Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws McLaren wapent zich tegen FIA-actie: ‘het geheim zit niet in de vleugel’

McLaren wapent zich tegen FIA-actie: ‘het geheim zit niet in de vleugel’

1.1k
McLaren wapent zich tegen FIA-actie: ‘het geheim zit niet in de vleugel’
Foto: Steffen Prößdorf

McLaren’s dominantie in 2025 wordt niet bedreigd door de komende beperkingen op flexibele voorvleugels. Volgens George Russell is het werkelijke voordeel van de MCL39 te vinden in bandentemperatuur, niet in aerodynamische trucs.

De FIA heeft een aangepaste technische richtlijn (TD018) aangekondigd die vanaf de Grand Prix van Spanje van kracht wordt. Deze nieuwe test legt strengere eisen op aan de buigzaamheid van de voorvleugels.

Hoewel meerdere teams tot nu toe binnen de regels werkten, zijn vooral McLaren en Mercedes genoemd als auto’s met relatief veel vleugelflexibiliteit.

“Het weekend in Barcelona wordt interessant vanwege de reglementswijziging, maar het geheim van McLaren zit bij de banden, niet bij iets dat door die nieuwe regel geraakt wordt,” aldus George Russell

Het vermogen van McLaren om de temperatuur van de banden, met name op de achteras, onder controle te houden is volgens Russell de sleutel tot hun prestaties.

Tijdens races met hoge baantemperaturen, zoals in Miami, komt dit voordeel nadrukkelijk naar voren. Oscar Piastri won die race overtuigend en wees na afloop zelf ook op de invloed van het warme asfalt.

“Dit was de eerste echt hete race qua baantemperatuur. Saudi-Arabië was warm, maar vandaag was de temperatuur het hoogst van het jaar. Dat heeft onze snelheid geholpen.”

McLaren’s sterke omgang met bandenslijtage zorgt ervoor dat coureurs zoals Piastri in de slotfase nog voldoende grip overhouden.

Dat blijkt vooral in lange stints, zoals op de mediumbanden, waar concurrenten eerder beginnen te glijden en tijd verliezen.

Russell gelooft niet in wonder-upgrades

Mercedes-coureur George Russell erkent dat McLaren op dit moment op een ander niveau rijdt. Ondanks zijn eigen consistente podiumplaatsen ziet hij geen upgrade in het vooruitzicht die Mercedes direct op gelijke hoogte kan brengen.

“We blijven updates brengen, maar ik denk niet dat er iets bij zit dat ons naar het niveau van McLaren brengt.”

De cijfers onderbouwen zijn standpunt. In China, volgens Russell hun beste weekend tot nu toe, eindigde Mercedes alsnog meer dan tien seconden achter de McLarens.

Lees ook:  FIA-president hint op versoepeling taalregels: 'emotie hoort bij de motorsport'

In andere races liep dat verschil op tot veertig seconden. Mercedes staat weliswaar tweede in het constructeurskampioenschap, maar noemt zichzelf niet de tweede snelste auto.

De verwachting is dat de nieuwe FIA-maatregel invloed zal hebben op bepaalde aerodynamische eigenschappen van de auto’s.

McLaren heeft volgens bronnen in de paddock een relatief flexibele voorvleugel, wat kan helpen bij stabiliteit in bochten en drag-reductie op rechte stukken.

Toch zal deze verandering het echte voordeel van de MCL39, namelijk de bandentemperatuur, niet aanpakken. Het is bovendien nog onduidelijk hoe groot het werkelijke effect van de nieuwe test zal zijn.

Alle teams voldoen momenteel aan de bestaande regels. Christian Horner bevestigde na de race in Miami dat McLaren zich op een ander niveau bevindt.

“McLaren is duidelijk de opvallendste auto. Ze doen het erg goed met temperatuurbeheersing, vooral aan het einde van de mediumband-stint waren ze op hun sterkst.”

Pirelli, temperatuur en racestrategie

Wat McLaren uniek maakt in 2025, is hun vermogen om onder wisselende omstandigheden de bandendegradatie te beperken.

Op circuits met hoge slijtage, waar het verschil in stint-lengte doorslaggevend is, wint McLaren veel tijd ten opzichte van concurrenten.

Niet alleen het chassis en de afstelling spelen hierin mee, maar ook het vermogen van de coureurs om gecontroleerd te pushen zonder de Pirelli-banden te overbelasten.

Volgens analisten zou het zelfs kunnen dat McLaren op een innovatieve manier warmte uit het rubber weet af te voeren, al zijn daar geen bevestigde aanwijzingen voor.

Dat verklaart waarom zij races als die in Miami ruim winnen, zelfs als hun kwalificatietempo vergelijkbaar is met dat van Red Bull of Mercedes.

Lees ook:  FIA overweegt boeteherziening, maar Russell blijft kritisch: 'symptoom van grotere problemen'

Het effect van de strategie, gecombineerd met betere bandenbeheersing, geeft McLaren op zondag een beslissend voordeel. McLaren hoeft zich voorlopig dus geen zorgen te maken over de komende FIA-maatregel.

Waar andere teams afhankelijk zijn van upgrades of regelgeving, heeft de MCL39 zijn dominantie te danken aan factoren die niet zomaar te kopiëren zijn. Zoals Russell terecht concludeerde:

“We hebben misschien de tweede beste resultaten, maar niet de tweede snelste auto.”

Gerelateerd nieuws

Lewis Hamilton Ferrari

Hamilton vreest kwalificatieflop in Monaco: ‘we zijn niet snel én wendbaar genoeg’

Lewis Hamilton kreeg onlangs een harde waarschuwing over zijn kansen in Monaco....

Williams Alexander Albon

Sainz laaiend na raceblunder Williams: ‘ik dacht serieus aan ongehoorzaamheid’

De woorden van Carlos Sainz na de Grand Prix van Imola waren...

Oscar Piastri Mclaren

Red Bull’s vragen leiden tot FIA-actie: ‘McLaren’s bandenkoeling onder de loep’

De FIA heeft vlak voor het raceweekend in Imola stilletjes een technische...

Fia Vlag

Na jaren verlies boekt FIA eindelijk winst: ‘geen schulden meer, alleen groei’

Na vijf jaar rode cijfers heeft de FIA eindelijk weer zwarte inkt...