Helmut Marko, adviseur van Red Bull Racing, heeft een duidelijke voorkeur uitgesproken voor de teamgenoot van Max Verstappen in 2025. De 81-jarige Oostenrijker gaf aan dat hij graag een jonge coureur uit het Red Bull-juniorprogramma naast de drievoudig wereldkampioen zou zien rijden.
Deze uitspraak zet vraagtekens bij de toekomst van huidig Red Bull-coureur Sergio Perez, wiens contract na 2024 afloopt. Marko benadrukte dat jeugdigheid weer de trend is in de Formule 1, waarbij hij verwees naar recente promoties van jonge talenten bij andere teams.
Hij ziet deze ontwikkeling als een terugkeer naar Red Bull’s oorspronkelijke filosofie van het opleiden en promoveren van eigen talent.
“Idealiter zou ik iemand uit ons juniorprogramma naast Verstappen willen zien,” aldus Marko in gesprek met de Oostenrijkse omroep ORF. “Jeugd is weer de trend. Wat wij vroeger deden, wordt nu gedaan door Mercedes met Antonelli, Haas met Bearman, en ik hoop ook dat Colapinto ergens terechtkomt.”
Marko’s uitspraken komen op een moment dat Red Bull’s zusterteam VCARB (voorheen AlphaTauri) net een wijziging in hun coureursinvulling heeft doorgevoerd.
Liam Lawson, een Red Bull-junior, vervangt Daniel Ricciardo vanaf de Grand Prix van de Verenigde Staten. Deze move wordt gezien als een evaluatie van Lawson’s potentieel, mogelijk met het oog op een toekomstige promotie naar het hoofdteam.
Lawson’s kans bij VCARB
De promotie van Liam Lawson naar VCARB is een cruciale stap in zijn Formule 1-carrière. De 22-jarige Nieuw-Zeelander krijgt de kans om zich te bewijzen naast de ervaren Yuki Tsunoda. Marko ziet deze situatie als een ideale gelegenheid om de twee coureurs direct met elkaar te vergelijken.
Lawson’s prestaties bij VCARB zullen nauwlettend in de gaten worden gehouden door het Red Bull-management. Zijn resultaten kunnen bepalend zijn voor zijn toekomstige kansen binnen de Red Bull-familie, mogelijk zelfs voor een zitje naast Verstappen in 2025.Tijdens zijn eerdere invalbeurten bij AlphaTauri in 2023 wist Lawson al indruk te maken.
In vijf races scoorde hij punten met een negende plaats in Singapore, terwijl zijn teamgenoot Tsunoda in die periode puntloos bleef. Deze prestatie heeft ongetwijfeld bijgedragen aan de beslissing om hem nu een langere kans te geven.
“Ik weet niet in hoeveel races hij sneller was dan Yuki, maar daarom hebben we besloten dat nu het moment is om een vergelijking te maken met Yuki. Wie van de twee is de snelste?” verklaarde Marko over de beslissing om Lawson in te zetten.
Verstappen’s toekomstperspectief
Marko’s opmerkingen over Verstappen’s toekomst in de Formule 1 zijn ook veelzeggend. Hij ziet de Nederlander niet als een coureur die tot in de late jaren van zijn carrière zal doorracen, in tegenstelling tot veteranen als Fernando Alonso en Lewis Hamilton.
Volgens Marko is Verstappen’s focus meer gericht op het genieten van de sport en het winnen van races, dan op het nastreven van een specifiek aantal wereldtitels.
“Max is niet zoals Alonso en Hamilton,” legde Marko uit. “Zij blijven racen zolang ze fysiek competitief zijn. Hij wil winnen, maar of dat met vier, vijf of zes wereldtitels is, is niet zijn belangrijkste focus. Hij wil van de sport genieten, net als van de rest van zijn leven. Hij wil werken in een omgeving waar hij zich comfortabel voelt.”
Potentiële kandidaten voor 2025
Naast Lawson zijn er andere jonge coureurs in het Red Bull-juniorprogramma die mogelijk in aanmerking komen voor een zitje in 2025. Isack Hadjar en Ayumu Iwasa worden genoemd als potentiële kandidaten voor een VCARB-zitje, mocht Lawson doorstromen naar Red Bull Racing.
De prestaties van deze jonge coureurs in de juniorklassen en eventuele Formule 1-tests zullen cruciaal zijn in de besluitvorming van Red Bull. Het team staat bekend om zijn bereidheid om jonge talenten kansen te geven op het hoogste niveau.
Coureur | Huidige positie | Potentiële rol in 2025 |
---|---|---|
Liam Lawson | VCARB-coureur | Red Bull Racing |
Isack Hadjar | Red Bull junior | VCARB |
Ayumu Iwasa | Red Bull junior | VCARB |
Hoewel Marko’s mening zwaar weegt binnen de Red Bull-organisatie, is hij niet de enige beslisser.
Teambaas Christian Horner speelt ook een cruciale rol in de keuze van coureurs. Een recent voorbeeld van de dynamiek tussen Marko en Horner was zichtbaar in de situatie rond Daniel Ricciardo. Marko wilde de Australiër na de Grand Prix van Spanje al uit de auto halen, maar Horner pleitte voor meer tijd voor Ricciardo.
“Rond Barcelona wilde Helmut hem al uit de auto hebben, en er was daar al veel druk op hem,” onthulde Horner. “Ik heb mijn uiterste best gedaan om hem zoveel mogelijk tijd in de auto te geven om te presteren, anders zou hij na Barcelona al uit de auto zijn geweest.”