Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws FIA verklaart vreemde VSC in Mexico – Red Bull verbaasd over Verstappens stint op softs

FIA verklaart vreemde VSC in Mexico – Red Bull verbaasd over Verstappens stint op softs

438
FIA verklaart vreemde VSC in Mexico – Red Bull verbaasd over Verstappens stint op softs
Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool / redbullcontentpool.com

De Grand Prix van Mexico leverde niet alleen spektakel op de baan op, maar ook flinke discussie na afloop. Een bijna-ongeval met marshals én een late Virtual Safety Car zorgden voor verbazing in het rennerskwartier.

Terwijl de FIA de keuze voor neutralisatie verdedigde, stond Red Bull juist versteld van Max Verstappens indrukwekkende race op de zachte band. Al vroeg in de race ging het bijna mis.

Liam Lawson kwam in de derde ronde oog in oog te staan met twee marshals die de baan overstaken om brokstukken op te ruimen. De Nieuw-Zeelander, die net na een pitstop ver achter het veld reed, schrok zich rot.

“Ik had iemand kunnen doden,” riep Lawson geschrokken over de boordradio.

De FIA gaf later uitleg. Er lagen resten op de baan na een botsing tussen Lawson en Carlos Sainz in de eerste ronde. Daarom stonden marshals op stand-by om het puin te verwijderen zodra het veld gepasseerd was.

Maar de wedstrijdleiding had niet goed meegenomen dat Lawson na zijn pitstop nog een ronde achter het veld reed.

Toen race control de fout ontdekte, werd het bevel om de baan te betreden ingetrokken — maar om onbekende reden kregen de marshals dat bericht niet op tijd door. De FIA liet weten dat dit incident nog wordt onderzocht, omdat het “direct de veiligheid raakt”.

Het tweede gespreksonderwerp was de Virtual Safety Car aan het einde van de race. Carlos Sainz viel stil in het stadiongedeelte van Foro Sol, waar zijn auto begon te roken en zelfs vlam vatte bij de achterremmen.

Fans en teams vroegen zich af waarom de race niet gewoon onder groen kon eindigen. Volgens de FIA was dat onmogelijk.

“De auto stond in een kwetsbare positie. Toen de rook en beginnende brand zichtbaar werden, moesten marshals de baan op voor berging. Dat betekent standaard een neutralisatie.”

De Virtual Safety Car was volgens de FIA dus volledig conform de regels, al erkenden ze dat de timing ongelukkig was. Net op dat moment vochten Verstappen en Leclerc om de tweede plaats, terwijl Oscar Piastri dicht achter Oliver Bearman zat voor P4.

Lees ook:  Adrian Newey benoemd wat Verstappen écht anders maakt dan alle andere coureurs

Beide duels vielen stil door de neutralisatie, tot frustratie van veel kijkers. Helmut Marko had na afloop zijn twijfels:

“In mijn ogen was die auto niet in een gevaarlijke positie. Het was niet nodig. Jammer, want Max miste daardoor drie WK-punten.”

Verstappen nuchter, Red Bull onder de indruk

Max Verstappen zelf reageerde opvallend rustig. Hij erkende dat hij pech had met de timing van de Virtual Safety Car, maar wilde er geen punt van maken.

“You win some, you lose some. Soms werkt een safety car in je voordeel, soms niet. Dat hoort bij racen.”

Wat de FIA ook deed, Verstappen leverde opnieuw een topprestatie. Vanaf P5 knokte hij zich naar het podium, dankzij een uitgekiende éénstopstrategie en fenomenaal bandenmanagement. Zijn stint op de zachte band verraste zelfs zijn eigen team.

Helmut Marko gaf toe dat hij als enige binnen Red Bull nog geloofde in een podium.

“Niemand wilde met me wedden. Iedereen dacht dat het onmogelijk was. Maar Max bewees opnieuw dat hij iets extra’s heeft.”

Volgens Red Bull-engineer Laurent Mekies was Verstappens race op de zachte banden “typisch Max”: gecontroleerd, constant en technisch perfect.

Ondanks het podium blijft Red Bull realistisch over hun weekend in Mexico. De auto functioneerde niet optimaal op de grote hoogte van het Autódromo Hermanos Rodríguez. Mekies erkende dat Verstappen niet de wagen had om echt te pushen.

