Max Verstappen start de Grand Prix van België vanaf de elfde positie, ondanks zijn snelste tijd in de kwalificatie. Dit komt door een gridstraf vanwege het wisselen van zijn interne verbrandingsmotor. Ondanks deze uitdaging heeft Verstappen goede kansen om naar voren te komen. Red Bull heeft de auto volledig afgestemd op de race, met meer downforce dan de concurrentie.
Dit kan gunstig zijn voor de bandenslijtage, een cruciaal aspect op het circuit van Spa-Francorchamps. Verstappen’s ervaring met inhaalraces op dit circuit, waar hij de afgelopen twee jaar succesvol was vanaf P14 en P6, speelt in zijn voordeel.
Verstappen’s kwalificatieprestatie
Max Verstappen toonde zijn superioriteit tijdens de natte kwalificatie in Spa-Francorchamps. Hij zette in elke sessie de snelste tijd neer, met een indrukwekkend gat van 1,6 seconden naar de concurrentie in Q3. Deze prestatie benadrukt Verstappen’s vaardigheid in wisselende weersomstandigheden en zijn vermogen om direct vanaf de eerste ronde snel te zijn.
Red Bull’s strategie om twee nieuwe sets intermediates te bewaren voor Q3 bleek een slimme zet, hoewel Verstappen uiteindelijk maar één set nodig had. Deze aanpak toont de vooruitziende blik van het team en hun vermogen om goed te anticiperen op veranderende omstandigheden.
De keuze voor meer downforce, primair gericht op de race, pakte ook goed uit in de natte kwalificatie. Dit gaf Verstappen extra grip en controle in de uitdagende omstandigheden, wat bijdroeg aan zijn dominante optreden.
Uitdagingen voor de race
Ondanks Verstappen’s sterke kwalificatie, brengt de start vanaf P11 enkele uitdagingen met zich mee. De overspeed van Red Bull lijkt minder prominent dan in eerdere races, en teams als McLaren hebben de afgelopen weken sterke prestaties geleverd.
Een belangrijk detail is de inkorting van de DRS-zone op de Kemmel Straight met 75 meter. Dit maakt inhaalacties potentieel lastiger, wat Verstappen’s opmars zou kunnen bemoeilijken.
Red Bull en Verstappen zelf lijken hun verwachtingen te temperen, met een podiumplaats als realistisch doel. Teambaas Christian Horner en adviseur Helmut Marko hebben beiden aangegeven dat een podiumfinish waarschijnlijker is dan een overwinning.
Strategische overwegingen
De keuze voor meer downforce kan cruciaal blijken in de race. Terwijl dit Verstappen mogelijk iets topsnelheid kost op de rechte stukken, kan het hem helpen de banden beter te managen. Dit is vooral belangrijk gezien de lange duur van de race en de uitdagende aard van het Spa-circuit.
McLaren heeft gekozen voor minder downforce, wat hen in de kwalificatie benadeelde maar in de race voordelig zou kunnen zijn. Hun sterke long runs tijdens de vrije trainingen suggereren dat ze ondanks de lagere downforce goed met hun banden kunnen omgaan.
Verstappen’s focus ligt op het vechten met de Ferrari’s en Mercedessen. Hij erkent dat het een uitdaging zal zijn om de McLarens bij te houden en geeft aan dat hij “een beetje geluk” nodig heeft om met hen te kunnen strijden.
Weersfactoren en bandenmanagement
Hoewel de verwachting is dat de race onder droge omstandigheden zal plaatsvinden, is het weer in Spa notoir onvoorspelbaar. Verstappen’s vaardigheid in wisselvallige omstandigheden, zoals getoond in de kwalificatie, kan een troef zijn als het weer omslaat.
Bandenmanagement zal een sleutelrol spelen, ongeacht de weersomstandigheden. Verstappen’s hogere downforce-setup kan hem helpen de banden langer in optimale conditie te houden, wat cruciaal kan zijn voor zijn inhaalrace.
De long runs van vrijdag toonden aan dat de McLarens bovenaan stonden qua racepace, met Verstappen op de derde plaats. Dit onderstreept het belang van een uitgekiende strategie en efficiënt bandenmanagement voor Verstappen om vooruitgang te boeken.
Naast de uitdaging voor Verstappen, is er ook spanning binnen het Red Bull-team. Sergio Pérez, startend vanaf P2, heeft de ambitie uitgesproken voor de overwinning te gaan. Met een evaluatiemoment voor Pérez in het vooruitzicht tijdens de zomerstop, staat er voor hem veel op het spel.
De prestaties van Ferrari, met Charles Leclerc op pole position, en Mercedes, die worstelen met hun nieuwe vloer, voegen extra dynamiek toe aan de race. Deze teams kunnen Verstappen’s opmars beïnvloeden en de strijd om de podiumplaatsen compliceren.