Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws F1 coureurs ‘Het is 50-50’: Verstappen blijft laconiek over titel, Norris en Piastri sluiten McLaren-ruzie af

‘Het is 50-50’: Verstappen blijft laconiek over titel, Norris en Piastri sluiten McLaren-ruzie af

431
‘Het is 50-50’: Verstappen blijft laconiek over titel, Norris en Piastri sluiten McLaren-ruzie af
Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool / redbullcontentpool.com

Na een intense fase in het seizoen kijken de coureurs vooruit naar het weekend op het Circuit of the Americas. Piastri trapte de mediadag af met een blik terug op Singapore, waar Norris hem in de eerste ronde raakte. De Australiër vertelde open over de gesprekken die daarop volgden.

“De gesprekken na Singapore waren heel productief. Iedereen was erbij betrokken, en we kwamen tot de conclusie dat wat daar gebeurde niet de manier is waarop we als team willen racen. Lando heeft daar verantwoordelijkheid voor genomen. Het is nu verleden tijd.”

Volgens Piastri verandert McLaren niets aan de interne regels.

“De regels blijven zoals ze zijn. We hebben dat kader met een reden, en er is geen reden om dat nu aan te passen. Het is afgehandeld en we kijken vooruit.”

De coureur klonk kalm, bijna opgelucht. De focus ligt volgens hem weer volledig op het racen zelf. “We hebben het uitgepraat en nu draait het om de toekomst,” besloot hij.

Lando Norris kreeg de vraag wat volgens hem de sleutel wordt in de titelstrijd, waarin hij en Piastri de voornaamste uitdagers lijken. Zijn antwoord was typisch Norris: droog, maar scherp.

“Consistentie, denk ik. Na Zandvoort stond ik ver achter, maar met een reeks goede resultaten ben ik weer dichterbij gekomen. Er is niet één magische oplossing. Het gaat gewoon om finishen en constant goede punten scoren.”

Norris blijft realistisch. “Ik sta nog steeds een eindje achter, maar het is nog niet gespeeld,” voegde hij toe.

De Brit lijkt rust gevonden te hebben na de storm van Singapore, maar weet dat McLaren dit weekend foutloos moet presteren. Austin is volgens hem “een baan waar het team zowel kan verrassen als struikelen.”

Bij Mercedes was het George Russell die het meeste stof deed opwaaien. Zijn nieuwe contract werd officieel bevestigd, en hoewel hij grappend begon (“Het contract is 52 pagina’s lang”), werd hij snel serieuzer.

“Het is een meerjarig contract. De details houd ik privé, maar ik kan zeggen dat dit de plek is waar ik wil zijn. Als elk zitje vrij zou zijn en ik vrij kon kiezen, zou ik opnieuw voor Mercedes kiezen.”

Russell vertelde dat hij buiten de baan veel zaken wilde regelen om beter te presteren.

“Ik wilde dingen naast de baan goed krijgen, zodat ik op de baan op mijn best kon zijn. Met dit nieuwe contract kan ik me volledig richten op het racen.”

Zijn doel is duidelijk: “Ik geloof echt dat Mercedes me de beste kans geeft om wereldkampioen te worden. Misschien hebben we het mis, maar met wat ik nu weet voelt dit juist.”

Lees ook:  Zo ziet de F1-grid van 2026 eruit: alle bevestigde coureurs en geruchten op een rij

Verstappen: Race per race kijken

Max Verstappen hield zijn verwachtingen voor Austin bewust laag. De Nederlander benadrukte dat het team nog niet zeker weet hoe de auto zich op elk type circuit gedraagt.

“Het is geen garantie dat de auto overal werkt. We kijken gewoon race per race. We doen ons best hier, en dan zien we wel waar we staan.”

Verstappen noemde de laatste drie races “een gemengd beeld” en wilde niet vooruitlopen op wat komen gaat.

“Singapore was lastig, maar dat hoort erbij. We blijven proberen de uitvoering elk weekend te verbeteren.”

Zijn doel is simpel: efficiënt blijven, risico’s vermijden en optimaal profiteren van kansen. In een sprintweekend als dit kan elke fout immers dubbel tellen.

Yuki Tsunoda blikte terug op Singapore, waar het tempo niet mee zat. Toch blijft hij positief.

