Hamilton heeft na zijn eerste tests met de Ferrari SF-25 geen klachten over zijn zitpositie. Dit is een belangrijk verschil met zijn periode bij Mercedes, waar hij aangaf dat de cockpitpositie van de W14 te ver naar voren stond.
Dit beïnvloedde niet alleen zijn zicht, maar ook de balans van de auto. De aanpassing bij Ferrari betekent dat hij nu een rijpositie heeft die beter aansluit op zijn voorkeuren.
Volgens Ted Kravitz zijn er duidelijke tekenen dat Hamilton de Ferrari beter vindt rijden dan de Mercedes. Dit komt niet alleen door de gewijzigde zitpositie, maar ook door de manier waarop de auto reageert op inputs.
“Ik denk dat hij precies heeft gekregen wat hij wilde op het gebied van de cockpitpositie. Er zijn geen klachten over en dat is een goed teken.”
Dit biedt Hamilton een solide basis om zich volledig te focussen op het ontwikkelen van de auto. Bij Mercedes werd hij regelmatig geconfronteerd met een onvoorspelbare wegligging, deels door de cockpitplaatsing. Nu lijkt dat probleem opgelost.
Naast een betere ergonomie ziet Hamilton dat Ferrari beschikt over een ontwerpteam dat in staat is om een winnende auto te bouwen. Zijn vertrouwen in het team is gegroeid na zijn eerste ervaringen met de SF-25.
Volgens Kravitz heeft Hamilton geconstateerd dat de ingenieurs achter de nieuwe auto van kampioenschapsniveau zijn.
Dit betekent dat hij niet alleen een goed basisontwerp heeft, maar ook een ontwikkelingsprogramma dat hem in staat kan stellen om gedurende het seizoen de auto verder te verbeteren.
“Cruciaal is dat hij heeft vastgesteld dat de ontwerpers en het team achter hem op kampioenschapsniveau zijn, en hij herkent dat hij alles heeft wat hij nodig heeft om de auto te ontwikkelen en zijn rivalen te overtreffen.”
Dit is een belangrijk verschil met Mercedes, waar de W14 en W15 vaak moeite hadden om zich gedurende het seizoen te ontwikkelen.
Ferrari heeft een sterke technische basis en met Hamilton als coureur kan het team een nieuwe ontwikkelingsrichting inslaan.
Verschillen tussen de Ferrari en de Mercedes
Hamilton heeft aangegeven dat de Ferrari SF-25 in veel opzichten compleet anders aanvoelt dan de auto’s die hij bij Mercedes reed.
Dit heeft niet alleen te maken met de aerodynamische eigenschappen, maar ook met de powerunit en de manier waarop de auto reageert op inputs.
Tijdens de tests in Bahrein liet Hamilton zich positief uit over de manier waarop de SF-25 zich gedraagt in bochten en bij het aanremmen.
Hij gaf aan dat de Ferrari een compleet andere aanpak vereist bij het insturen van bochten, maar dat hij deze uitdaging als verfrissend ervaart.
“Het is verfrissend om iets compleet anders te hebben. Ik moet wennen aan de manier waarop ik de auto de bocht in moet sturen en hoe ik de auto moet aanvoelen.”
Daarnaast merkte hij op dat de Ferrari-powerunit een andere toon en een ander rijgevoel heeft dan de Mercedes-motoren waar hij jarenlang mee reed.
Dit betekent dat hij tijd moet investeren in het begrijpen van de specifieke eigenschappen van de motor en hoe hij deze het beste kan benutten tijdens races.
“De motor voelt compleet anders aan, het geluid, de rijeigenschappen – alles is nieuw. Maar ik werk nauw samen met de ingenieurs om alles te leren over de betrouwbaarheid en kracht.”
Deze technische verschillen vragen aanpassingen in zijn rijstijl, maar Hamilton lijkt positief over de uitdaging en de mogelijkheden die de Ferrari biedt.
Verwachtingen voor het seizoen
Hoewel Ferrari mogelijk niet direct de snelste auto van het veld heeft, is Hamilton ervan overtuigd dat het team in staat is om tijdens het seizoen in de ontwikkeling de concurrentie bij te benen.
Zelfs als de SF-25 bij de eerste races nog niet dominant is, heeft hij vertrouwen in de technische afdeling van Ferrari.
“Zelfs als Ferrari niet meteen races wint, weet Hamilton zeker dat ze zullen winnen en de strijd met de snelste teams aankunnen,” – Ted Kravitz, Sky Sports F1
Dit wijst erop dat Hamilton een langetermijnvisie heeft en gelooft dat hij samen met Ferrari de auto verder kan verbeteren.
Bij Mercedes had hij in de laatste jaren vaak te maken met een achterstand op Red Bull, terwijl Ferrari in 2024 een stabieler platform lijkt te hebben.
Met een verbeterde zitpositie, een auto die past bij zijn rijstijl en een sterk team achter zich, lijkt Hamilton zich goed te hebben aangepast aan zijn nieuwe omgeving.
Nu is het aan Ferrari om te bewijzen dat ze hem het materiaal kunnen geven om daadwerkelijk mee te strijden voor overwinningen en een potentiële achtste wereldtitel.