Tijdens de recente Oostenrijkse Grand Prix kwamen Lando Norris en Max Verstappen eindelijk op de baan tegenover elkaar te staan. Tijdens ronde 64 sloot Verstappen de deur iets te gretig, waardoor Norris gedwongen werd om de baan te verlaten. Hoewel de Brit teleurgesteld kon zijn over de verdedigende actie van Verstappen, legt dit een probleem bloot in zijn voortdurende poging om de huidige dominante kracht uit te dagen.
Eerste fout tijdens het weekend in Oostenrijk
Na de sprintrace tijdens de Oostenrijkse Grand Prix werd Norris gevraagd of hij gefrustreerd raakte door zoveel gemiste kansen. De sprintrace was inderdaad moeilijk te verteren, waar Norris zijn fout toegaf. Na een move op zijn rivaal liet Norris de binnenkant volledig open voor Verstappen bij bocht 4 en verloor zelfs een positie aan zijn teamgenoot, Oscar Piastri. Dit kan niet gebeuren als Norris op een dag wereldkampioen wil worden.
Vooral niet door de deur open te laten voor een coureur als Verstappen die zwaktes kan aanvoelen. Toen de Nederlander tegen Hamilton streed, was er geen centimeter over voor elkaar en gingen ze vaak over de limieten. Norris vecht momenteel realistisch gezien niet eens voor een kampioenschap en het behalen van een tweede overwinning zou meer betekenen dan weinig risico nemen om nog wat punten te behalen in het kampioenschap.
Wat ging er mis voor Norris tijdens de race?
Tijdens de race op zondag miste Norris veel kansen om de Nederlander in te halen. Nog voor de botsing had de McLaren-coureur meerdere mogelijkheden om de worstelende Red Bull-coureur in te halen. Verstappen leek zwak: een langzame stop, een blokkering en hij verloor zeven seconden in niets. Het ergste was dat Norris, toen hij eenmaal een move maakte, Verstappen direct weer voor liet gaan in ronde 59. Tenzij er een onderzoek is, is dat niet nodig.
Vooral na het incident waarbij Verstappen Charles Leclerc van de baan tikte in dezelfde bocht in 2019 om de Oostenrijkse Grand Prix van dat jaar te winnen. En in een auto waarvan velen geloven dat hij beter is dan de Red Bull, had Norris al dat nodig om in te halen, terwijl Verstappen makkelijk het gat kon beheren, ondanks zijn frustratie met de banden.
Een ander zorgwekkend beeld is hoe gemakkelijk Verstappen de aanvallen van Norris opving. Via de teamradio lachte hij zelfs met ‘GP’ over enkele moves, waarbij hij zijn mening over de actie gaf: als hij zo een inhaalactie probeert, krijgt hij een straf.
Ontbrekende killerinstinct
Tijdens de Spaanse Grand Prix zei Norris in een gesprek met Viaplay na de kwalificatie: “De paar keer dat ik een kans heb gehad is omdat hij [Verstappen] één seconde per ronde sneller is. Ik hoef niet eens tegen hem te vechten. Ik laat hem gewoon gaan. Maar morgen is een ander verhaal. Het kan me niet schelen. Ik ga vechten. Ik ga voor de winst.” Het eerste deel van het citaat is zorgwekkend. Een coureur als Verstappen zou nooit niet vechten omdat de ander een snellere auto heeft. Sterker nog, hij zou juist meer doen om zijn kwaliteit te tonen.
Hij bewees dat eind 2021, toen Mercedes Hamilton een nieuwe motor gaf in Brazilië. De drievoudig wereldkampioen heeft een duidelijke mentaliteit – tweede worden betekent dat je de eerste verliezer bent. Toen hem werd gevraagd naar zijn 100ste podium in Saoedi-Arabië, zei de Nederlander: “Dat zijn 88 gemiste podia.”
In de Formule 1 heb je drie zeer belangrijke kwaliteiten nodig om kampioen te worden: een snelle auto, talent en consistentie. Maar als je het opneemt tegen een ‘mentaliteitsmonster’ zoals Verstappen, heb je dat extra beetje actie op de baan en dat killerinstinct nodig. Norris moet zich nu nog ontwikkelen, maar wat zorgwekkender is, is dat hij nog geen tekenen vertoont.