Het lijkt een klassiek Mercedes-spelletje: wekenlang wachten, frustratie opbouwen en pas reageren als alle druk op de ketel staat.
George Russell zit midden in een moeizame contractverlenging, en volgens voormalig wereldkampioen Nico Rosberg is dat geen toeval. Toto Wolff, zo stelt hij, is “vreselijk om mee te onderhandelen”.
De kritiek komt op een opvallend moment. Russell’s huidige deal loopt eind 2025 af, maar ondanks maandenlange gesprekken is er nog altijd geen witte rook.
En dat terwijl meerdere bronnen bevestigen dat een meerjarig contract – ter waarde van zo’n 30 miljoen pond per jaar – in de laatste fase zit. Alleen de handtekeningen ontbreken nog.
Nico Rosberg kent de frustratie. Hij beleefde het proces ooit zelf als Mercedes-coureur en herkent nu hetzelfde patroon bij Russell. In de podcast Formel Schmidt beschreef hij de typische Wolff-aanpak:
“Wanneer je probeert… zoals George nu… contact te krijgen, verdwijnt Toto gewoon. George zal hem proberen te bereiken om iets in gang te zetten, en Toto is opeens nergens te vinden.”
Rosberg benadrukt dat het niet om kwaadwilligheid gaat, maar om een bewuste strategie.
“Hij weet zelfs hoe hij die blauwe vinkjes moet ontwijken. Gewoon verdwijnen, niet antwoorden, onbereikbaar zijn… Het is vreselijk, want je denkt: ‘Kom op, we moeten door!’”
Het is volgens Rosberg een onderhandelingstactiek die meer rijders hebben ervaren – een manier van druk zetten door afwezig te zijn.
Russell houdt zich kalm, maar hint op vertraging
George Russell zelf heeft zich publiekelijk rustig opgesteld. Hij erkende dat het proces traag verloopt, maar benadrukte dat hij zich geen zorgen maakt over zijn toekomst bij Mercedes.
“Er is wederzijds vertrouwen, aldus Russell eerder deze maand. We hebben tijd. Mijn focus ligt op de prestaties op de baan.”
Toch valt op dat de onderhandelingen pas echt vaart lijken te krijgen sinds duidelijk werd dat Max Verstappen niet beschikbaar is voor 2026. Mercedes had lang gehoopt op een overstap van de drievoudig wereldkampioen, maar nu hij bij Red Bull blijft, lijkt de prioriteit ineens bij Russell te liggen.
Toto Wolff zelf ziet het anders. Hij zegt Russell graag sneller zekerheid te geven, maar gelooft dat zijn coureur ook zonder deal “goed zal slapen tijdens de zomerstop”.
“George is volwassen genoeg om met onzekerheid om te gaan. Bovendien heeft hij zelf de media-avalanche veroorzaakt door over Verstappen te beginnen.”
Volgens Wolff ligt de vertraging niet aan gebrek aan intentie, maar aan juridische details zoals sponsorverplichtingen. Toch blijft het stil rond officiële bevestiging.
Als het contract rondkomt, zou Russell tot minstens eind 2027 bij Mercedes blijven. Hij wordt dan het ankerpunt van de formatie die naar verwachting wordt aangevuld met junior Kimi Antonelli vanaf 2026. Een duo dat de toekomst van Mercedes moet gaan vormen, zeker nu Verstappen uit beeld is.
Maar het feit dat zelfs een goedbedoelde onderhandeling zo stroef loopt, laat iets zien van de interne dynamiek bij Mercedes. Wolff’s strategie werkt misschien op de lange termijn, maar zorgt onderweg voor heel wat gefronste wenkbrauwen.