Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Red Bull komt met vierdelige upgrade naar Mexico om titelstrijd nieuw leven in te blazen

Red Bull komt met vierdelige upgrade naar Mexico om titelstrijd nieuw leven in te blazen

441
Red Bull komt met vierdelige upgrade naar Mexico om titelstrijd nieuw leven in te blazen
Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool / redbullcontentpool.com

Max Verstappen krijgt dit weekend in Mexico precies wat hij nodig heeft: extra snelheid én betrouwbaarheid. Red Bull Racing heeft vlak voor de Grand Prix van Mexico-Stad een viervoudig upgradepakket gepresenteerd, speciaal ontwikkeld om de RB21 nog efficiënter te maken op grote hoogte.

Het pakket bestaat uit aanpassingen aan de vloer, de randvleugel, de voorhoek en de motorcover. Doel: maximale koeling, betere downforce en een auto die onder extreme omstandigheden stabiel blijft.

De updates komen precies op het moment dat Verstappen zijn jacht op zijn vijfde wereldtitel intensiveert — slechts veertig punten verwijderd van leider Oscar Piastri. De Grand Prix van Mexico-Stad is berucht om zijn unieke omstandigheden.

Door de ijle lucht op 2.200 meter hoogte krijgen teams te maken met lagere luchtdichtheid, oververhittende remmen en motoren die moeite hebben met koeling. Daarom heeft Red Bull op vier fronten ingegrepen.

De voorhoek van de RB21 is voorzien van grotere in- en uitlaatkanalen voor de remmen. Het team meldde aan de FIA:

“Gezien de eisen aan remkoeling door de verminderde luchtdruk in Mexico-Stad, zijn grotere inlaten en uitgangen voorbereid om de luchtstroom te herstellen.”

De motorcover werd herzien met een nieuwe verdeling van de uitstroomopeningen aan de bovenkant van de auto.

“Bij eerdere koelingsrevisies bleek voordeel te behalen door de uitstroom van lucht anders te verdelen. Met deze update kan dat via bestaande tooling worden geïntroduceerd. Daarnaast is een bredere lamellenuitlaat beschikbaar om de massastroom onder de lokale omstandigheden te verbeteren.”

Deze aanpassingen moeten de RB21 helpen om de luchtdrukverschillen beter te verwerken zonder aan efficiëntie in te boeten.

Nieuwe vloer en randvleugel voor stabiliteit en downforce

Naast koeling richtte Red Bull zich ook op extra lokale downforce. De vloer kreeg subtiele aanpassingen aan het bovenoppervlak bij de inlaat van het radiatorkanaal en de scheidingslijn van de sidepod.

Lees ook:  Hackers konden FIA-data van Max Verstappen inzien, Red Bull bevestigt opvallende theorie

Volgens het team is hierbij gebruikgemaakt van een oudere vloerspecificatie die deels is herwerkt.

“De nieuwe configuratie helpt om koeling te optimaliseren. De bovenkant van de vloer is verlaagd, en de aangepaste randvleugel haalt meer neerwaartse druk uit dezelfde luchtstroom.”

Die randvleugel – de edge wing – is cruciaal in Mexico, waar de luchtweerstand lager is maar stabiliteit in snelle bochten moeilijker te behouden is. Red Bull omschreef de verandering als:

“Een herzien voorste randgebied dat iets meer neerwaartse druk genereert, terwijl de luchtstroom stabiel blijft.”

Kortom: meer grip, zonder dat de auto nerveus wordt – precies waar Verstappen van houdt. Paul Monaghan, hoofdingenieur bij Red Bull Racing, lichtte de filosofie achter de updates toe. De louvres en koelopeningen van de RB21 vallen op doordat ze anders zijn dan die van concurrerende teams.

“We mogen anders zijn, dus kozen we daarvoor. Het hangt af van hoeveel lucht je door de sidepods wilt duwen voor koeling. Zodra je dat weet, bepaal je de grootte van de uitgangen.”

