De transformatie van de SF-24
Centraal in de vernieuwing staat een verandering in filosofie wat betreft de zijpods en de motorafdekking van de SF-24. Het team zoekt naar manieren om druk uit te oefenen op Red Bull en de opkomst van een herlevend McLaren te beteugelen. Ferrari, dat aan het begin van het seizoen overstapte naar de onderkaak inlaat van de zijpod, heeft nu een bovenkaak inrichting aangenomen, vergelijkbaar met de layout die Red Bull nastreeft in 2024. Red Bull heeft echter de grootte van hun horizontale inlaat kunnen minimaliseren, terwijl de oplossing van Ferrari iets uitgebreider is.
Aerodynamische aanpassingen en interne verpakking
Naast de verticale omleidingskanaal naast het chassis, dat is samengevoegd met de hoofdinlaat tot één grotere inlaat, vergelijkbaar met wat dit jaar te zien is bij Alpine en Mercedes, is de uitlaat van het omleidingskanaal naast de achterpoot van de halo verwijderd. Ook is de lay-out van de winglet die hier gehuisvest is veranderd; een cobra-vormige schoep heerst nu over deze regio. De buitenboordvleugelspiegelsteun is ook verlengd om de luchtstroom langs de bovenzijde van de zijpod te helpen conditioneren.
Reprofilering en impact van de veranderingen
De algemene vorm van de zijpod’s carrosserie is ook opnieuw geprofileerd, met een genereuzere undercut die het voor Ferrari’s ontwerpers mogelijk heeft gemaakt om de vorm van de flank van de zijpod en zijn tailleinsnijding aan te passen om beter samen te werken met de vloer. De enorme omvang van deze externe wijzigingen heeft ongetwijfeld vereist dat het team ook de interne componenten van de SF-24 heeft moeten herpakken, waarbij de radiatoren, koelers en andere hulpapparatuur van de krachtbron zijn verplaatst en/of volledig opnieuw zijn ontworpen om in hun nieuwe huis te passen.
Als gevolg hiervan is ook de motorkap aangepast, waarbij het geluifelde paneel dat eerder op het plankachtige deel van de carrosserie zat, is vervangen door een grotere, enkele uitlaat in het midden van de montage, terwijl het achterste gedeelte is ingesnoerd om ruimte te maken voor de afvoer van warmte.
Strategische updatekeuzes
Ferrari had sommige van deze componenten misschien geleidelijk aan de auto kunnen toevoegen tijdens de races in China en Miami, maar het team weet dat dit het risico met zich meebrengt van het sprintweekendformaat en de beperkte tests die tijdens die evenementen kunnen worden uitgevoerd. De keuze om dit volledige updatepakket in Imola te leveren, zou daarom een veel grotere stap voorwaarts voor Ferrari moeten vertegenwoordigen, aangezien ze meer tijd zullen hebben om de impact ervan te beoordelen en te begrijpen.
Dit zou het team ook in een goede positie moeten plaatsen voor de volgende fase van het seizoen, ervan uitgaande dat er een goede correlatie is tussen het werkelijke gedrag van deze nieuwe onderdelen en wat werd voorspeld door de simulatietools.