De FIA heeft aangekondigd dat er striktere controles worden uitgevoerd op de flexibele achtervleugels die door McLaren, Ferrari en mogelijk Mercedes worden gebruikt.
Red Bull heeft hier met succes over geklaagd en de FIA heeft nu besloten extra visuele inspecties uit te voeren vanaf de Grand Prix van Australië.
Dit besluit volgt op verdenkingen dat bepaalde teams een aerodynamisch voordeel behalen door de achtervleugel op hoge snelheid te laten doorbuigen, een fenomeen dat bekend is geworden als ‘mini-DRS’.
Red Bull heeft eerder zelf aerodynamische flexibiliteit benut om de prestaties van hun auto’s te verbeteren, maar lijkt nu op achterstand te staan ten opzichte van andere teams.
Door druk uit te oefenen op de FIA hopen ze dit potentieel voordeel bij concurrenten te laten verdwijnen. De vraag blijft of de getroffen teams daadwerkelijk regelovertredend handelen of dat Red Bull de grenzen van de reglementen verkeerd interpreteert.
“We gaan extra maatregelen nemen voor visuele controle van de achtervleugels. Dit zal onder andere gebeuren via camerabeelden en stickers op specifieke plekken van de auto,” aldus de FIA in een officieel statement.
De tests zullen zich richten op het detecteren van onregelmatigheden in de achtervleugels, die mogelijk extra snelheid genereren zonder dat dit direct door de huidige technische controles wordt opgemerkt.
Mini-DRS opnieuw discussiepunt
De introductie van wat nu ‘mini-DRS’ wordt genoemd, vond vorig jaar plaats tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan.
Oscar Piastri wist toen een overwinning te behalen, waarbij Red Bull vermoedde dat hij extra snelheid op het rechte stuk verkreeg door een flexibele achtervleugel die op een grijze gebied binnen de regels opereerde.
McLaren is niet het enige team dat gebruik lijkt te maken van deze techniek. Ook Ferrari en Mercedes worden genoemd als mogelijke gebruikers van flexibele aerodynamica.
Hoewel de FIA in de tweede helft van 2023 al enkele beperkingen oplegde, hebben de recente testen aangetoond dat er nog steeds subtiele manieren zijn waarop teams dit concept benutten.
Volgens Red Bull zou het systeem nog steeds een snelheidsvoordeel kunnen opleveren van enkele kilometers per uur, vooral op circuits met lange rechte stukken.
Dit voordeel zou klein kunnen lijken, maar in een sport waarin milliseconden het verschil maken, is het significant.
“Er zijn duidelijke aanwijzingen dat bepaalde teams nog steeds de regels buigen, letterlijk en figuurlijk,” verklaarde een anonieme bron binnen Red Bull.
Red Bull heeft met succes een verzoek ingediend bij de FIA om de tests verder op te voeren.
Dit zal naar verwachting gevolgen hebben voor McLaren en mogelijk ook Ferrari en Mercedes, die hun ontwerpen mogelijk moeten aanpassen om binnen de nieuwe richtlijnen te blijven.
De flexibele aerodynamica speelt niet alleen een rol bij McLaren. Er zijn beelden opgedoken van de Mercedes W15 waarbij de achtervleugel onder hoge snelheden aanzienlijk doorbuigt.
Dit zou op een soortgelijk mechanisme kunnen duiden, maar de exacte mate waarin Mercedes hier voordeel uit haalt, is nog onbekend.
Ferrari heeft ondertussen te maken gekregen met directe beschuldigingen van Red Bull. Volgens het team van Max Verstappen heeft Ferrari een methode gevonden om subtiel de aerodynamische belasting van de achtervleugel te verminderen zonder dat dit zichtbaar is in de huidige FIA-tests.
De Scuderia heeft deze aantijgingen echter resoluut afgewezen.
“We zijn ervan overtuigd dat onze auto volledig legaal is en we hebben geen zorgen over de extra controles van de FIA,” aldus een woordvoerder van Ferrari.
McLaren en Mercedes hebben nog geen officiële reactie gegeven, maar de verwachting is dat de teams zich zullen moeten verdedigen tegen de aankomende inspecties.
Aston Martin’s ontwikkeling vertraagd door juridische strijd met Ferrari
Terwijl de FIA zich richt op de flexibele vleugels van de concurrentie, heeft Aston Martin te maken met een andere uitdaging.
Het team heeft grote plannen met de komst van Adrian Newey en voormalig Ferrari-topman Enrico Cardile, maar laatstgenoemde mag voorlopig geen werkzaamheden verrichten voor Aston Martin.
Ferrari heeft met succes een rechtszaak gewonnen waarin is bepaald dat Cardile zijn ‘gardening leave’ moet uitzitten en pas op 18 juli aan de slag mag bij Aston Martin.
Dit betekent dat Aston Martin voorlopig zonder een belangrijke technische pion moet werken, wat de ontwikkeling van hun 2026-project kan vertragen.
Aston Martin had echter al vooruit gedacht en strategisch windtunneluren opgespaard om deze later onder leiding van Newey te gebruiken.
Dit betekent dat zodra Cardile arriveert, er direct grote stappen gezet kunnen worden in de aerodynamische ontwikkeling van de auto.
Met de Grand Prix van Australië voor de deur zijn er meerdere technische kwesties die van invloed kunnen zijn op de prestaties van de teams.
De FIA zal bij de eerste race van het seizoen al extra camera’s en visuele markers inzetten om de flexibele achtervleugels in de gaten te houden.
De vraag is of teams als McLaren, Ferrari en Mercedes direct tegen beperkingen aanlopen of dat ze hun ontwerpen binnen de bestaande regels kunnen houden.
Tegelijkertijd is het interessant dat Red Bull nu zo fel optreedt tegen een techniek die zij in het verleden zelf hebben toegepast.
Als de FIA daadwerkelijk streng optreedt, kan dat een effect hebben op de verhoudingen binnen de grid. Teams die sterk afhankelijk waren van flexibele aerodynamica, zoals McLaren, kunnen mogelijk terrein verliezen.