“Singapore was lastig, vooral op de korte runs. Ik had wat pech met rode vlaggen, waardoor ik niet goed kon afstellen. Maar ik heb ervan geleerd. We hebben goede long-run pace, dus nu wil ik me meer richten op de kwalificatie.”

De Japanner ziet het als een proces. “Je wilt altijd beter worden. Soms lukt het niet zoals je wilt, maar dat hoort bij het groeien als coureur.”

Tsunoda benadrukte dat het team hard blijft werken ondanks de uitdagingen. “We blijven gemotiveerd en proberen het maximale uit de auto te halen,” zei hij. Carlos Sainz, die in Singapore een moeilijk weekend kende, klonk strijdbaar in Texas.

“We zijn volledig gemotiveerd om het om te draaien. We hebben geen grote updates, maar als we alles perfect doen, kunnen we nog steeds meedoen. Vooral met een sprintrace is er altijd een kans.”

De Spanjaard weet dat het zonder verbeteringen lastig wordt. Toch wil hij niet te veel klagen. “We blijven positief,” zei hij. “De laatste tijd gaat het meer om uitvoering dan om snelheid.”

Lees ook:  Kimi Antonelli over hoe hij Verstappen van zich afhield tijdens de GP van Brazilië

Het gaat om beter uitvoeren met wat we hebben

Fernando Alonso sloot zich daarbij aan. De ervaren Spanjaard benadrukte dat het team dit weekend geen updates heeft, maar nog wel potentieel ziet.

“We hebben de auto niet veranderd, maar er zit meer in dan we tot nu toe eruit gehaald hebben. Als we alles goed uitvoeren, kunnen we meer snelheid vinden.”

Volgens Alonso draait het in deze fase van het seizoen om kleine marges. “Het is een kwestie van perfectioneren wat we hebben,” zei hij. “We leren van elk weekend en proberen steeds een stap vooruit te zetten.”

Pierre Gasly mikte op realisme.

“Een plek in SQ3 én Q3 en dubbele punten – dat is het doel. We hebben een upgrade, dus we moeten snel begrijpen hoe die werkt. Het wordt een druk weekend.”

Volgens Gasly draait alles om het vinden van ritme. “In een sprintweekend is er weinig tijd. Alles moet meteen kloppen,” legde hij uit. Esteban Ocon kijkt met vertrouwen naar de slotfase van het seizoen.

“Het jaar was wat wisselvallig, maar sinds de zomerstop heb ik meer consistentie gevonden,” zei hij. “Ik heb ook mijn aanpak aangepast en voel me beter binnen het team. Dat was precies mijn doel aan het begin van het seizoen.”

Ocon voelt zich gesterkt door de veranderingen binnen Haas. “Er zijn dingen aan het veranderen, en dat is positief. Ik ben blij met waar ik nu sta.”

Met nog zes races te gaan, heerst er een gevoel van gespannen kalmte. Sommige teams dromen nog van podiums, anderen vechten voor de laatste punten. In de paddock in Austin is één ding duidelijk: de toon is nuchter, maar de honger is groot.

De hitte, het sprintformat en de smalle marges maken van dit weekend een mentale test. Of zoals Norris het samenvatte: “Er is geen sleutel. Je moet gewoon elke race afmaken.”

En in Texas, waar alles groter lijkt, geldt dat meer dan ooit.

Gerelateerd nieuws

Andrea Kimi Antonelli Max Verstappen

Verstappen steekt Antonelli hart onder de riem: ‘je móét fouten maken om beter te worden’

Na een seizoen vol pieken en dalen kreeg Andrea Kimi Antonelli onverwachte...

Mclaren Lando Norris

Waarom Oscar Piastri’s McLaren-verhaal verdacht veel lijkt op die van Ricciardo

Achter het glimmende oranje succesverhaal broeit een vertrouwenskwestie die voor Formule 1-fans...

Sebastian Vettel Ferrari

Vettel hint op comeback: ‘ik mis de adrenaline – Ferrari weet wat me terug kan halen’

Tijdens zijn bezoek aan het circuit van Interlagos, waar de Braziliaanse Grand...

Lance Stroll Aston Martin

Colapinto verliest geduld met Lance Stroll na Sao Paulo-crash: ‘hij leert het nooit’

Franco Colapinto heeft hard uitgehaald naar Lance Stroll na de Grand Prix...