Russell gebruikt Hamiltons data voor polepositie
Lewis Hamilton leek in de laatste training in Montreal alles onder controle te hebben, toen hij de sessie op zaterdagochtend bijna vier tienden voor Red Bull’s Max Verstappen en George Russell eindigde. Het was dit snelheidsvoordeel dat Russell ertoe aanzette om dieper in de data van Hamilton te duiken. Door zijn gegevens door te nemen om de situatie beter te begrijpen, beweert Russell dat wat hij leerde hem hielp de eerste plek te bemachtigen, terwijl zijn teamgenoot uiteindelijk als zevende eindigde.
Russell legde uit: “Vanmorgen vloog Lewis absoluut en hij was ver voor op mij. Ik moest veel naar zijn data kijken om te proberen te begrijpen wat hij anders deed. En eerlijk gezegd hielp dat me enorm. Dus voorafgaand aan deze kwalificatie ben ik gewoon zo blij dat we het konden waarmaken, omdat ik het gevoel heb dat we dit harde werk echt verdienen en de auto heeft zich dit weekend geweldig gevoeld.”
Nieuwe voorvleugel en balansproblemen
Mercedes’ eerste polepositie sinds de Hongaarse Grand Prix van vorig jaar is gekomen nadat er een nieuwe voorvleugel werd geïntroduceerd om de balans tussen snelle en langzame bochten te verbeteren. Russell gaf toe dat het resultaat een enorme boost had gegeven aan het hele team, dat moeite had om vooruitgang te boeken met de huidige generatie ground-effect auto’s.
Russell vertelde: “Zo’n buzz. Het is een tijdje geleden dat we dit gevoel hebben ervaren. Er wordt zoveel hard werk verricht achter de schermen in Brackley en Brixworth en het is een tijdje geleden dat we weer in de strijd konden komen. Het voelde bijna alsof al dat harde werk niet werd beloond.”
Hij voegde eraan toe: “Ik denk dat we veel problemen hadden met onderstuur. Vorig jaar hadden we veel overstuur en we probeerden een middenweg te vinden tussen wat we vorig jaar hadden en wat we dit jaar hadden. En het voelt alsof we nu dat perfecte punt beginnen te vinden. Het voelt alsof we dit al heel lang zeggen, eerlijk gezegd. Maar er is echt een gevoel van opluchting om het daadwerkelijk in een polepositie te zien vertalen.”
Spannende kwalificatie met Verstappen
Russells polepositie kwam ondanks dat hij precies dezelfde tijd neerzette als wereldkampioen Max Verstappen. De Brit kreeg echter de eerste plek omdat hij zijn ronde eerder had gereden. Verstappen vond dat er niets was om over te klagen met zijn tweede plek, na vrees dat Mercedes duidelijk voorop lag op basis van hun snelheid in de vroege stadia van de kwalificatie.
Verstappen zei: “Waarschijnlijk was Q3 de zwakste sessie voor Mercedes. Dus op exact dezelfde rondetijd zitten is geweldig. Achteraf gezien, denk ik, als je naar hun pure snelheid kijkt, neem ik de tweede plek, omdat ik na Q2 hun rondetijden zag en dacht dat ik zoiets niet kon doen. Natuurlijk was er een beetje regen tussendoor, zoals een paar druppels hier en daar, maar ik denk dat het weekend over het algemeen weer een beetje rommelig was van onze kant, gewoon te veel kleine problemen.”
Hij vervolgde: “Vanaf dat moment probeerden we natuurlijk de best mogelijke balans met de auto te vinden. Ik denk dat we een behoorlijke balans in de kwalificatie hebben gevonden en ik was er best tevreden mee, maar we moeten gewoon schonere weekenden zonder problemen hebben, en dat zal ook een beetje helpen.”
Uitslag kwalificatie
Coureur | Nummer | Team | Q1 | Q2 | Q3 | Snelste |
---|---|---|---|---|---|---|
George Russell | 63 | Mercedes | 1:13.0131 | 1:13.0131 | fastest lap 1:11.7421 | fastest lap 1:11.7421 |
Max Verstappen | 1 | Red Bull | fastest lap 1:12.3601 | fastest lap 1:12.3601 | 1:12.5491 | 1:12.5491 |
Lando Norris | 4 | McLaren | 1:12.9591 | 1:12.9591 | 1:12.2011 | 1:12.2011 |
Oscar Piastri | 81 | McLaren | 1:12.9071 | 1:12.9071 | 1:12.4621 | 1:12.4621 |
Daniel Ricciardo | 3 | RB | 1:13.2401 | 1:13.2401 | 1:12.5721 | 1:12.5721 |
Fernando Alonso | 14 | Aston Martin | 1:13.1171 | 1:13.1171 | 1:12.6351 | 1:12.6351 |
Lewis Hamilton | 44 | Mercedes | 1:12.8511 | 1:12.8511 | 1:11.9791 | 1:11.9791 |
Yuki Tsunoda | 22 | RB | 1:12.7481 | 1:12.7481 | 1:12.3031 | 1:12.3031 |
Lance Stroll | 18 | Aston Martin | 1:13.0881 | 1:13.0881 | 1:12.6591 | 1:12.6591 |
Alexander Albon | 23 | Williams | 1:12.8961 | 1:12.8961 | 1:12.4851 | 1:12.4851 |
Charles Leclerc | 16 | Ferrari | 1:13.1071 | 1:13.1071 | 1:12.6911 | 1:12.6911 |
Carlos Sainz Jnr | 55 | Ferrari | 1:13.0381 | 1:13.0381 | 1:12.7281 | 1:12.7281 |
Logan Sargeant | 2 | Williams | 1:13.0631 | 1:13.0631 | 1:12.7361 | 1:12.7361 |
Kevin Magnussen | 20 | Haas | 1:13.2171 | 1:13.2171 | 1:12.9161 | 1:12.9161 |
Pierre Gasly | 10 | Alpine | 1:13.2891 | 1:13.2891 | 1:12.9401 | 1:12.9401 |
Sergio Perez | 11 | Red Bull | 1:13.3261 | 1:13.3261 | ||
Valtteri Bottas | 77 | Sauber | 1:13.3661 | 1:13.3661 | ||
Esteban Ocon | 31 | Alpine | 1:13.4351 | 1:13.4351 | ||
Nico Hulkenberg | 27 | Haas | 1:13.9781 | 1:13.9781 | ||
Zhou Guanyu | 24 | Sauber | 1:14.2921 | 1:14.2921 |