De kwalificatie voor de Belgische Grand Prix op Spa is voorbij en het was Max Verstappen die de snelste tijd neerzette. Charles Leclerc in de Ferrari zal echter vanaf pole position starten. Wat hebben we geleerd van deze kwalificatie?
Tijdens deze kwalificatie zagen we een van de meest uitdagende sessies van het jaar. De regen begon en stopte afwisselend, waardoor het onmogelijk was om te voorspellen wat er zou gebeuren. Dit zorgde voor een klassieke Spa-weekendervaring. Verstappen in de Red Bull pakte uiteindelijk de pole position, maar de omstandigheden maakten het bijzonder lastig.
De rondetijden verbeterden in het algemeen gedurende de sessie, met een verbetering van drie seconden van het begin van Q1 tot het einde van Q3. Echter, aan het einde van zowel Q2 als Q3 kon Verstappen zijn tijd niet verbeteren door de toenemende regenval.
Vergelijking van rondetijden
Max Verstappen’s pole position ronde in vergelijking met de snelste ronde van Lando Norris in FP2 (droge omstandigheden) laat duidelijk zien hoe uitdagend de omstandigheden waren tijdens de kwalificatie. In FP2 bereikte Norris een topsnelheid van 337 km/u, terwijl Verstappen in Q3 slechts 317 km/u haalde.
Dit verschil in snelheid benadrukt het gebrek aan grip in de natte omstandigheden. In bochten zoals La Source en Pouhon was Norris aanzienlijk sneller dan Verstappen, wat aantoont hoe moeilijk het was om de auto onder controle te houden op het natte asfalt.
Topsnelheden en downforce
De topsnelheden van de teams geven een goed beeld van de hoeveelheid downforce die ze gebruikten, vooral omdat DRS niet beschikbaar was in Q3. Alpine was verrassend genoeg het snelste team in een rechte lijn met 323 km/u, terwijl Red Bull en Mercedes kozen voor hogere downforce instellingen, wat resulteerde in lagere topsnelheden. Dit zal een interessante dynamiek creëren tijdens de race, vooral voor Verstappen die vanaf de elfde plaats moet starten.
Prestaties diverse teams
Alpine viel op in de kwalificatie met Esteban Ocon die als tiende kwalificeerde en Pierre Gasly die net Q3 miste. Ondanks negatieve berichten rondom het team, lieten ze indrukwekkende snelheid zien, vooral in sector één. Dit kan hen moeilijk inhaalbaar maken tijdens de race en biedt potentieel voor een goede puntenfinish.
Mercedes kende een goede sessie met Lewis Hamilton die als derde start. George Russell kwalificeerde als zevende, maar start als zesde. Interessant is dat de Mercedes-coureurs verschillende downforce niveaus leken te gebruiken. Hamilton had een voordeel in de langzamere bochten, terwijl Russell sneller was op de rechte stukken. Dit verschil kan van invloed zijn op hun prestaties tijdens de race, vooral in gevechten met de McLarens.
Ferrari’s en Mclaren’s verrassende sessie
Voor Ferrari was het een fantastische dag met Charles Leclerc die vanaf pole position start. Leclerc was de enige die zijn tijd kon verbeteren in de laatste ronde, terwijl Carlos Sainz een rommelige laatste ronde had. De vergelijking tussen hun rondetijden laat zien dat Sainz moeite had met tractie in de langzamere bochten, wat Leclerc een voordeel gaf. Ferrari lijkt hun problemen met hoogsnelheidsstuiteren te hebben opgelost, wat hen een kans geeft om belangrijke punten te scoren.
McLaren had een teleurstellende kwalificatie met Norris en Piastri die respectievelijk als vijfde en zesde kwalificeerden. De vergelijking tussen Piastri en Verstappen toont aan dat Red Bull een groot voordeel had in sector twee, waar Verstappen aanzienlijk meer snelheid kon meenemen in de bochten. Ondanks de teleurstelling in de kwalificatie, lijkt McLaren in een goede positie te verkeren voor de race en zou minstens één van hun coureurs op het podium kunnen eindigen.
Dominantie van Red Bull
Red Bull domineerde de sessie met Verstappen die de snelste tijd neerzette, maar vanaf de elfde plaats start vanwege een gridstraf. Sergio Perez kwalificeerde als derde en start als tweede, wat de kracht van Red Bull onderstreept. De vergelijking tussen de snelste ronden van Verstappen en Leclerc toont aan dat Verstappen vooral in sector twee een groot voordeel had. In de race zal Verstappen zijn grip in de bochten moeten gebruiken om snel door het veld naar voren te komen.
Deze analyse van de kwalificatie voor de Belgische Grand Prix laat zien hoe de wisselende weersomstandigheden en strategische keuzes van de teams hebben bijgedragen aan een boeiende en onvoorspelbare sessie. De race belooft net zo spannend te worden met verschillende teams die strijden om de topposities.