathan Wheatley, sportief directeur van Red Bull Racing.

PR- en communicatiemedewerkers, meestal een team van drie tot vijf personen, zijn verantwoordelijk voor het beheren van de media-interacties en het ondersteunen van de coureurs bij hun publieke optredens.

Ze coördineren interviews, persconferenties en sociale media-activiteiten, wat cruciaal is voor het imago en de sponsorrelaties van het team.

Het cateringpersoneel, doorgaans een team van vier tot zes personen, zorgt voor de voeding en hydratatie van alle teamleden. Hun rol is essentieel voor het handhaven van de energie en focus van het team gedurende de lange en intensieve werkdagen tijdens een raceweekend.

Fysiotherapeuten en medisch personeel, meestal twee tot drie personen, zijn aanwezig om de gezondheid en fitheid van de coureurs en andere teamleden te waarborgen. Ze bieden behandelingen, advies over voeding en hydratatie, en staan klaar voor eventuele medische noodsituaties.

Verschillen tussen topteams en kleinere teams

De personeelsomvang en -samenstelling van Formule 1-teams tijdens raceweekenden varieert aanzienlijk tussen topteams en kleinere teams. Deze verschillen worden grotendeels bepaald door de beschikbare budgetten en middelen, wat direct invloed heeft op de prestaties en mogelijkheden van de teams op het circuit.

Topteams zoals Red Bull Racing, Mercedes en Ferrari reizen doorgaans met het maximaal toegestane aantal van 80 medewerkers naar races.

Fernando Alonso
Foto: Zach Catanzareti Photo

Deze teams hebben de financiële middelen om gespecialiseerd personeel in te zetten voor elke denkbare functie, wat resulteert in een zeer gedetailleerde en efficiënte werkwijze.

Ze kunnen bijvoorbeeld meerdere strategen, data-analisten en gespecialiseerde engineers meenemen, wat hun vermogen om snel en effectief te reageren op veranderende omstandigheden tijdens een race vergroot.

TeamGeschat aantal meereizende teamleden
Red Bull Racing80
Mercedes80
Ferrari80
McLaren70-75
Aston Martin65-70
Alpine65-70
Williams60-65
Haas55-60
Alfa Romeo55-60
AlphaTauri55-60

Kleinere teams zoals Williams, Haas en Alfa Romeo opereren vaak met een beperkter aantal medewerkers, variërend van 55 tot 65 personen.

Deze teams moeten creatief zijn in het toewijzen van taken en verantwoordelijkheden, waarbij medewerkers vaak meerdere rollen vervullen.

Dit kan leiden tot een meer gestroomlijnde operatie, maar beperkt ook de mogelijkheden voor gespecialiseerde analyses en snelle aanpassingen tijdens het raceweekend.

Het verschil in personeelsomvang heeft directe gevolgen voor de prestaties op de baan. Topteams kunnen meer resources wijden aan data-analyse, strategieontwikkeling en technische optimalisatie, wat vaak resulteert in betere raceprestaties. Kleinere teams moeten daarentegen slimmer en efficiënter werken om het maximale uit hun beperktere middelen te halen.

“Bij een kleiner team zoals het onze moet iedereen flexibel zijn en bereid zijn om verschillende taken op zich te nemen. We focussen op efficiëntie en maken optimaal gebruik van de expertise die we hebben,” zegt een teammanager van een middenveldrennerstal.

De budgetcap, ingevoerd door de FIA om de competitie eerlijker te maken, heeft enige invloed gehad op deze dynamiek. Topteams zijn gedwongen om efficiënter te werken, terwijl kleinere teams iets meer ruimte krijgen om te investeren in personeel en ontwikkeling.

Gerelateerd nieuws

Lewis Hamilton

Het schrappen van het punt voor de snelste raceronde en kampioenschapsstrategieën

Het schrappen van het punt voor de snelste raceronde vanaf 2025 heeft...

Mclaren Oscar Piastri

Hoe de kalenderwijzigingen in 2025 het verloop van het seizoen kunnen beïnvloeden

De terugkeer van Australië als seizoensopener, aanpassingen vanwege de Ramadan, en veranderingen...

Sergio Perez

Waarom nekspieren belangrijk zijn in de Formule 1

Nekspieren helpen coureurs hun hoofd en helm te ondersteunen bij hoge snelheden, scherpe bochten...

Sergio Perez

Hoe vaak een Formule 1-helm wordt vervangen tijdens een seizoen

Coureurs vervangen hun helmen gemiddeld twaalf keer per seizoen. Dit hoge aantal...