Nog twee maanden tot het einde van het Formule 1-seizoen van 2025, en één van de best presterende coureurs van het moment heeft nog steeds geen contract voor volgend jaar. George Russell, momenteel in topvorm, is nog altijd een vrije man — tot frustratie van velen binnen en buiten Mercedes.
De Brit rijdt al jaren voor de Zilverpijlen, maar terwijl zijn resultaten stijgen, lijken de onderhandelingen te stokken. En volgens voormalig Haas-teambaas Guenther Steiner is het tijd voor een drastische stap: Russell moet Mercedes dwingen tot actie — desnoods met een ultimatum.
Russell presteert dit seizoen op het hoogste niveau en behoort tot de vijf beste coureurs van het kampioenschap. Toch is er nog steeds geen overeenkomst met Mercedes over een nieuw contract.
Met nog zes races te gaan weet hij niet waar hij in januari 2026 zal staan. De samenwerking tussen Russell en Mercedes leek jarenlang vanzelfsprekend.
Hij groeide uit tot teamleider, versloeg Lewis Hamilton in twee van hun drie gezamenlijke seizoenen en won dit jaar overtuigend in Singapore. Toch lijken er barstjes te ontstaan in de relatie tussen coureur en team.
Een mogelijke oorzaak ligt in de onzekerheid rond Max Verstappen. Als Red Bull moeite heeft met de nieuwe regelgeving van 2026, zou Verstappen volgens geruchten elders kunnen kijken. Mercedes houdt zijn kaarten dicht bij de borst, wat voor Russell een bron van frustratie lijkt te zijn.
Zeg dat je dan liever niet racet
Guenther Steiner, bekend om zijn directe uitspraken, heeft Russell publiekelijk geadviseerd om een harde lijn te trekken tegenover Mercedes. Volgens hem moet Russell bereid zijn alles op het spel te zetten.
“George moet bereid zijn Mercedes te vertellen dat hij in 2026 liever niet racet als hij niet het contract krijgt dat hij wil.”
Hij benadrukt dat het tijd is dat Russell zijn positie gebruikt als drukmiddel. Mercedes kan zich volgens Steiner geen afscheid van hem veroorloven.
“In dit moment presteert George. Hij heeft misschien niet enorm veel onderhandelingsmacht, maar wél genoeg redenen waarom hij een goed contract verdient.”
Volgens Steiner zou Mercedes zichzelf in de voet schieten als het geen lange overeenkomst aanbiedt.
“Denk eens na. Als hij geen éénjarig contract tekent, wie zetten ze dan in zijn plaats? Dat is juist zijn hefboom.”
Steiner gelooft dat Russell zich geen zorgen hoeft te maken over zijn toekomst als hij Mercedes de rug toekeert. Zijn vorm is sterk genoeg om elders een plek te vinden.
“Als hij die stap durft te zetten en zegt: ‘Dan race ik liever niet’, dan vindt iemand anders wel een zitje voor hem. Teams als Alpine zouden hem met open armen ontvangen. Iedereen wil een coureur van dat kaliber.”
Zijn opmerking klinkt gewaagd, maar is niet uit de lucht gegrepen. De huidige markt is in beweging: contracten lopen af, en teams als Aston Martin en Ferrari zouden zonder twijfel interesse tonen in een ervaren en competitieve coureur als Russell.
Vertraging in de onderhandelingen
Russell’s huidige contract loopt eind 2025 af. Hij tekende zijn laatste verlenging in 2023, terwijl bijna al zijn rivalen sindsdien hun deals hebben vernieuwd. McLaren, bijvoorbeeld, verlengde zowel Oscar Piastri als Lando Norris met langdurige overeenkomsten, wat hun toekomst zekerheid gaf.
Mercedes heeft die stap nog niet gezet. De onderhandelingen slepen aan, en de stilte vanuit het kamp van Toto Wolff doet de spanning alleen maar toenemen. Wolff zelf wilde in Singapore slechts kwijt:
“Het gesprek loopt.”
Voor Russell is dat niet genoeg. Hij heeft sinds zijn overstap van Williams naar Mercedes in 2022 bewezen dat hij meer is dan een opvolger van Hamilton — hij is een leider geworden binnen het team.
Met nog zes races te gaan, groeit de druk. Russell presteert, maar Mercedes aarzelt. En dat terwijl concurrenten hun toekomst al hebben vastgelegd. Voor Steiner is het moment aangebroken dat Russell de regie in eigen handen moet nemen.
“Hij moet duidelijk maken dat hij niet buigt voor een contract tegen elke prijs. Mercedes heeft hem harder nodig dan hij hen.”
Het is een gedurfde strategie, maar in de Formule 1 geldt één ongeschreven regel: wie de moed heeft om te dreigen, krijgt vaak precies wat hij wil.
En George Russell lijkt, net als op de baan, niet bang om te vechten — ook niet in de vergaderruimte.