Helmut Marko heeft laten weten dat George Russell niet op de shortlist staat voor een zitje bij het team in 2026.
Deze uitspraak komt als reactie op eerdere opmerkingen van teambaas Christian Horner, die Russell als een interessante optie voor Red Bull had genoemd.
Marko benadrukt dat het team zich wil richten op het ontwikkelen van eigen talent. Ondanks dat Russell in kwalificaties vaak even snel of zelfs sneller is dan de zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton, wijst Marko op de sterke banden tussen Russell en Mercedes.
“George Russell is op gelijke hoogte met Hamilton in kwalificaties, zo niet sneller,” zegt Marko. “Maar George Russell is verbonden aan Mercedes-Benz, en nu denk ik dat we ons richten op onze junioren.”
Marko’s uitspraak illustreert de strategie van Red Bull om vooral te investeren in hun eigen opleidingsprogramma, ondanks de beschikbaarheid van bewezen talent zoals Russell op de markt.
De achtergrond van de Russell-speculatie
De speculatie rond George Russell en een mogelijke overstap naar Red Bull begon toen Christian Horner voorstelde dat het team de Britse coureur zou kunnen overwegen voor het seizoen 2026. Deze opmerkingen kwamen op een moment dat er onzekerheid was over de toekomst van zowel Max Verstappen als Sergio Perez bij het team.
Horner’s opmerkingen tijdens de Grand Prix van Singapore waren opvallend. Hij zei dat het “dwaas” zou zijn om Russell niet te overwegen, aangezien zijn contract bij Mercedes eind 2025 afloopt.
“George Russell is eind volgend jaar uit contract. Het zou dwaas zijn om dat niet in overweging te nemen,” vertelde hij aan Sky F1. “Er zijn andere coureurs – getalenteerde coureurs – die ook uit contract zouden kunnen zijn.”
Horner’s uitspraak laat zien hoe teams voortdurend op zoek zijn naar mogelijkheden om de bezitting van coureurs te versterken, zelfs als dat betekent dat ze buiten hun eigen opleidingsprogramma moeten kijken.
Red Bull’s focus op jong talent
Marko’s reactie op Horner’s suggestie onderstreept de voorkeur van Red Bull om te investeren in hun eigen talenten. Dit beleid heeft het team in het verleden veel succes gebracht, met coureurs als Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo en Max Verstappen die allemaal via het Red Bull-programma naar het topteam zijn doorgestroomd.
Marko benadrukte hoe belangrijk het is om jonge coureurs kansen te geven. Hij verwees naar recente voorbeelden in de Formule 1 die aantonen dat jonge talenten uit de Formule 2 het potentieel hebben om te presteren op het hoogste niveau.
“Je kunt ook het geval van Oliver Bearman aanhalen. Formule 2-junioren hebben het potentieel om te presteren in de Formule 1. Je kunt niet altijd alleen vertrouwen op coureurs met vijf of drie jaar ervaring, zoals in het verleden,” aldus Marko.
Deze focus op jong talent wordt verder versterkt door de plannen van Red Bull om hun zusterteam VCARB (voorheen AlphaTauri) terug te brengen naar zijn roots als opleidingsteam.
Marko onthulde eerder dit jaar dat de aandeelhouders van Red Bull graag zien dat VCARB weer meer de rol van Toro Rosso vervult, met een hernieuwde nadruk op het opleiden van jonge talenten zoals Liam Lawson en Isack Hadjar.
De prestaties van George Russell
Ondanks de focus van Red Bull op eigen talent, is het belangrijk om de prestaties van George Russell te benadrukken. Marko erkent dat Russell in kwalificaties vaak op gelijke hoogte of zelfs sneller is dan Hamilton, de zevenvoudig wereldkampioen. Sinds zijn overstap van Williams naar Mercedes in 2022 heeft Russell indrukwekkende resultaten geboekt.
In zijn debuutjaar bij Mercedes behaalde hij zijn eerste Grand Prix-overwinning in Brazilië en eindigde hij voor Hamilton in het kampioenschap.
Seizoen | Russell’s positie | Hamilton’s positie |
---|---|---|
2022 | 4e | 6e |
2023 | 8e | 3e |
2024* | 6e | 5e |
*Seizoen 2024 is nog bezig, posities zijn gebaseerd op de huidige stand.
Deze cijfers laten zien dat Russell consistent sterk presteert en in staat is om een zevenvoudig wereldkampioen uit te dagen. Zijn snelheid en consistentie maken hem tot een waardevolle aanwinst voor Mercedes en mogelijk interessant voor andere topteams.
De bewegingen binnen de coureursmarkt
De discussie rond Russell en Red Bull illustreert de complexe dynamiek van de coureursmarkt. Topteams zijn continu op zoek naar de beste coureurs om hun kansen op succes te maximaliseren, terwijl ze ook hun eigen talenten proberen te ontwikkelen en te behouden.
De situatie wordt verder gecompliceerd door de contractuele verplichtingen van coureurs. Russell’s huidige contract bij Mercedes loopt tot eind 2025, wat betekent dat hij pas vanaf 2026 beschikbaar zou zijn voor andere teams.
“Het is politiek en strategie, omdat hij Toto wil destabiliseren,” zei Rosberg tegen Sky F1. “Als Toto plotseling Horner hoort praten over Russell, en Russell heeft geen contract, denkt Toto misschien: ‘Oh verdorie, moet ik proberen een optie op George te krijgen of wat?'”
Dit tijdsbestek valt samen met de introductie van nieuwe technische reglementen in de Formule 1, wat teams extra motiveert om de best mogelijke coureursbezitting te hebben.
Nico Rosberg, wereldkampioen van 2016 en voormalig Mercedes-coureur, suggereerde dat Horner’s opmerkingen over Russell deel uitmaken van een bredere strategie.
De toekomstplannen van Red Bull Racing
Hoewel Marko de deur lijkt te sluiten voor Russell, blijft de toekomst van Red Bull’s coureursinvulling onzeker. Max Verstappen heeft een contract tot eind 2028, maar er zijn regelmatig speculaties over zijn toekomst, vooral gezien de interesse van andere topteams zoals Mercedes.
Red Bull’s focus op jonge talenten zoals Liam Lawson en Isack Hadjar laat zien dat het team actief werkt aan het voorbereiden van de volgende generatie coureurs. Lawson, die momenteel bij VCARB rijdt, wordt gezien als een potentiële ster voor het hoofdteam.
De strategie van Red Bull om zich te concentreren op eigen talent heeft in het verleden zijn vruchten afgeworpen. Coureurs als Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo en Max Verstappen zijn allemaal via het Red Bull-programma doorgestroomd naar het topteam en hebben grote successen behaald.
Deze aanpak past bij de filosofie van Red Bull om niet alleen auto’s te ontwikkelen, maar ook coureurs. Het team heeft bewezen dat het in staat is om ruwe diamanten te slijpen tot wereldkampioenen, en het lijkt erop dat ze deze strategie willen voortzetten, ondanks de verleiding van bewezen toptalent zoals George Russell.