Tijdens de seizoensfinale van 2023 in Abu Dhabi liet Max Verstappen toe dat Red Bull Sergio Perez als eerste liet pitten, ondanks dat de Nederlander aan de leiding lag. Traditioneel gezien wordt de coureur die voorop ligt als eerste door zijn team naar de pitstraat geroepen, om hun positie te beschermen en hen de beste kans te geven om verder uit te lopen. Echter, op het Yas Marina Circuit vorige maand, bleef Verstappen langer op de baan op zijn oude Medium banden, om Perez als eerste te laten pitten.
De strategische keuze van Verstappen
Hoewel sommigen dit misschien zien als een eenvoudig gebaar van de drievoudig wereldkampioen, was er eigenlijk een reden achter zijn acties. Verstappen onthulde onlangs dat hij Perez als eerste liet pitten zodat hij zelf aan de leiding kon blijven, iets wat cruciaal was om meer dan 1.000 ronden aan de leiding te gaan. De 26-jarige was ervan overtuigd dat het later voltooien van zijn eerste pitstop in de race zijn kans om deze mijlpaal te bereiken niet in gevaar zou brengen, wat hij uiteindelijk ook net haalde tegen het einde van de Grand Prix.
Verstappens indrukwekkende prestaties
Aan het einde van de Grand Prix van Abu Dhabi had Verstappen in 2023 1.003 ronden geleid, waarmee hij het vorige record van 739 ronden, dat in 2011 werd gezet door Sebastian Vettel, verpulverde. Opmerkelijk is dat Verstappen 75,7 procent van het totale aantal ronden in het meest recente seizoen leidde, wat zijn dominantie benadrukt. 2023 was gewoon een fenomenale campagne voor de Red Bull-coureur, die een handvol records verbrak, sommige die hij pas in 2022 had geclaimd. Na 15 races te hebben gewonnen in 2022, verbrak Verstappen zijn record van overwinningen in een seizoen na 19 overwinningen te hebben behaald.
Verstappens toekomstige uitdagingen
Dit betekende dat hij in 86,4 procent van de 22 races dit jaar zegevierde, waarmee hij het record van Alberto Ascari uit 1952 van 75 procent overtrof. Verstappen zette ook een nieuwe benchmark voor de meeste punten gescoord in een campagne na het verzamelen van 575 punten. Dit totaal zou genoeg zijn geweest voor Red Bull om het constructeurskampioenschap te winnen op basis van alleen zijn punten en zonder die van Checo. Het was een jaar zoals geen ander, met velen die verwachten dat de regerend wereldkampioen in 2024 net zo dominant zal zijn, maar zal hij een van de records die hij de afgelopen 12 maanden heeft verbroken, kunnen verbreken?