Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams F1 2026: Zorgen over ‘rampscenario’ aangepakt door FIA
F1 teams

F1 2026: Zorgen over ‘rampscenario’ aangepakt door FIA

33
Formule 1 Teams
Foto: Formula 1 Live

FIA reageert op vroege zorgen over F1 2026 auto’s

Nikolas Tombazis, directeur van de FIA voor eenzitters, heeft aangegeven dat de zorgen rond de F1-auto’s van 2026 “voorbarig” zijn. Er was angst voor een ‘rampscenario’ over hoe de kracht zou worden ingezet, maar dit blijkt in de praktijk niet het geval te zijn. Max Verstappen en Christian Horner uitten hun bezorgdheid over de vormgeving van de auto’s voor 2026, vooral over de toegenomen batterijcapaciteit en verminderde interne verbrandingskracht, wat zou kunnen leiden tot het terugschakelen op rechte stukken om kracht te genereren. Tombazis heeft echter verzekerd dat dit niet het geval zal zijn en voegde eraan toe dat er een oplossing in de maak is die vergelijkbaar is met DRS, maar zonder het inhalen te gemakkelijk te maken.

Grote veranderingen in de F1 2026 regelgeving

De regelwijzigingen voor F1 2026 zullen een grote verschuiving teweegbrengen in de constructie van Formule 1-auto’s. Het doel van de FIA is om de auto’s kleiner, smaller, lichter te maken en meer nadruk te leggen op elektrische kracht binnen de hybride aandrijfeenheden, naast een overstap naar volledig duurzame brandstof. Ondanks aanvankelijke angsten dat de auto’s te snel hun topsnelheid zouden bereiken op rechte stukken, wat leidde tot zorgen over batterijinzet en het behouden van topsnelheid, heeft Tombazis duidelijk gemaakt dat er “oplossingen” voor zijn die worden gevonden, met nog twee volledige seizoenen te gaan voordat de nieuwe aandrijfeenheden worden gebruikt.

Toekomst van DRS en inhaalacties in F1 2026

Een ander aspect van de auto’s dat ter discussie stond, was de toekomst van het drag reduction system (DRS) dat al meer dan een decennium wordt gebruikt in de Formule 1 om het inhalen te bevorderen. Hoewel het misschien niet in dezelfde vorm zal zijn, bevestigde Tombazis dat er iets vergelijkbaars voor de F1 2026-auto’s zal worden ingevoerd, terwijl hij de moeilijkheidsgraad van het inhalen wil behouden en niet wil dat auto’s elkaar simpelweg op elk moment voorbij zoeven. Er wordt nog steeds gezocht naar de beste oplossing, of het nu gaat om een extra verandering van een aerodynamisch onderdeel op het rechte stuk, in de bocht, of als onderdeel van de energie van de motor. Het doel is om inhalen uitdagend te houden, maar niet onmogelijk.

Gerelateerd nieuws

Waarom Vooruitgang en Niet Vroege Vorm Bepalend Is voor de Alpine F1 Teamleider

De uitdagingen van Alpine aan het begin van het seizoen Alpine F1...

Waarom de controverse rond de alliantie tussen Red Bull en RB in de F1 niet zal verdwijnen

De Formule 1-wereld is geen onbekende voor controverses en debatten, en de...

Mercedes W15 optimisme groeit terwijl Lewis Hamilton lovende woorden spreekt

Hamiltons laatste seizoen bij Mercedes Lewis Hamilton staat aan de vooravond van...

Red Bull-goeroe Adrian Newey ziet een ‘interessante’ innovatie op Mercedes W15

Lewis Hamilton spreekt over de ‘droom’ om Mercedes weer aan de top...

Wat voedt de zorgen van McLaren over de alliantie tussen Red Bull en RB in de Formule 1?

De kern van de zorgen McLaren CEO Zak Brown is uitgesproken over...

Red Bull twijfelt of Mercedes-stijl F1-sidepods werken

Red Bulls agressieve autoherziening Het team uit Milton Keynes heeft dit jaar...

Haas onthult de echte VF-24 in Bahrein

Haas betreedt het nieuwe seizoen met de VF-24 Voor het eerst in...

‘Zeer intense’ en ‘spannende’ analyse van het Mercedes W15 ontwerp door voormalig F1-coureur

Unieke aanpak van Mercedes met de W15 Mercedes heeft volgens Romain Grosjean...