Aston Martin meldt dat het brandende gevoel dat Fernando Alonso in zijn zitplaats voelde tijdens de Formule 1 Grand Prix van Qatar een terugkerend probleem is dat het nog steeds probeert op te lossen.
Tijdens de helft van de snikhete race in Losail drong Alonso bij het team aan op een oplossing omdat hij een brandende pijn in zijn zitplaats voelde. “De zitplaats brandt, maatje,” zei hij via de teamradio. “Kunnen we iets doen tijdens de pitstop? Gooi water over me heen of zo!”
Reactie van het team
Het team kon weinig verlichting bieden voor de Spanjaard. Na afloop legde teambaas Mike Krack uit dat het brandende zitplaatsprobleem een terugkerend thema is dat ze proberen op te lossen, verergerd door de extreme hitte van Qatar.
Hij verklaarde: “Ja, het klopt. Hij heeft het er al een paar keer over gehad. We hebben eraan gewerkt. We hadden hetzelfde in Singapore, waarvan we dachten dat het veel beter was. Maar dan krijgen we uiteraard een andere reeks extreme omstandigheden, dus ik denk dat we dichtbij airconditioning zijn als dit zo doorgaat.”
Op de vraag waarom de AMR23-zitplaats zo heet wordt, zei Krack: “Je hebt hydraulische leidingen, je hebt ECU’s om je heen. Ze warmen allemaal op en je probeert de zitplaats ervan te isoleren. Maar je wilt ook geen actieve koeling omdat het gewoon gewicht is.”
Alonso’s ervaring
Alonso onthulde dat het brandende gevoel aan de rechterkant van de zitplaats al begon in de eerste 15 ronden. Hij zei: “Ik denk dat Lance en ik een beetje moeite hadden met de temperatuur in de zitplaats aan de rechterkant. Ik kreeg binnen de eerste 15 ronden al een brandwond.”
Hij vergeleek de omstandigheden in Losail, die bijna zorgden dat teamgenoot Stroll flauwviel en Williams’ Logan Sargeant dwongen zich terug te trekken met een zonnesteek, met een Dakar Rally-test die hij in augustus 2019 met Toyota voltooide.
Ondanks de problemen met de zitplaats en een uitstapje buiten de baan, wist de Spanjaard als zesde te finishen, terwijl Stroll uit de punten viel na herhaalde tracklimitsstraffen.