Lewis Hamilton heeft een drie-plaatsen gridstraf gekregen voor het hinderen van Sergio Perez tijdens de kwalificatie voor de Grote Prijs van Nederland. Hamilton, die de top 10 niet haalde en werd uitgeschakeld in Q2, kreeg een verdere tegenslag toen hij voor de stewards moest verschijnen vanwege het incident.
Ondanks zijn pogingen om uit de weg te gaan, oordeelden de stewards dat hij niet voldoende had afgeremd om te voorkomen dat Perez werd gehinderd. Hierdoor zal Hamilton starten vanaf de 14e plaats op de grid, nadat hij oorspronkelijk als 12e was gekwalificeerd.
De straf volgt na een frustrerend incident voor beide coureurs, waarin Perez duidelijk zijn ongenoegen uitte over de situatie.
“Wat de f**k doet deze idioot?!” — Sergio Perez, over de boordradio tijdens Q1.
Hamilton benadrukte dat hij alles had gedaan om Perez niet te belemmeren, maar dat de omstandigheden het moeilijk maakten om volledig uit de weg te gaan.
Het incident en de gridstraf van Hamilton
Het incident tussen Lewis Hamilton en Sergio Perez vond plaats tijdens de kwalificatie voor de Grote Prijs van Nederland, specifiek in Q1. Hamilton probeerde ruimte te maken voor Perez, die op dat moment bezig was met een snelle ronde. Echter, vanwege de aard van de bocht waar het incident plaatsvond, Turn 9, lukte het Hamilton niet om voldoende uit de weg te gaan. Dit resulteerde in een radio-uitbarsting van Perez naar zijn race-engineer, Richard Woods, waarin hij zijn frustratie duidelijk maakte.
Hamilton, die op dat moment in een lastige positie verkeerde, legde later aan zijn engineer, Pete Bonnington, uit dat hij dacht dat hij voldoende ruimte had gelaten. De stewards oordeelden echter dat Hamilton niet genoeg had afgeremd en dat het hinderen van Perez daarom als onnodig werd beschouwd volgens de regels.
De gridstraf van drie plaatsen betekent dat Hamilton uiteindelijk vanaf de 14e plaats zal starten, na de diskwalificatie van Alex Albon voor een illegale vloerconstructie.
Straf op Hamilton’s startpositie
De straf van drie plaatsen die Lewis Hamilton kreeg voor het hinderen van Sergio Perez, betekende een significante verschuiving in zijn startpositie. Oorspronkelijk gekwalificeerd als 12e, werd Hamilton teruggezet naar de 15e plaats. Echter, door de diskwalificatie van Alex Albon, schoof Hamilton een positie op naar de 14e plaats.
Deze straf kan een aanzienlijke invloed hebben op zijn race, aangezien het starten vanuit het middenveld altijd extra risico’s met zich meebrengt.
De beslissing van de stewards was gebaseerd op hun beoordeling dat Hamilton, ondanks waarschuwingen van zijn team, meer had kunnen doen om Perez niet te hinderen. Het incident en de daaropvolgende straf benadrukken de complexiteit en het risico van het racen op het hoogste niveau, waar zelfs kleine fouten grote gevolgen kunnen hebben.
Reacties van de coureurs
Na de kwalificatie en de daaropvolgende beslissing van de stewards, gaf Lewis Hamilton aan dat hij alles had geprobeerd om Perez niet te hinderen. Hij beschreef de sessie als “moeilijk” en benadrukte dat hij zijn uiterste best had gedaan om uit de weg te blijven, maar dat het simpelweg niet werkte zoals hij had gehoopt.
“Ik deed absoluut mijn best om zo ver mogelijk uit de weg te blijven. Het werkte gewoon niet.” — Lewis Hamilton, na de kwalificatie.
Sergio Perez daarentegen liet zijn ongenoegen duidelijk blijken, zowel via de boordradio als na de sessie. Hij maakte duidelijk dat het incident een negatieve invloed had op zijn kwalificatie, hoewel hij uiteindelijk toch door wist te dringen naar Q2.
Hieronder een overzicht van de belangrijkste cijfers en feiten die voortvloeien uit het incident:
- Hamilton’s oorspronkelijke kwalificatiepositie: 12e
- Startpositie na gridstraf: 15e (later 14e na Albon’s diskwalificatie)
- Reden voor de straf: Onnodige hindering van Sergio Perez in Q1
- Uitspraken van betrokkenen: Perez en Hamilton beiden ontevreden over het incident
Dit incident benadrukt de delicate balans die coureurs moeten vinden tijdens een kwalificatiesessie, waar elke beslissing en handeling onder het vergrootglas ligt en directe gevolgen kan hebben voor de startopstelling en uiteindelijk de race zelf.