Carlos Sainz hoefde na zijn dubbele bezoek aan de stewards geen straf te incasseren, ondanks een botsing met Lewis Hamilton in de slotfase van de Grand Prix van Miami.
De Spaanse coureur van Williams werd twee keer opgeroepen door de wedstrijdleiding: eerst vanwege contact met Hamilton, en daarna voor het niet vertragen bij een gele vlag. In beide gevallen kwam hij weg zonder zware sancties.
In de laatste ronde van de race voerde Sainz de druk op bij Hamilton. De Brit had net eerder zijn plek afgestaan aan teamgenoot Charles Leclerc en werd in de slotbocht belaagd door de Williams-coureur.
Sainz probeerde binnendoor in bocht 17 in te halen, maar raakte Hamilton. De actie mislukte, en beide auto’s kwamen met elkaar in aanraking.
De stewards onderzochten het incident en concludeerden dat geen van beide coureurs overwegend schuldig was.
“Auto 55 probeerde aan de binnenkant van auto 44 in te halen in bocht 17, waarbij beide auto’s contact maakten bij de apex. Auto 55 had geen duidelijke positie om recht op de racelijn te hebben. Tegelijkertijd stuurde auto 44 eerder in dan gebruikelijk, wat invloed had op de poging tot inhalen. Geen van beide coureurs wordt als overwegend schuldig beschouwd.”
Waarschuwing voor niet vertragen bij gele vlag
Kort na het incident met Hamilton werd Sainz opnieuw bij de stewards geroepen. Ditmaal ging het om het niet vertragen bij een gele vlag.
De Spanjaard verklaarde tijdens de hoorzitting dat hij geen vlag had gezien, noch een signaal had gekregen via lichtpanelen. Ook gaf hij aan dat hij pas na het passeren van de zone via de boordradio op de hoogte werd gebracht door het team.
De FIA bevestigde dat de omstandigheden uitzonderlijk waren. De gele vlag was alleen zichtbaar vanaf één marshall-post, hing op een snel gedeelte van het circuit en werd bovendien getoond tegen een gele achtergrond.
Dat, in combinatie met het ontbreken van lichtpanelen en zicht op de stilgevallen auto, zorgde ervoor dat de stewards besloten om slechts een waarschuwing uit te delen.
“De coureur vertraagde niet voor de gele vlag en gaf in de hoorzitting aan dat hij noch de vlag noch een stilstaande auto had gezien. Hij liet het gas los nadat het team hem via de radio informeerde, iets na het passeren van de zone. Dit werd bevestigd door telemetrie.”
De FIA nam verschillende verzachtende factoren mee in de beoordeling van het gele vlag-incident. Zo was de auto die de gele vlag veroorzaakte niet zichtbaar voor Sainz vanwege een exitmuur.
Daarnaast was er geen aanvullende visuele of akoestische waarschuwing beschikbaar voor de coureur of het team. Door dit samenstel van omstandigheden koos de wedstrijdleiding voor een milde benadering.
Deze beslissing past in een bredere lijn waarbij de FIA in specifieke situaties rekening houdt met menselijke en technische beperkingen.
Het laat ook zien dat de context waarin een mogelijke overtreding plaatsvindt, zwaar weegt bij het al dan niet uitdelen van straffen.
Williams tevreden met punten, Sainz houdt de schade beperkt
Ondanks de twee incidenten kon Carlos Sainz opgelucht ademhalen. Zijn negende plaats en de bijbehorende twee WK-punten bleven intact. Voor Williams was dat een welkome opsteker in een seizoen dat nog weinig hoogtepunten kende.
Het team wist zich met name dankzij het optreden van Sainz in de punten te rijden, al was het niet zonder controverse. De eerste seizoenshelft is moeizaam voor de Spanjaard, die zijn draai bij Williams nog moet vinden.
De race in Miami bood echter perspectief. Niet alleen vanwege de punten, maar ook omdat zijn agressieve houding in de slotronde liet zien dat hij bereid is risico’s te nemen.
Dat de FIA die actie niet bestrafte, zal ongetwijfeld als morele steun worden gezien binnen het team.
Het incident tussen Sainz en Hamilton is onderdeel van een bredere discussie over het straffen van coureurs. In 2025 zijn er al meerdere penaltypunten uitgedeeld, en coureurs zoals Max Verstappen zitten dicht tegen een schorsing aan.
Voor Sainz pakte dit weekend gunstig uit, maar hij zal zich bewust moeten blijven van de marges. Het FIA-systeem werkt met strafpunten die twee jaar blijven staan. Bij twaalf punten volgt een automatische schorsing.
In dit geval bleven die punten uit, maar herhaling van vergelijkbare situaties zou in de toekomst wel kunnen resulteren in strengere maatregelen.
Met deze dubbele beoordeling van Carlos Sainz heeft de FIA een duidelijk signaal afgegeven: de context telt, maar het blijft aan de coureurs om de risico’s op de baan goed af te wegen.