Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams F1 2026: Zorgen over ‘rampscenario’ aangepakt door FIA
F1 teams

F1 2026: Zorgen over ‘rampscenario’ aangepakt door FIA

54
Formule 1 Teams
Foto: Formula 1 Live

FIA reageert op vroege zorgen over F1 2026 auto’s

Nikolas Tombazis, directeur van de FIA voor eenzitters, heeft aangegeven dat de zorgen rond de F1-auto’s van 2026 “voorbarig” zijn. Er was angst voor een ‘rampscenario’ over hoe de kracht zou worden ingezet, maar dit blijkt in de praktijk niet het geval te zijn. Max Verstappen en Christian Horner uitten hun bezorgdheid over de vormgeving van de auto’s voor 2026, vooral over de toegenomen batterijcapaciteit en verminderde interne verbrandingskracht, wat zou kunnen leiden tot het terugschakelen op rechte stukken om kracht te genereren. Tombazis heeft echter verzekerd dat dit niet het geval zal zijn en voegde eraan toe dat er een oplossing in de maak is die vergelijkbaar is met DRS, maar zonder het inhalen te gemakkelijk te maken.

Grote veranderingen in de F1 2026 regelgeving

De regelwijzigingen voor F1 2026 zullen een grote verschuiving teweegbrengen in de constructie van Formule 1-auto’s. Het doel van de FIA is om de auto’s kleiner, smaller, lichter te maken en meer nadruk te leggen op elektrische kracht binnen de hybride aandrijfeenheden, naast een overstap naar volledig duurzame brandstof. Ondanks aanvankelijke angsten dat de auto’s te snel hun topsnelheid zouden bereiken op rechte stukken, wat leidde tot zorgen over batterijinzet en het behouden van topsnelheid, heeft Tombazis duidelijk gemaakt dat er “oplossingen” voor zijn die worden gevonden, met nog twee volledige seizoenen te gaan voordat de nieuwe aandrijfeenheden worden gebruikt.

Toekomst van DRS en inhaalacties in F1 2026

Een ander aspect van de auto’s dat ter discussie stond, was de toekomst van het drag reduction system (DRS) dat al meer dan een decennium wordt gebruikt in de Formule 1 om het inhalen te bevorderen. Hoewel het misschien niet in dezelfde vorm zal zijn, bevestigde Tombazis dat er iets vergelijkbaars voor de F1 2026-auto’s zal worden ingevoerd, terwijl hij de moeilijkheidsgraad van het inhalen wil behouden en niet wil dat auto’s elkaar simpelweg op elk moment voorbij zoeven. Er wordt nog steeds gezocht naar de beste oplossing, of het nu gaat om een extra verandering van een aerodynamisch onderdeel op het rechte stuk, in de bocht, of als onderdeel van de energie van de motor. Het doel is om inhalen uitdagend te houden, maar niet onmogelijk.

Gerelateerd nieuws

Hoe Mercedes zijn lastige W15-auto weer aan de praat kreeg

Mercedes begon het seizoen met een W15 die zowel voor Lewis Hamilton...

Leclerc hoopt op uitdaging in Catalonië met ‘rijdbare en snellere’ Ferrari

De opgewaardeerde Ferrari heeft het potentieel om het iconische Italiaanse team zijn...

Red Bull: Kerb oplossing zetten aero voordelen niet op het spel

Uitdagingen met de ophanging van de RB20 Het team uit Milton Keynes...

Ferrari’s teambaas voelt zich bedreigd door McLaren

Ferrari’s teleurstellend weekend in Canada Ferrari had een rampzalig weekend in Canada,...

Mercedes moet zichzelf heruitvinden, zegt Toto Wolff

Mercedes, een dominante kracht in de Formule 1 gedurende het afgelopen decennium,...

Ferrari’s reactie op de rampzalige Grand Prix van Canada: “Alles ging mis”

Problemen tijdens de kwalificatie De Scuderia Ferrari werd door verschillende rivalen gezien...

Mercedes klaar voor Spaanse GP met nieuwe vloer na succes van nieuwe voorvleugel

Mercedes heeft het meest competitieve weekend van het jaar achter de rug...

In welk jaar gaat audi zijn entree maken in de formule 1?

Audi gaat zijn entree maken in de Formule 1 in het jaar...