Lewis Hamilton werd tijdens de Grand Prix van Miami geconfronteerd met een pijnlijk herkenbaar patroon voor wie vaker bij Ferrari heeft gereden.
Ondanks een solide optreden in de sprintrace, waarin hij het podium haalde, liep de race op zondag uit op frustratie.
Het moment waarop hij Leclerc wilde passeren maar werd teruggefloten door zijn team, bleef niet onopgemerkt. Volgens Damon Hill werd de oud wereldkampioen hiermee hardhandig herinnerd aan een ongeschreven regel binnen het Italiaanse team.
“Dit is typisch Ferrari. Niemand is groter dan Ferrari, zelfs Lewis Hamilton nietzijn analyse bij BBC Sport.
Hill wees erop dat de instructis aan Hamilton via de boordradio – om in DRS-afstand van Leclerc te blijven en geen aanval te doen – tekenend zijn voor hoe het team werkt.
De Brit vond dat het team te langzaam reageerde, iets wat Hamilton ook direct liet merken via de radio.
Ingrijpen teamleiding laat lang op zich wachten
Tijdens de race bevond Hamilton zich lange tijd achter Leclerc, terwijl hij op de medium band een duidelijk sneller tempo reed.
De communicatie met zijn race-engineer, Riccardo Adami, verliep stroef. In plaats van direct in te grijpen, kreeg Hamilton de opdracht om ‘zoals het is’ door te rijden met Leclerc op kop en Carlos Sainz in aantocht.
“Dit is geen goed teamwork, dat is alles wat ik ga zeggen,” zei Hamilton gefrustreerd via de radio.
Hill vond de houding van Ferrari onbegrijpelijk en wees erop dat Hamilton juist een inhaalactie had moeten mogen uitvoeren om meer punten te behalen.
Door de vertraging verloor het team mogelijk de kans om nog een positie te winnen ten opzichte van de Mercedes van Antonelli.
Pas later in de race mocht Hamilton voorbij aan Leclerc, al kreeg hij daarbij de opdracht om in DRS-bereik te blijven. Dat moest voorkomen dat Sainz een aanval kon wagen vanachter. Hill had er zijn bedenkingen bij.
In zijn ogen had Ferrari het moment al gemist waarop Hamilton op eigen kracht het gat had kunnen dichten.
“Waarom zou je je coureurs laten vechten en zo de banden opbranden, terwijl je beter kunt samenwerken? aldus Hill. Hamilton had duidelijk het tempo, dus geef hem die ruimte.”
De uiteindelijke ruil van posities voelde voor Hamilton als te laat. Ook voor Leclerc was het geen comfortabel moment, want de Ferrari-coureurs moesten zich inhouden om Sainz geen kans te geven.
Op zaterdag wist Hamilton nog het podium te halen in de sprintrace. De strategische keuzes van Ferrari werkten daar in zijn voordeel. Maar dat succes kon de teleurstelling op zondag niet verhullen.
De hoofdprijs bleef opnieuw buiten bereik en de achterstand op McLaren werd alleen maar groter.
Damon Hill benadrukte dat Ferrari moeite heeft om snel te reageren op situaties waarin hun coureurs duidelijk aangeven waar kansen liggen.
Volgens hem had Hamilton in Miami de snelheid en het inzicht om meer te bereiken, maar liep hij vast in de logge besluitvorming van zijn nieuwe team.
Hamilton moet wennen aan de Ferrari-structuur
De analyse van Hill sloot af met een duidelijke boodschap. Hamilton mag dan een zevenvoudig wereldkampioen zijn, bij Ferrari gelden andere wetten.
Het team denkt in belangen van het collectief, niet in de status van de individuele coureur. Hill zag daarin een belangrijke les voor Hamilton.
“Hij probeert tegen ze te zeggen: ‘Ik kan jullie resultaten geven, maar dan moeten jullie wel sneller schakelen,’. Dat is de strijd die hij nu voert binnen dat team.”
Voor Hamilton, die jarenlang het middelpunt was bij Mercedes, is het wennen aan een teamstructuur waarin hij niet automatisch de eerste stem is.
De situatie in Miami liet volgens Hill zien dat zelfs de grootste namen zich bij Ferrari moeten aanpassen. En dat is misschien wel de les waar hij dit weekend het meest van heeft geleerd.