Carlos Sainz ervoer een ongebruikelijk probleem tijdens de openingsfase van de Grand Prix van de Verenigde Staten, toen hij meldde dat hij een sterke brandstofgeur rook in de cockpit van zijn Ferrari SF-24.
Hoewel het probleem zichzelf binnen enkele bochten oploste, heeft Ferrari-teambaas Fred Vasseur toegegeven dat het team nog steeds niet weet wat de oorzaak van dit incident was. Deze onverwachte gebeurtenis had echter wel invloed op Sainz’ prestaties in de cruciale beginfase van de race.
“Het rook heel erg naar brandstof in de auto, jongens.” — Carlos Sainz via teamradio
Sainz begon de race vanaf de derde positie op de grid, met zijn teamgenoot Charles Leclerc vlak achter hem. Leclerc had een uitstekende start en profiteerde van fouten van Max Verstappen en Lando Norris om de leiding te nemen. Sainz bevond zich in de openingsronden op de derde plaats achter Verstappen, maar kreeg al snel te maken met technische problemen.
Hij meldde dat hij “geen vermogen had bij het uitkomen van de bochten” en dat zijn auto naar brandstof rook.
Hoewel het probleem vanzelf verdween, kostte dit hem kostbare tijd. Sainz verloor de aansluiting met Verstappen en miste daardoor de mogelijkheid om DRS te gebruiken. DRS is een cruciaal hulpmiddel in de Formule 1, vooral op circuits waar inhalen lastig is, zoals in Austin.
Het verlies van deze aerodynamische hulp kostte Sainz een mogelijke kans om Verstappen in de beginfase van de race in te halen.
“Ik had een soort probleem waardoor ik heel weinig vermogen had bij het uitkomen van de bochten.” — Carlos Sainz tijdens de persconferentie na de race
Gevolgen voor Sainz’ race en strategie
Na het verliezen van de DRS aan Verstappen, vond Sainz zichzelf in een lastig scenario. Hij kon de Red Bull niet bijhouden en viel terug in een gat van 1,5 tot 3 seconden, wat problematisch bleek voor zijn bandenmanagement en de balans van de auto. In dit stadium moest hij zich richten op het behouden van zijn positie tot de pitstops.
Ferrari besloot Sainz vier ronden eerder dan Verstappen naar binnen te halen voor een undercut-strategie, waarbij hij op de harde band overstapte. Deze vroege stop bleek een slimme zet, want Sainz slaagde erin om na de stops voor Verstappen te komen, wat leidde tot een Ferrari 1-2 achter Leclerc.
“We hebben de undercut voor elkaar gekregen, we boxen echt vroeg voor die harde band, maar vanaf dat moment voelde ik me erg comfortabel en zelfverzekerd.”
— Carlos Sainz over de race
Analyse van het brandstofprobleem
Hoewel het incident met de brandstofgeur van korte duur was, blijft het een raadsel voor Ferrari. Teambaas Fred Vasseur verklaarde dat er niets ongewoons op de data te zien was toen Sainz het probleem rapporteerde.
Na drie of vier bochten herstelde de situatie zich, en Sainz kon zijn race normaal voortzetten. Toch is het onduidelijk wat precies de oorzaak was van de geur en het bijbehorende vermogensverlies.
“Hij rook brandstof in de auto. Het was vreemd. We zagen niets op de data, maar na drie of vier bochten was alles weer normaal.” — Fred Vasseur tijdens de persconferentie
Het incident, hoewel kort, had potentieel grote gevolgen voor Sainz’ race en zijn kansen om de overwinning te behalen. Door het vroege tijdverlies miste hij de mogelijkheid om Verstappen in te halen en moest hij genoegen nemen met een tweede plaats.
Toch behaalde Ferrari met een 1-2-finish belangrijke punten in de strijd om het constructeurskampioenschap. Met dit resultaat verkleinden ze hun achterstand op Red Bull tot slechts acht punten, terwijl McLaren de leiding in het kampioenschap behoudt met een voorsprong van 40 punten op Red Bull en 48 punten op Ferrari.
Kampioenschap na de Grand Prix van de Verenigde Staten
Team | Punten |
---|---|
McLaren | 544 |
Red Bull Racing | 504 |
Ferrari | 496 |
Ferrari’s focus op consistentie
Ondanks het vreemde probleem in de openingsronden was Sainz tevreden over zijn snelheid gedurende de rest van het weekend. Hij verklaarde dat hij zich comfortabel voelde in de auto en genoot van het rijden, vooral op de harde banden waar hij snelle rondetijden kon neerzetten.
Ferrari lijkt hun tempo op peil te hebben, wat hen in staat stelde om Red Bull onder druk te zetten. Het team blijft gefocust op het maximaliseren van hun prestaties en het benutten van kansen tijdens races.
“Ik probeerde gewoon mijn tempo te bepalen en te zien hoe goed ik was dit weekend omdat ik echt genoot van het rijden in de auto.” — Carlos Sainz over zijn race-ervaring
Een belangrijk aspect van Sainz’ race was de strategische beslissing van Ferrari om hem vroeg binnen te halen voor de harde banden. Deze zet zorgde ervoor dat hij Verstappen kon inhalen via de undercut, een veelgebruikte strategie waarbij een coureur eerder naar binnen gaat om op versere banden een snellere rondetijd neer te zetten.
Dit stelde hem in staat om, ondanks het vroege vermogensverlies, terug te komen in de strijd en uiteindelijk als tweede te eindigen.
- Carlos Sainz meldde een brandstofgeur in de auto, maar het probleem loste zichzelf op binnen enkele bochten.
- Het vermogensverlies dat hij voelde kostte hem de DRS en daarmee een kans om Verstappen in te halen.
- Sainz eindigde de race als tweede achter teamgenoot Leclerc, waardoor Ferrari de achterstand op Red Bull verkleinde tot acht punten.
Ferrari blijft gefocust op hun prestaties, en ondanks dit vreemde incident, toonden ze sterke racepace tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten.