Red Bull’s indrukwekkende comeback
Na een teleurstellend weekend in Melbourne, sloeg Red Bull op indrukwekkende wijze terug tijdens de Grand Prix van Japan. Max Verstappen leidde het veld, gevolgd door zijn teamgenoot Sergio Perez en Carlos Sainz in een strategisch zeer interessante race. Charles Leclerc, met een gedurfde strategie, wist de vierde plaats te bemachtigen, voor McLaren’s Lando Norris. Fernando Alonso toonde wederom zijn verdedigende vaardigheden door George Russell en Oscar Piastri achter zich te houden, die in de voorlaatste ronde contact maakten. Lewis Hamilton beleefde een teleurstellende dag en eindigde als negende, terwijl Yuki Tsunoda als tiende eindigde op zijn thuisgrond, nadat zijn teamgenoot Daniel Ricciardo samen met Alex Albon uitviel in de eerste ronde.
Verstappen’s dominantie en strategische meesterzetten
Max Verstappen’s reactie op zijn uitvalbeurt en Ferrari’s één-twee in Australië was niets minder dan fenomenaal. Net als zes maanden geleden in Suzuka, waar Red Bull herstelde van een moeilijk weekend in Singapore, domineerde Verstappen de race. Zijn kwalificatieronde was misschien niet zo spectaculair als voorheen, maar hij overwon de onzekerheden over bandenslijtage en verschillende strategische variabelen om zijn vierde overwinning van het seizoen veilig te stellen. Red Bull’s upgrades in Suzuka, waaronder een nieuwe vloer, remkanalen en sidepods, hielpen Verstappen om 20 seconden voor Sainz over de finishlijn te komen. Beide coureurs moesten zich aanpassen aan de upgrades, en hoewel Verstappen niet tevreden was met zijn race-tempo en de balans na de oefensessies, toonde hij zijn veerkracht en strategisch inzicht.
Ferrari’s strategische meesterzet
Onder leiding van teambaas Frederic Vasseur heeft Ferrari zijn strategische en operationele fouten van de afgelopen seizoenen weten te corrigeren. Na de rode vlag voor de crash van Albon en Ricciardo koos Ferrari voor een gedurfde één-stopstrategie voor Leclerc, die een indrukwekkende stint op de medium banden reed door 25 ronden af te leggen met een sterk tempo. Ondanks een kleine fout bij Degner 2, die Perez liet passeren, reed Leclerc een magnifieke race vanaf de achtste plaats op de grid en wist de vierde plaats te behouden. Sainz, die lang doorreed in zijn tweede stint op een twee-stopstrategie, vond zichzelf terug in de leiding en slaagde erin om Hamilton, Norris en Leclerc op de baan in te halen om voor de derde keer dit jaar op het podium te eindigen.
Mercedes’ zoektocht naar verbetering
Mercedes eindigde de race waar ze begonnen, met Russell op de zevende en Hamilton op de negende plaats, een omkering van hun startposities. Aanvankelijk mikte Mercedes op een één-stopstrategie na de rode vlag, maar hun gebrek aan tempo in de eerste stint bleek kostbaar, waardoor beide coureurs voor een tweede keer de pits in gingen voor mediums. Hoewel ze op papier in slechtere posities eindigden dan hun vijfde en achtste plaats in de Grand Prix van Japan van vorig jaar, benadrukte teambaas Toto Wolff dat er positieve punten waren voor Mercedes om mee te nemen uit het weekend.