De Belgische Grand Prix van 2024 was een race vol verrassingen en strategische beslissingen. Peter Windsor biedt een diepgaande analyse van de gebeurtenissen op Spa-Francorchamps, waar George Russell een gewaagde één-stop strategie gebruikte om de overwinning te claimen, alleen om later gediskwalificeerd te worden vanwege een te licht voertuig.
Lewis Hamilton erfde hierdoor de overwinning, terwijl de moeilijkheden bij het inhalen op het circuit en de impact van de nieuwe reglementen centraal stonden in Windsor’s interview.
“George Russell heeft een prestatie geleverd die we niet vaak zien in de Formule 1, namelijk volledig ingaan tegen de voorspellingen van Pirelli en alle andere strategieën die de teams bedenken.”
Russell’s gewaagde strategie en onverwachte diskwalificatie
George Russell’s beslissing om een 34 ronden lange stint op de harde Pirelli-banden te rijden, was een gedurfde zet die tegen alle verwachtingen en voorspellingen inging. Deze strategie leek hem de overwinning op te leveren, totdat zijn auto na de race te licht bleek te zijn. Windsor benadrukt dat het gewichtsverschil waarschijnlijk weinig tot geen invloed had op de prestaties van de auto, maar dat regels nu eenmaal regels zijn.
Russell’s vermogen om het maximale uit zijn banden te halen, zelfs wanneer andere coureurs worstelden met bandenslijtage, werd door Windsor geprezen als een kenmerk van zijn aanpassingsvermogen. Dit talent heeft Russell al getoond in zijn F3- en F2-carrière en nu ook in de Formule 1. Zijn prestatie op Spa was des te indrukwekkender omdat hij gedurende de race nooit echt in de strijd om de leiding was, maar toch een kans zag om een risico te nemen met zijn strategie.
De diskwalificatie van Russell na de race was een bittere pil voor de Mercedes-coureur, die euforisch was na zijn schijnbare overwinning. Windsor benadrukt hoe zeldzaam en ongelukkig het is voor een team als Mercedes om met een ondergewicht voertuig te worden betrapt, gezien hun gebruikelijke nauwkeurigheid en protocollen.
Hamilton’s overwinning en de uitdagingen van het circuit
Lewis Hamilton’s uiteindelijke overwinning was het resultaat van een foutloze race en een traditionele tweestopstrategie. Zijn sterke kwalificatie in natte omstandigheden en zijn vermogen om snel voorbij Sergio Perez te komen aan het begin van de race, legden de basis voor zijn succes. Windsor prijst Hamilton’s prestatie als vrijwel perfect, zonder noemenswaardige fouten gedurende de race.
De Belgische Grand Prix van 2024 onthulde ook de moeilijkheden die coureurs ondervonden bij het volgen en inhalen van andere auto’s op Spa. Dit was vooral merkbaar in de snelle eerste en derde sectoren van het circuit. Windsor merkt op dat deze problemen in strijd lijken te zijn met de beloften die gedaan werden bij de introductie van de nieuwe reglementen in 2022, die juist bedoeld waren om het volgen en inhalen te vergemakkelijken.
Deze moeilijkheden bij het inhalen hadden een grote invloed op de race van Max Verstappen. Ondanks zijn snelheid in sector twee, kon hij zijn voordeel niet benutten vanwege de ‘vuile lucht’ achter andere auto’s en de DRS-treinen die zich vormden. Dit benadrukt volgens Windsor hoe cruciaal de startpositie was in deze race.
De rol van bandenstrategie en -management
Een fascinerend aspect van de race was hoe de harde Pirelli-banden zich gedroegen naarmate de stint vorderde. Russell meldde dat de banden met elke ronde beter aanvoelden, een fenomeen dat Windsor vergelijkt met Mario Andretti’s ervaringen in 1968. Deze observatie werd ondersteund door Russell’s snelste tijd in sector twee tijdens zijn laatste ronde, ondanks dat hij op 34 ronden oude banden reed.
Windsor vraagt zich af waarom andere teams, zoals Ferrari met Carlos Sainz, niet dezelfde strategie overwogen. Hij speculeert dat teams vaak vastzitten in hun vooraf bepaalde strategieën en moeite hebben om hiervan af te wijken tijdens de race. De prestatie van Russell op oude banden roept vragen op over de chemische eigenschappen van de banden en hoe ze presteren over langere periodes.
De bandenstrategie van Red Bull voor Verstappen wordt ook onder de loep genomen. Windsor suggereert dat het team mogelijk een kans heeft gemist door niet te starten op de harde band, gezien de moeilijkheden bij het inhalen en het onverwachte gedrag van de banden gedurende de race.
Nieuwe reglementen op Spa
De Belgische Grand Prix van 2024 bracht duidelijk aan het licht hoe de nieuwe reglementen, ingevoerd in 2022, de racedynamiek op een circuit als Spa-Francorchamps hebben beïnvloed. Windsor merkt op dat de moeilijkheden bij het volgen van andere auto’s en het uitvoeren van inhaalacties meer uitgesproken waren dan op andere circuits sinds de invoering van de nieuwe regels.
Deze observatie staat in schril contrast met de beloften die werden gedaan bij de introductie van de nieuwe reglementen. Er werd verwacht dat de auto’s gemakkelijker zouden kunnen volgen en inhalen, maar op Spa bleek het tegendeel waar te zijn. Windsor schrijft dit toe aan de specifieke kenmerken van het circuit, met zijn combinatie van snelle rechte stukken en bochtige secties die veel downforce vereisen.
De aerodynamische eigenschappen van de huidige F1-auto’s, ontworpen om het stuiteren (porpoising) te verminderen, lijken onbedoeld nieuwe uitdagingen te hebben gecreëerd. Windsor suggereert dat de turbulentie die door deze auto’s wordt gegenereerd, het volgen en inhalen net zo moeilijk maakt als in 2021, vóór de invoering van de nieuwe regels.
Verstappen’s race en de invloed van de gridstraf
Max Verstappen’s race werd sterk beïnvloed door zijn 10-plaatsen gridstraf, opgelegd vanwege het overschrijden van het motorenquotum. Windsor analyseert hoe deze straf Verstappen’s hele weekend bepaalde, van strategie tot uitvoering. Startend vanaf P11, in plaats van pole position, bevond Verstappen zich constant in verkeer, wat zijn vermogen om zijn snelheidsvoordeel in sector twee te benutten ernstig beperkte.
Windsor speculeert dat als Verstappen vanaf pole was gestart, hij waarschijnlijk de race zou hebben gewonnen. Zijn voordeel in sector twee, gecombineerd met vrije lucht, zou hem een aanzienlijke voorsprong hebben kunnen opleveren. In plaats daarvan moest Verstappen zich een weg banen door het veld, gehinderd door de moeilijkheden bij het inhalen op Spa.
De topsnelheden van verschillende teams worden ook besproken, waarbij Windsor opmerkt dat Red Bull geen significant voordeel had op de rechte stukken. Dit maakte Verstappen’s taak des te moeilijker, aangezien hij niet kon vertrouwen op een snelheidsvoordeel om inhaalpogingen te vergemakkelijken.