Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws F1 coureurs Alonso zet de toon voor 2025: grote uitspraken in eerste Aston Martin-persconferentie

Alonso zet de toon voor 2025: grote uitspraken in eerste Aston Martin-persconferentie

843
Alonso zet de toon voor 2025: grote uitspraken in eerste Aston Martin-persconferentie
Foto: The F1 Word

Fernando Alonso heeft in zijn eerste persconferentie van 2025 meteen de toon gezet. De Spaanse coureur benadrukte de stappen die Aston Martin heeft gezet om competitief te blijven en sprak openlijk over de uitdagingen en verwachtingen voor de komende seizoenen.

Volgens Alonso is de basis nu sterker dan ooit dankzij investeringen in faciliteiten, talent en strategische samenwerkingen.

“Je moet alle ingrediënten in huis hebben om te kunnen domineren. Er is geen garantie, maar je moet ervoor zorgen dat je de juiste tools, faciliteiten en mensen hebt,” verklaarde Alonso.

Met de komst van Honda als powerunitleverancier in 2026 en steun van Aramco als strategische partner, ziet Alonso een significante verbetering ten opzichte van enkele jaren geleden.

De teamstructuur is sterker, nieuwe technologische middelen zijn geïmplementeerd en er zijn ervaren ingenieurs aangetrokken.

De coureur benadrukte dat het verschil tussen een subtopteam en een echte titeluitdager vaak ligt in de details. Zaken zoals een state-of-the-art windtunnel, geavanceerde simulatiesystemen en een efficiënte fabriek kunnen het verschil maken.

“Als we deze middelen niet hadden, was onze kans op succes klein. Nu hebben we meer mogelijkheden,” aldus Alonso.

Het belang van voorbereiding en optimalisatie

Terwijl het seizoen nadert, richt Aston Martin zich volledig op de laatste voorbereidingen. De auto wordt geoptimaliseerd, de nieuwe technologische ontwikkelingen worden getest en de coureurs brengen lange uren door in de simulator.

Alonso beschrijft deze periode als intens, maar noodzakelijk.

“De afgelopen maanden heeft het team dag en nacht gewerkt aan de aanpassingen voor dit jaar. Er zijn veel nieuwe mensen bijgekomen en het is belangrijk om iedereen goed te laten samenwerken,” lichtte hij toe.

Daarnaast spelen externe verplichtingen zoals sponsorevenementen en mediaverplichtingen een rol.

Lees ook:  Aston Martin geeft duidelijkheid over Stroll: 'geen gescheld, geen ruzie, gewoon fit voor Canada'

Alonso gaf toe dat hij liever al in de auto zou zitten dan meerdere dagen marketingactiviteiten te doen, maar hij erkende ook dat het onderdeel is van het moderne Formule 1-ecosysteem.

“Je kijkt er zo naar uit om in de auto te springen, dat drie dagen marketing een beetje als een afleiding voelt,” zei hij met een glimlach.

Een van de grootste veranderingen binnen Aston Martin is de samenwerking met Honda voor 2026. Alonso ziet dit als een kans om de sprong naar de top te maken.

“Met Honda als partner, Aramco aan boord en de nieuwste faciliteiten bouwen we iets op wat we vijf tot zeven jaar geleden niet hadden,” aldus de tweevoudig wereldkampioen.

Naast de technische voordelen brengt de samenwerking met Honda ook operationele voordelen met zich mee.

De nauwere band met een gespecialiseerde powerunitfabrikant betekent dat Aston Martin niet afhankelijk is van klantenmotoren en beter kan inspelen op de technische regelgeving. Dit kan in de toekomst doorslaggevend zijn in de strijd met de gevestigde topteams.

De evolutie van de Aston Martin-fabriek en de implementatie van nieuwe technologieën zorgen ervoor dat de teamdynamiek ingrijpend verandert.

De ingenieurs werken met vernieuwde datasystemen, geavanceerde aerodynamische modellen en verbeterde communicatiekanalen tussen afdelingen. Alonso is ervan overtuigd dat dit de sleutel is tot lange termijn succes.

De intensiteit van de start van het seizoen

De voorbereiding op het seizoen is niet alleen een technische uitdaging, maar ook fysiek en mentaal zwaar. Alonso benadrukte hoe belangrijk het is om volledig gefocust te blijven tijdens deze fase.

“Het is een intense periode met training, simulatorwerk en uitgebreide gesprekken met de ingenieurs. Tot nu toe was het rustig, maar nu we dichter bij Bahrein komen, gaan we de details in.”

Aston Martin probeert elke mogelijke zwakte in het ontwerp van de auto te identificeren en te verbeteren voordat de eerste race plaatsvindt.

Lees ook:  Pedro de la Rosa over Alpine-gerucht: 'ze hebben misschien de verkeerde Alonso benaderd'

Dit gebeurt onder andere met tests in de windtunnel, analyse van bandenslijtage en het optimaliseren van de set-up voor verschillende circuits.

Alonso erkent dat de kleinste aanpassingen een enorm verschil kunnen maken in een sport waarin duizendsten van een seconde het verschil bepalen.

Daarnaast benadrukte hij dat het team zich bewust is van de bredere rol die Formule 1 speelt in de sportwereld en het bedrijfsleven. Naast de interne competitie is er ook een verantwoordelijkheid richting fans, sponsors en stakeholders.

“Alle teams en coureurs zijn hier, samen met Liberty Media en Formule 1. Dit laat zien dat we allemaal het beste willen voor de sport,” concludeerde Alonso.

Ondanks de lange carrière van Alonso blijft zijn motivatie onaangetast. De Spanjaard is nog steeds even gedreven als in zijn jongere jaren en is ervan overtuigd dat Aston Martin stappen blijft zetten richting de top.

Met een sterk fundament, technische verbeteringen en strategische samenwerkingen heeft het team de potentie om in de nabije toekomst een serieuze uitdager te worden.

Alonso’s uitspraken in zijn eerste persconferentie van het jaar laten zien dat hij er alles aan doet om Aston Martin naar de hoogste regionen van de Formule 1 te brengen.

Gerelateerd nieuws

Valtteri Bottas Mercedes

Valtteri Bottas mist racen elke dag en sluit overstap naar Le Mans of IndyCar niet uit

Valtteri Bottas zit in 2025 zonder stoeltje, maar van afscheid nemen is...

piastri norris russell

Oscar Piastri breekt records, maar wil meer: ‘ik ben hier niet voor leuke statistieken’

Oscar Piastri wint niet alleen races, hij herschrijft ondertussen de Australische Formule...

Andrea Kimi Antonelli

Toto Wolff over plan met Antonelli: ‘Mercedes overhaast niets, hij krijgt drie jaar ontwikkeltijd’

Andrea Kimi Antonelli rijdt zijn debuutjaar bij Mercedes, maar verwachtingen worden meteen...

Ferrari Lewis Hamilton

Montoya waarschuwt Ferrari: als Hamilton zich blijft vastbijten, kan 2026 zijn laatste jaar zijn

Lewis Hamilton kwam naar Ferrari voor een nieuwe uitdaging, maar na tien...