Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Mercedes sluit zich aan bij Williams en RB met snelle en goedkope upgrades voor F1 cockpit-luchtstroom
F1 teams

Mercedes sluit zich aan bij Williams en RB met snelle en goedkope upgrades voor F1 cockpit-luchtstroom

99
Mercedes sluit zich aan bij Williams en RB met snelle en goedkope upgrades voor F1 cockpit-luchtstroom

Kleine aanpassingen met grote gevolgen

Terwijl teams vaak terughoudend zijn om grote ontwikkelingspakketten te introduceren tijdens sprint raceweekenden vanwege beperkte baantijd, weerhoudt dit hen er niet van om op andere manieren winst te zoeken. Interessant genoeg hebben drie teams – Mercedes, Williams en RB – voor het raceweekend in Shanghai wijzigingen doorgevoerd rondom de cockpit van de auto. Bij RB is de hoofdsteun achter de helm van de coureur opnieuw vormgegeven om de luchtstroming achter het hoofd van de coureur beter te beheren, wat verderop in de luchtstroom voordelen moet opleveren.

Focus op de halo

Mercedes heeft kleine aanpassingen gemaakt aan weerszijden van de cockpit, achter de Halo. Deze aanpassingen zijn bedoeld om kleine wervelingen te creëren die de luchtstroom uit de cockpit helpen reguleren, wat vervolgens de lucht beter voorbereidt als deze naar de achtervleugel stroomt. Bij Williams is de geometrie aan het voorste deel van de Halo aangepast om de aanvalshoek te vergroten. Dit helpt de luchtstroom rond de Halo te ordenen en verliezen te beheersen die het team heeft opgemerkt binnen het cockpitgebied. Deze veranderingen zijn relatief klein, maar volgens Dave Robson, hoofd voertuigprestaties bij Williams, is het cockpitgebied cruciaal voor het beter verdelen van de luchtstroom rond de rest van de auto.

Strategische verbeteringen tijdens het seizoen

De focus op kleine, maar strategische aanpassingen toont dat details steeds belangrijker worden, vooral omdat ze snel en goedkoop kunnen worden doorgevoerd. Teams zijn continu bezig met het introduceren van nieuwe pakketten van aerodynamische upgrades, zoals het bijgewerkte voorvleugelpakket dat naar Japan is gebracht. Dit vereist veel werk en is een grote verandering, maar tussendoor zijn er kleinere aanpassingen zoals die aan de Halo kap, die relatief goedkoop en snel kunnen worden uitgevoerd.

Gerelateerd nieuws

Red Bull’s plannen voor 2025 nemen vorm aan: ‘hij kan het niveau aan’

De toekomst van Sergio Perez bij Red Bull Racing lijkt steeds onzekerder...

Hulkenberg baalt van chaotische uitvalbeurt in Qatar: ‘het was rommelig’

Nico Hulkenberg beleefde een ongelukkige Grand Prix van Qatar, waarin de openingsronde...

Audi verkoopt aandelen in Formule 1-team aan Qatar

Audi heeft officieel een minderheidsbelang in zijn Formule 1-team verkocht aan de...

Complete overzicht van upgrades voor GP van Qatar

Red Bull arriveerde in Qatar met een medium- tot hoog-downforce achtervleugel, een...

Norris: ‘McLaren doet in 2025 vanaf eerste race mee om de titel’

Lando Norris heeft duidelijk vertrouwen in zijn capaciteiten en de prestaties van...

McLaren mikt op betere prestaties in Qatar na teleurstelling in Las Vegas

McLaren-teambaas Andrea Stella heeft aangegeven dat hij hogere verwachtingen heeft van de...

Wolff benadrukt dominantie Mercedes na overwinning in Las Vegas

Tijdens de Grand Prix van Las Vegas behaalde Mercedes een opvallende prestatie...

McLaren’s uitdagingen in Las Vegas: ‘We hebben wat problemen gehad’

McLaren, geleid door teamchef Andrea Stella, kampt met aanzienlijke uitdagingen op het...