Volgens Monaghan ligt de focus op het efficiënt benutten van de beschikbare ruimte en het optimaliseren van de luchtstroom over de auto.

“De meeste auto’s zijn beperkt door hun uitlaatopeningen, niet door de inlaten. Je opent dus eerst de uitgangen, en hoe je dat doet, hangt af van je bovenbouw en hoe je die lucht richting de achtervleugel leidt.”

Opvallend is dat Red Bull de updates grotendeels kon realiseren zonder extra personeel of productiecapaciteit. Monaghan verklaarde dat dit te danken is aan het hergebruik van bestaande onderdelen.

“We hebben gekozen voor een ‘make-from’-oplossing. Dat betekent dat we een eerdere vloerversie hebben gerecycled. Die was modulair genoeg om aan te passen en hier te gebruiken.”

De ingenieur prees het team in Milton Keynes voor de snelheid waarmee de wijzigingen zijn doorgevoerd.

“Tijdens de laatste revisie van de bovenbouw ontdekten we dat we iets gemist hadden, maar dankzij wat magisch werk in Milton Keynes hebben we het alsnog voor elkaar gekregen. En nu is het hier.”

Verstappen in bloedvorm sinds Monza

De update komt op een perfect moment. Sinds Red Bull in Monza een nieuwe vloer introduceerde, is Verstappen ongenaakbaar. Hij won drie van de vier daaropvolgende races en bouwde een indrukwekkende reeks op waarmee hij zich weer in de titelstrijd mengde.

Lees ook:  Adrian Newey benoemd wat Verstappen écht anders maakt dan alle andere coureurs

Volgens Monaghan ligt dat succes niet alleen aan de onderdelen, maar vooral aan de manier waarop het team stap voor stap zijn balansproblemen heeft opgelost.

“We hebben onze zwakke punten vroeg geïdentificeerd. Daarna hebben we die in kleine stappen aangepakt. Dat heeft ons ritme en vertrouwen teruggebracht.”

Verstappen zal de nieuwe onderdelen echter in recordtijd moeten leren kennen. Hij miste de eerste vrije training in Mexico om ruimte te maken voor Red Bull-junior Arvid Lindblad, die zijn verplichte rookiesessie reed.

De Nederlander keek vanaf de pitmuur toe terwijl zijn toekomstige teamgenoot in zijn auto reed. Met vijf races te gaan en slechts veertig punten achterstand op Oscar Piastri, weet Verstappen dat elke tiende telt.

De nieuwe upgrades zijn ontworpen om hem niet alleen snelheid te geven, maar ook de betrouwbaarheid die hij nodig heeft in de laatste fase van het seizoen.

Red Bull mag dan al vooruitkijken naar de nieuwe regels van 2026, in Mexico draait alles om het hier en nu — en om het versterken van de kampioenschapsdroom van Max Verstappen. Zoals Monaghan het samenvatte:

“We hebben niets magisch gedaan, maar wél slim. En als het werkt zoals we verwachten, dan is dit een flinke stap vooruit.”

Gerelateerd nieuws

Red Bull Ford Powertrains

Red Bull en Racing Bulls bevestigen seizoenslancering tijdens groot Ford-evenement in Detroit

De datum is eindelijk officieel: Red Bull en Racing Bulls zullen hun...

F1 Grand Prix of Azerbaijan - Practice

McLaren vraagt uitleg over F1-kostenplafond na Verstappens motorwissel bij Red Bull

Een nieuwe motor voor Max Verstappen tijdens de Grand Prix van São...

Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas

Toto Wolff verkoopt deel van Mercedes F1 voor 6 miljard dollar: recorddeal aanstaande

Zes miljard dollar – dat is de waardering waarmee Toto Wolff, de...

F1 Grand Prix of Azerbaijan - Previews

Hoe een contractclausule van Verstappen een Red Bull-exit in 2027 kan afdwingen

Een weinig bekende clausule in het contract van Max Verstappen zou de...