McLaren heeft opvallend gereageerd op de recente dominantie van Max Verstappen tijdens de Braziliaanse Grand Prix. In plaats van zich op te stellen als een uitdager in de kampioenschapsrace, beweerde het team dat ze “nooit echt probeerden” om de titel te winnen, ondanks hun sterke prestaties eerder in het seizoen.
Dit roept de vraag op of McLaren daadwerkelijk het kampioenschap uit handen heeft gegeven door strategische fouten en gemiste kansen.
“We waren eigenlijk nooit echt aan het strijden om de titel van coureurs; onze focus lag altijd op het constructeurskampioenschap.” – Andrea Stella, McLaren Team Principal
Deze uitspraak wekt verwarring op, vooral gezien het feit dat McLaren in verschillende races zichtbare inspanningen leverde om Lando Norris te ondersteunen. Het team maakte bijvoorbeeld in Brazilië de keuze om coureursposities te wisselen, wat duidelijk wijst op een poging om Norris in een betere positie voor de titel te brengen.
Strategische keuzes bij McLaren
McLaren koos er regelmatig voor om teamdynamiek en harmonie te verkiezen boven puur scoren. In Hongarije bijvoorbeeld, waar Lando Norris onder druk stond, liet McLaren Piastri de leiding behouden om spanningen te vermijden.
Dit besluit werd als controversieel ervaren omdat het Norris kostbare punten kostte in het kampioenschap. McLaren’s aanpak lijkt voornamelijk gericht op het constructeurskampioenschap, terwijl de coureurstitel van Norris secundair was.
Strategiebeslissingen | Gevolg |
---|---|
Coureurspositie wisselen in Brazilië | Norris kreeg een betere uitgangspositie |
Teamharmonie boven punten in Hongarije | Piastri behield de leiding, Norris verloor waardevolle punten |
Niet consequent inzetten op teamorders | Kostbare puntenverlies voor constructeurs- en coureurskampioenschap |
Door deze keuzes lijkt McLaren zichzelf te hebben beperkt in hun streven naar de titel. Hun focus op “teamcohesie” heeft ze potentieel op waardevolle punten gekost.
Norris en de mentale druk
Lando Norris wordt door teambazen en analisten vaak geprezen om zijn talent, maar de druk van een kampioenschapsstrijd blijkt een grote uitdaging. In cruciale momenten, zoals de eerste ronde van de Braziliaanse Grand Prix, verloor Norris de leiding direct bij de start. Dit verlies van momentum heeft een directe invloed gehad op zijn kansen.
“Max heeft een veel sterkere mentale kracht in vergelijking met Lando, en dat maakt het verschil in de titelstrijd.” – Helmut Marko
Deze observatie bevestigt dat de mentale weerbaarheid van Verstappen, in vergelijking met Norris, mogelijk een doorslaggevende factor was in het verloop van het seizoen. McLaren leek dit te erkennen door hun beperkte druk op Norris.
Tijdens de Braziliaanse Grand Prix liet Verstappen wederom zien waarom hij een favoriet is voor de wereldtitel. Zijn indrukwekkende opmars vanaf P7 naar de overwinning, waarbij hij op spectaculaire wijze in de eerste ronde meerdere coureurs inhaalde, werd door velen vergeleken met Ayrton Senna’s prestatie op Donington Park in 1993.
Verstappen zette bovendien de snelste ronde tijden neer, waarvan negen van de tien snelste rondes in de race op zijn naam stonden.
Statistieken Braziliaanse GP | Waarde |
---|---|
Startpositie Verstappen | P7 |
Snelste rondes in de race | 9 van de 10 snelste rondes |
Eerste ronde inhaalacties | Meerdere posities |
Deze cijfers illustreren niet alleen Verstappens dominantie, maar ook het verschil in consistentie tussen hem en Norris, wat McLaren mogelijk parten speelde in hun kampioenschapsambities.
De constructeursstrijd
McLaren heeft altijd benadrukt dat hun prioriteit bij het constructeurskampioenschap ligt, zelfs ten koste van individuele coureursprestaties. De aanpak om Norris en Piastri zonder teamorders te laten racen, lijkt echter niet altijd succesvol uit te pakken. In races zoals Monza zagen we hoe een agressieve aanpak zelfs leidde tot puntenverlies voor het team.
McLaren blijft echter geloven in hun keuze om niet strikt op coureurspositie te focussen. Toch roept dit vragen op over de impact van deze aanpak op hun constructeurspositie, zeker gezien het feit dat Ferrari dicht achter hen staat in het klassement. Met nog drie races te gaan, blijft het spannend of McLaren hun positie kan behouden.
We kunnen stellen dat Norris gedurende het seizoen momenten had waarop hij dichter bij de titel had kunnen komen. Verschillende fouten en strategische keuzes hebben echter de kansen beperkt.
Zo verloor Norris in Oostenrijk een cruciale race door een incident met Verstappen, wat een keerpunt bleek te zijn in de puntenstand.
“Als we de volledige seizoensprestaties van Norris en het team bekijken, is het duidelijk dat er kansen waren, maar dat de consistentie en beslissingen niet altijd op het juiste moment kwamen.” – Martin Brundle