Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Overig Wat je nog niet wist over pitstraatblokkades en wanneer ze wél bestraft worden

Wat je nog niet wist over pitstraatblokkades en wanneer ze wél bestraft worden

578
Wat je nog niet wist over pitstraatblokkades en wanneer ze wél bestraft worden
Foto: Steffen Prößdorf

Tijdens een race telt elke seconde, maar één bewuste stop op de verkeerde plek kan alles veranderen. Het blokkeren van de pitstraat – zelfs maar kort – wordt in de Formule 1 gezien als een serieuze overtreding. De FIA beschouwt het als onsportief gedrag en straft streng, zeker als er sprake is van opzet.

De pitstraat is niet zomaar een deel van het circuit. Het is een strikt gereguleerde zone waar veiligheid en sportiviteit vooropstaan. Coureurs en teams moeten zich exact aan de regels houden – ook als het gaat om stilstand of vertragingen.

Blokkeren betekent dat een auto de pitstraat onnodig bezet of vertraagt, waardoor andere auto’s hinder ondervinden. Dat kan op verschillende manieren gebeuren: door stil te staan buiten de eigen pitbox, te langzaam rijden bij het in- of uitrijden, of een concurrent fysiek de doorgang te blokkeren.

Zodra een coureur zijn auto opzettelijk op zo’n manier inzet dat anderen er last van hebben – of geen vrije doorgang meer hebben – kan dit als blokkade worden beoordeeld. Zeker als blijkt dat er géén technische noodzaak was om te stoppen.

“De FIA stelt strikte regels op om zowel de veiligheid als de eerlijkheid tijdens deze stops te waarborgen.” — FIA Sporting Regulations, 2025

Wat het reglement over opzet zegt

De FIA maakt onderscheid tussen een ongelukje en opzettelijk hinderen. Wie per ongeluk kort stilvalt vanwege een haperende koppeling, zal doorgaans geen straf krijgen. Maar wie opzettelijk een andere auto ophoudt – bijvoorbeeld om een teamgenoot een strategisch voordeel te geven – riskeert zware sancties.

Lees ook:  Carlos Sainz krijgt extra FIA-straf na botsing met Antonelli in GP van de Verenigde Staten

De wedstrijdleiding beoordeelt elk incident op intentie. Daarbij wordt gekeken naar remgedrag, stuurbewegingen, radiocommunicatie en de context. Was het nodig om te stoppen? Was er verkeer? Was er een technisch probleem? Als het antwoord op die vragen “nee” is, wordt het gezien als opzet.

“De pitstraat is sterk gereguleerd en er zijn strikte regels om de veiligheid van iedereen in het gebied te waarborgen.” — FIA, 2025

Een auto wordt als illegaal geparkeerd beschouwd wanneer deze:

  • Buiten de eigen pitbox stilstaat zonder technische noodzaak;
  • Bewust bij de pituitgang of inrijstrook stil blijft staan;
  • Langer dan nodig vertraagt om andere auto’s op te houden.

Zelfs vijf seconden extra wachten op de juiste timing kan in de ogen van de stewards gelden als hinderlijk gedrag. Alles draait om veiligheid én eerlijkheid: de pitstraat mag nooit worden gebruikt als strategisch wapen. Afhankelijk van de ernst en intentie, kan de FIA verschillende straffen opleggen:

OvertredingStraf (voorbeeld)
Kortstondig hinderen5 seconden tijdstraf
Ernstige hinder of blokkade10 seconden tijdstraf
Opzettelijk stilzettenDrive-through of stop-and-go
Gevaarlijke situatie creërenDiskwalificatie mogelijk
Lewis Hamilton Ferrari
Foto: F1 REVERSE

De straf kan tijdens de race worden gegeven, of na afloop worden opgeteld bij de eindtijd. In ernstige gevallen kan een team zelfs worden opgeroepen voor uitleg bij de FIA.

“5 seconden straf: voor lichte overtredingen. 10 seconden straf: voor ernstigere overtredingen. Drive-through penalty: de coureur moet zonder te stoppen door de pitstraat rijden.” — FIA Penalty Framework, 2025

Verschil tussen tactisch vertragen en blokkeren

Niet elke langzame actie is meteen strafbaar. Teams proberen soms tactisch te vertragen om te voorkomen dat twee auto’s tegelijk in de pitbox staan (“double stack”) of om verkeer te ontwijken. Zolang dat geen hinder veroorzaakt, wordt het vaak toegestaan.

Lees ook:  Norris lacht om Red Bull na FIA-straf: 'ze kregen een boete voor tape die ik niet eens gebruikte'

De grens ligt bij opzettelijke hinder. Als het vertragen invloed heeft op een concurrent – bijvoorbeeld doordat die wordt opgehouden bij het inrijden of juist de pits niet meer uit kan – grijpt de FIA in. Zeker als er ook nog voordeel behaald wordt door het eigen team.

ActieToelaatbaar?Voorbeeld
Kort vertragen voor verkeerJa, meestal welEven wachten tot pitstraat vrij is
Auto parkeren bij pit-exitNeeBlokkeren van andere auto’s
Lang wachten om positie te behoudenNeeStrategisch ophouden = strafbaar

De wedstrijdleiding beoordeelt dit met behulp van:

  • Videobeelden en onboards;
  • Telemetriegegevens (remdruk, gaspedaal, stuurhoek);
  • Radioberichten tussen coureur en team;
  • Context (bijv. racefase, concurrent in buurt).

Als daaruit blijkt dat het gedrag geen technische reden had én invloed had op andere auto’s, volgt een sanctie. De bewijslast ligt bij het team en de coureur.

“In de Formule 1 is de pitlane ook de plek waar teams tijdstraffen kunnen krijgen als ze tijdens de race regels overtreden.” — FIA Regelboek 2025

Gerelateerd nieuws

Oscar Piastri Max Verstappen

Zo verdient de FIA miljoenen aan Formule 1 zonder winst te maken – en waar dat geld heen gaat

De FIA is niet zomaar een organisatie die toezicht houdt op races;...

Marina Bay Circuit

Het volledige schema van de Grand Prix van Singapore 2025 met starttijd en kanalen

De Grand Prix van Singapore 2025 wordt gereden van vrijdag 3 oktober...

Azerbeidzjan Baku Circuit

Een raceweekend in Bakoe: indrukwekkende tribunes, fanzones en skyline in Azerbeidzjan

Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan raast een F1-auto langs eeuwenoude stadsmuren...

F1 Grand Prix Of Australia

Zo zien de statistieken eruit: waarom Bakoe elk jaar vol zit met safety car momenten

In Bakoe is de kans op een safety car bijna dubbel zo...