Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws F1 teams Reset in aero-testrechten krijgt onverwachte winnaar: ‘van hekkensluiter naar geheime wapen in 2026’

Reset in aero-testrechten krijgt onverwachte winnaar: ‘van hekkensluiter naar geheime wapen in 2026’

840
Reset in aero-testrechten krijgt onverwachte winnaar: ‘van hekkensluiter naar geheime wapen in 2026’
Foto: Lukas Raich

Wat begon als een subtiele aanpassing om topteams af te remmen, is nu uitgegroeid tot een regelrechte gamechanger. Met het ingaan van de tweede helft van het seizoen 2025 heeft de Formule 1 de aerodynamische testlimieten opnieuw ingesteld.

En de gevolgen zijn aanzienlijk: koplopers worden gekort, hekkensluiters krijgen ineens ontwikkelvoordeel. Een herverdeling van tijd, data en mogelijkheden — precies op het moment dat de teams zich voorbereiden op het revolutionaire reglement van 2026.

De verschillen in windtunneltijd en CFD-simulaties zijn groter dan ooit. En sommige teams moeten het plots met 25% minder doen dan hun concurrenten. Tijd om te kijken wie hiervan profiteert, en wie juist inlevert.

Alpine beleeft een rampseizoen en bungelt onderaan in het kampioenschap. Toch krijgt het Franse team daarmee onbedoeld een voorsprong richting 2026. Door het aerodynamische testsysteem dat in 2021 werd ingevoerd, mag het team nu 115% van de standaard testcapaciteit benutten.

Dat betekent concreet: 368 windtunnelruns, 92 uur wind-on time en ruim 2400 CFD-simulaties. Daarmee krijgt Alpine de ruimte om óf het huidige seizoen nog enigszins te redden, óf vol te investeren in hun auto voor het nieuwe reglement.

Opvallend is dat nieuwkomer Cadillac exact dezelfde hoeveelheid testcapaciteit krijgt toebedeeld als Alpine. Dat terwijl het team nog geen meter heeft gereden in de F1. Met 92 uur tunnelgebruik en 2300 CFD-tests start Cadillac dus met een voorsprong in voorbereiding — iets waar andere teams jarenlang voor moeten vechten.

Mercedes en Williams hard geraakt door nieuwe verdeling

Mercedes klimt in het kampioenschap, maar betaalt daar direct de prijs voor. Door hun tweede plaats vóór de Oostenrijkse GP verliezen ze een kwart van de standaard testtijd. Slechts 60 uur wind-on time en 240 runs in de windtunnel blijven over. En dat terwijl het team zich juist herpakt na een moeizaam begin van het ground-effect-tijdperk.

Lees ook:  'Ik had een f***ing McLaren achter me!' – Woedende Russell botst met Mercedes in Mexico

Hetzelfde geldt voor Williams, dat zijn sterke vorm in 2025 moet bekopen met een fors verlies aan testtijd. Waar het team in 2024 nog negende eindigde en 352 runs mocht uitvoeren, zakt dat nu naar 288. De stap van 90% naar 75% op de schaal voelt als een klap — zeker nu elk ontwikkelmoment telt.

“We moeten elke test nu perfect benutten,” liet een woordvoerder van Mercedes weten. “De marge voor fouten is verdwenen.”

De tegenvallende prestaties van Aston Martin blijken op een onverwachte manier toch waardevol. Door hun achtste plaats in het constructeurskampioenschap krijgen ze nu 105% van de testcapaciteit — een flinke toename vergeleken met de eerste seizoenshelft.

Voor Adrian Newey, die zich recent aan het team verbond, komt deze extra ruimte als geroepen. Het team mag 84 uur gebruiken in de windtunnel, goed voor 336 runs. Daarmee ontstaat er nieuwe ontwikkelruimte richting 2026, precies wanneer Aston zich opnieuw als subtopper wil positioneren.

“Dit is alle tijd die Newey nodig heeft, al blijft het afwachten wat het team ermee doet.”

Weinig verandering voor Red Bull, Ferrari en McLaren

Voor teams als McLaren, Red Bull en Ferrari verandert er relatief weinig. McLaren, nog altijd bovenaan, blijft op 70% van de standaardtoegang. Red Bull en Ferrari zakten iets in het klassement, en krijgen daardoor een beperkte extra marge: zo’n 16 extra windtunnelruns en 100 CFD-simulaties.

McLaren behoudt zijn lage testlimiet vanwege de leidende positie, en moet dus efficiënt omgaan met de beperkte data. Het risico voor topteams blijft dat een kleine misstap zich moeilijk laat corrigeren met deze restricties. Maar gezien hun prestaties lijkt de strategie voorlopig te werken.

Lees ook:  Andretti twijfelt openlijk aan Vasseur vóór aanstaande samenwerking met Ferrari

Bij de overige teams blijven de verschuivingen beperkt, maar wel voelbaar. Sauber klimt van tiende naar negende en verliest daardoor een klein percentage aan tests. Ze gaan van 115% naar 110%, wat nog altijd gunstig is.

Haas werkt met 95%, Racing Bulls behoudt zijn neutrale 100%-status. De verschillen zijn klein, maar kunnen in het gevecht om de subtop het verschil maken.

“Dit systeem beloont teams die het lastig hebben, maar het blijft een dubbele boodschap: slecht presteren is soms de snelste weg naar betere middelen.”

Met het oog op de compleet nieuwe reglementen in 2026 is deze testreset meer dan alleen een tussentijdse herschikking. Teams die nu extra tijd krijgen, kunnen een serieuze voorsprong nemen richting het nieuwe tijdperk. Vooral voor Alpine en Cadillac is dit hét moment om te bouwen, plannen te smeden en concepten te testen.

Daar staat tegenover dat teams als Mercedes en McLaren vooral moeten finetunen — en hopen dat hun basisconcept straks standhoudt in 2026. Want testtijd, dat weet iedereen in de F1, is geen garantie voor succes — maar wel een noodzakelijke voorwaarde.

Met de zomerpauze in aantocht en het ontwikkelgeweld in volle gang is de strijd buiten de baan minstens zo strategisch als die op het asfalt. De aerodynamische reset heeft het speelveld verschoven. Nu is het aan de teams om daar optimaal gebruik van te maken.

Gerelateerd nieuws

Toto Wolff

‘We slaan terug in Brazilië’: Toto Wolff over Mercedes-comeback tegen Ferrari en Red Bull

Na twee tegenvallende raceweekenden in de Verenigde Staten en Mexico kijkt Mercedes...

Fernando Alonso Lance Stroll Aston Martin

‘We gaan meerdere titels winnen’: Aston Martin over gewaagd plan richting 2026

Vijf seizoenen lang was Aston Martin zoekende, vast in de middenmoot ondanks...

Fred Vasseur en Charles Leclerc Ferrari

Ferrari in de problemen na motortest – ingenieurs spreken van ‘nog slechter dan Alpine’

Ferrari verkeert opnieuw in zwaar weer. Terwijl andere teams zich voorbereiden op...

Aston Martin

Aston Martin jaagt op jong talent: hoe het team de monteurs van de toekomst wil opleiden

In de week van de GP van Mexico presenteerde Aston Martin een...