“We hebben Max geen auto gegeven waarmee hij voluit kon gaan. Er zijn verschillende factoren, maar we weten eerlijk gezegd nog niet precies hoe we het anders hadden moeten doen.”

Toch was de strategie solide. De éénstop werkte, mede dankzij Verstappens precisie in het bandenbeheer.

Met zijn derde plaats verkleinde hij zijn achterstand in het kampioenschap van veertig naar zesendertig punten — iets wat hij zelf vooraf niet had verwacht. Marko bleef optimistisch.

“Ik begon in Monza al te geloven dat het nog kan. We willen geen afleiding, geen ruis — alles draait nu om Max en het kampioenschap.”

McLaren en Ferrari bepalen het tempo

Bij McLaren heerste tevredenheid na een overtuigende overwinning van Lando Norris, die zijn teamgenoot Oscar Piastri van de troon stootte als WK-leider.

Lees ook:  Verstappen ruikt bloed na McLaren-crash: 'nog zes races te gaan – en ik ben terug in de strijd'

och kreeg Norris in het stadion luid boegeroep van de Mexicaanse fans, die hem een oneerlijke behandeling ten opzichte van Piastri verweten.

“Ze mogen roepen wat ze willen. Ik lach erom.”

Ferrari had gemengde gevoelens. Charles Leclerc hield Verstappen nipt achter zich, maar gaf toe dat hij zonder de Virtual Safety Car waarschijnlijk gepasseerd zou zijn.

Lewis Hamilton daarentegen was gefrustreerd over zijn tijdstraf voor het verlaten van de baan en het behouden van een voordeel.

De Ferrari-pitmuur communiceerde onduidelijk, wat voor extra verwarring zorgde. Hamilton klaagde over gebrek aan grip buiten de ideale lijn, maar de FIA zag het als een duidelijke overtreding.

Een van de verrassingen van de dag was Oliver Bearman, die zijn vierde plaats met verve verdedigde. De jonge Brit hield Oscar Piastri en de Mercedes-coureurs achter zich, ondanks de druk via de boordradio. Na afloop kon hij zijn emoties nauwelijks bedwingen.

“Ik was mezelf toen ik wiel aan wiel met Max vocht. Ik wilde niets doen dat de titelstrijd zou beïnvloeden.”

Zijn optreden zorgde voor tranen bij zijn vriendin én trots bij zijn vader, die het allemaal van dichtbij meemaakte. Haas had eindelijk weer iets te vieren, met een race die volwassen en gecontroleerd werd uitgevoerd.

Met de achterstand teruggebracht tot 36 punten blijft het kampioenschap open. Red Bull richt zich volledig op de resterende races, zonder nieuwe coureursbeslissingen of interne afleiding.

Helmut Marko sloot het weekend af met een glimlach en een knipoog richting Brazilië:

“Laten we hopen op regen. Rain is another Verstappen show.”

Of die regendans zijn vruchten afwerpt, weet niemand. Maar één ding is zeker: in Mexico liet Max Verstappen opnieuw zien waarom hij nooit mag worden afgeschreven — zelfs niet met een auto die niet perfect is.

Gerelateerd nieuws

Oscar Piastri Mclaren

Zeer hooggeplaatste McLaren-leiding zette vraagtekens bij waarde van Piastri’s zeges

Achter de glimlach van het podium bij McLaren speelt een ongemakkelijk verhaal....

Mohammed Ben Sulayem

Ben Sulayem lijkt herverkiezing bij de FIA al zeker na opvallende uitsluiting van tegenkandidaten

De kans dat Mohammed Ben Sulayem nog van zijn troon gestoten wordt,...

Adrian Newey Fernando Alonso

Adrian Newey: ‘teams kijken te veel naar data en vergeten wat coureurs echt voelen’

In een sport die steeds meer draait om cijfers, grafieken en kunstmatige...

piastri norris russell

‘Verander van team of je raakt het kwijt’: Steiner ziet Piastri’s toekomst buiten McLaren

Guenther Steiner heeft hard uitgehaald naar Oscar Piastri’s situatie bij McLaren. Volgens...