Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 coureurs Grote druk op Alpine-rookie na crashreeks: ‘zonder punten geen toekomst’

Grote druk op Alpine-rookie na crashreeks: ‘zonder punten geen toekomst’

545
Grote druk op Alpine-rookie na crashreeks: ‘zonder punten geen toekomst’
Foto: Josh Revell

Jack Doohan rijdt nog steeds voor Alpine, maar zijn positie stond vanaf dag één ter discussie. Voor de start van het Formule 1-seizoen 2025 was er al rumoer over een mogelijke vervanging.

De naam van Franco Colapinto circuleerde nadrukkelijk binnen de paddock. Na vijf raceweekenden, meerdere incidenten en wisselende prestaties is er bij Alpine nog geen eenduidige beslissing genomen.

at maakt de situatie bijzonder, want er zijn duidelijk twee kampen binnen het team. Jack Doohan werd eind 2024 gepresenteerd als nieuwe coureur van Alpine. Zijn debuut vond plaats in Abu Dhabi als vervanger van Esteban Ocon.

Toch was zijn plek vanaf het begin onzeker. Franco Colapinto, eerder verbonden aan Williams, kwam in beeld toen Flavio Briatore zijn interesse toonde.

In januari 2025 werd Colapinto benoemd tot reservecoureur bij Alpine, wat de druk op Doohan verder opvoerde. Volgens teamchef Oliver Oaks was het Alpine zelf die de “geluidsoverlast” veroorzaakte:

“We hebben zelf voor ruis gezorgd rond Jack. Dat erkennen we. Maar het is nu aan hem om te presteren,” aldus Oaks.

Intern zou afgesproken zijn dat Doohan zes races krijgt om zich te bewijzen. Abu Dhabi telde mee, waardoor Miami als kantelpunt werd genoemd. Toch lijkt dat moment voorlopig uitgesteld.

Briatore versus de rest van Alpine

Briatore en Renault-topman Luca de Meo zijn beiden gecharmeerd van Colapinto. De Argentijn brengt potentieel sponsorgeld mee uit Zuid-Amerika. Dat maakt hem interessant, zeker binnen de financiële beperkingen van het budgetplafond.

Toch heerst er bij de technische staf en de mensen op de werkvloer meer steun voor Doohan. Het team waardeert de manier waarop hij samenwerkt met de engineers en ziet potentieel in zijn snelheid.

Lees ook:  Doohan onder druk bij Alpine: 'drie races en de messen worden al geslepen'

Zijn probleem ligt in het gebrek aan consistentie. In elk raceweekend tot nu toe maakte Doohan fouten of veroorzaakte incidenten. Crashes in Australië en Japan, samen met straffen in China en Bahrein, zorgen voor een negatief beeld.

Toch zien sommigen daar doorheen:

“Jack heeft progressie geboekt. In Bahrein was zijn snelheid goed, maar het kwam er niet helemaal uit,” aldus Oaks.

Doohan is nog puntloos in 2025. Zijn beste kwalificatie was een elfde plaats. Zijn hoogste klassering in een race: dertiende. Op papier lijkt het mager, maar de context is belangrijk.

In Bahrein reed hij een sterke openingsfase, maar verloor plekken na de safety car en kreeg een tijdstraf voor track limits. In China kwalificeerde hij zich zelfs beter dan teamgenoot Pierre Gasly.

In Australië was hij op weg naar Q3, totdat een gele vlag van Lewis Hamilton dat voorkwam. Het team zag ook dat een kleine aanpassing aan de achterophanging – minder toe-in – een positief effect had op het vertrouwen in de auto.

Die technische details geven aan dat er groei is.

Zijn crash tijdens de training in Japan – door het open laten van zijn DRS – was daarentegen een dure fout. In een seizoen waarin teams zich ook moeten voorbereiden op de regels van 2026, zijn zulke schadeposten extra zwaar.

Waarom Colapinto geen zekerheid is

Colapinto is geen vanzelfsprekende verbetering. Zijn invalbeurten bij Williams vorig jaar leverden zelf ook drie zware crashes op: twee in Brazilië, één in Las Vegas. Daarnaast kende hij raceweekenden waarin hij onzichtbaar was qua prestaties.

Lees ook:  Jack Doohan onder druk bij Alpine: 'het is geen kwestie van of, maar wanneer'

Zijn snelheid is wisselvallig en zijn ervaring beperkt. Binnen Alpine zijn er twijfels over zijn toegevoegde waarde als coureur. De commerciële aantrekkingskracht is er wel, maar dat is voorlopig nog hypothetisch.

Sommigen binnen het team vrezen dat het pushen van Colapinto slechts een truc is van Briatore om sponsorgeld los te weken.

“We weten dat Briatore altijd iets in beweging zet, maar dat maakt de situatie niet stabieler,” klinkt het intern.

Doohan heeft snelheid laten zien, maar hij moet dat nu vertalen naar resultaat. Zijn aanpak in Bahrein was grotendeels goed. In de eerste twee stints reed hij sterk.

Pas in de slotfase verloor hij terrein. Hij overwerkte zijn banden in Q2 en koos voor een verkeerde aanpak op de harde compound. Maar het team zag verbetering en wil hem tijd geven.

Gasly eindigde als zevende in Bahrein. Doohan bleef iets achter, maar zat er dichterbij dan eerder. Op circuits waar Alpine competitief is – zoals in snelle bochten – moet Doohan er meteen staan.

Zijn eerste taak: incidentvrij rijden. Daarna: vaker Q3 halen en meedoen om punten. Het voordeel dat Doohan nu heeft, is zijn aanwezigheid in het stoeltje. In Formule 1 is dat een belangrijk wapen.

Als hij de fouten weet te beperken en zijn snelheid kan omzetten in concrete resultaten, is hij voorlopig veilig. Maar dat is op dit moment nog een grote als.

“Jack heeft het in zich, dat zien we. Nu is het aan hem om dat om te zetten in punten,” besluit Oaks.

Gerelateerd nieuws

Lando Norris Mclaren

Verstappen en Norris blikken vooruit op Jeddah: ‘dit circuit straft elke fout genadeloos af’

Voorafgaand aan de Grand Prix van Saoedi-Arabië lieten meerdere Formule 1-coureurs zich...

Fernando Alonso Aston Martin

Alonso reageert op komst Verstappen: ‘mooi voor het team, maar niet realistisch’

Fernando Alonso heeft openlijk getwijfeld aan de kans dat Max Verstappen in...

Lewis Hamilton

Hamilton haalt uit na kritiek: ‘mensen maken overal een crisis van bij Ferrari’

Lewis Hamilton heeft gereageerd op de toenemende kritiek die hij ontvangt sinds...

Mercedes George Russell

George Russell over contractverlenging: ‘geen stress, geruchten kloppen deels’

George Russell is niet onder de indruk van de geruchtenstroom rond zijn...