Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams F1 2026: Zorgen over ‘rampscenario’ aangepakt door FIA
F1 teams

F1 2026: Zorgen over ‘rampscenario’ aangepakt door FIA

141
F1 2026: Zorgen over ‘rampscenario’ aangepakt door FIA
Foto: Formula 1 Live

FIA reageert op vroege zorgen over F1 2026 auto’s

Nikolas Tombazis, directeur van de FIA voor eenzitters, heeft aangegeven dat de zorgen rond de F1-auto’s van 2026 “voorbarig” zijn. Er was angst voor een ‘rampscenario’ over hoe de kracht zou worden ingezet, maar dit blijkt in de praktijk niet het geval te zijn. Max Verstappen en Christian Horner uitten hun bezorgdheid over de vormgeving van de auto’s voor 2026, vooral over de toegenomen batterijcapaciteit en verminderde interne verbrandingskracht, wat zou kunnen leiden tot het terugschakelen op rechte stukken om kracht te genereren. Tombazis heeft echter verzekerd dat dit niet het geval zal zijn en voegde eraan toe dat er een oplossing in de maak is die vergelijkbaar is met DRS, maar zonder het inhalen te gemakkelijk te maken.

Grote veranderingen in de F1 2026 regelgeving

De regelwijzigingen voor F1 2026 zullen een grote verschuiving teweegbrengen in de constructie van Formule 1-auto’s. Het doel van de FIA is om de auto’s kleiner, smaller, lichter te maken en meer nadruk te leggen op elektrische kracht binnen de hybride aandrijfeenheden, naast een overstap naar volledig duurzame brandstof. Ondanks aanvankelijke angsten dat de auto’s te snel hun topsnelheid zouden bereiken op rechte stukken, wat leidde tot zorgen over batterijinzet en het behouden van topsnelheid, heeft Tombazis duidelijk gemaakt dat er “oplossingen” voor zijn die worden gevonden, met nog twee volledige seizoenen te gaan voordat de nieuwe aandrijfeenheden worden gebruikt.

Toekomst van DRS en inhaalacties in F1 2026

Een ander aspect van de auto’s dat ter discussie stond, was de toekomst van het drag reduction system (DRS) dat al meer dan een decennium wordt gebruikt in de Formule 1 om het inhalen te bevorderen. Hoewel het misschien niet in dezelfde vorm zal zijn, bevestigde Tombazis dat er iets vergelijkbaars voor de F1 2026-auto’s zal worden ingevoerd, terwijl hij de moeilijkheidsgraad van het inhalen wil behouden en niet wil dat auto’s elkaar simpelweg op elk moment voorbij zoeven. Er wordt nog steeds gezocht naar de beste oplossing, of het nu gaat om een extra verandering van een aerodynamisch onderdeel op het rechte stuk, in de bocht, of als onderdeel van de energie van de motor. Het doel is om inhalen uitdagend te houden, maar niet onmogelijk.

Gerelateerd nieuws

McLaren past teamorders aan voor 2025: gelijk speelveld voor Norris en Piastri

In 2025 start McLaren het seizoen met een duidelijke strategie voor teamorders....

Toyota hint op terugkeer met Haas als belangrijke springplank

Toyota lijkt zich stilletjes voor te bereiden op een terugkeer in de...

Ayao Komatsu verrast door ongelooflijke prestaties van Haas in 2024

Ayao Komatsu nam een jaar geleden het stokje over van Guenther Steiner...

Williams kondigt onthulling aan van 2025-auto op Valentijnsdag

Williams heeft bevestigd dat het de FW47, de auto voor het Formule...

Waarom Aston Martin een verrassende wijziging in het teammanagement heeft doorgevoerd

Aston Martin heeft recentelijk gekozen voor een opvallende wijziging in het leiderschap,...

Ferrari’s focus voor titel in 2025: ‘bandenmanagement het sterke punt’

Ferrari’s focus op bandenmanagement speelt een cruciale rol in hun voorbereidingen voor...

Mike Krack over Cowell bij Aston Martin: ‘hij maakt meteen het verschil’

Andy Cowell, de nieuwe Group CEO van het Aston Martin F1-team, heeft...

Aston Martin moet kritisch zijn op zichzelf over deze zorgwekkende trend

Aston Martin heeft in de afgelopen twee seizoenen te maken gehad met...