Charles Leclerc kende in 2024 een seizoen met hoogte- en dieptepunten. De coureur van Ferrari behaalde drie overwinningen, waaronder een historische zege in Monaco, en stond twaalf keer op het podium. Toch eindigde hij als derde in het kampioenschap met 356 punten, achter Max Verstappen (437 punten) en Lando Norris (374 punten).
Zijn prestaties werden gekenmerkt door briljante momenten, maar ook door fouten die hij zich als titelkandidaat niet kon veroorloven.
Leclerc had te kampen met een aantal tegenslagen, zoals de mislukte upgrade van Ferrari in Barcelona, waardoor hij puntloos bleef in Spielberg en Silverstone. Desondanks waren zijn overwinningen in Monza en Austin bewijs van zijn potentieel als uitdager voor de titel. In de onderstaande tabel is de top 10 van het coureurskampioenschap 2024 te zien:
Positie | Coureur | Punten |
---|---|---|
1 | Max Verstappen | 437 |
2 | Lando Norris | 374 |
3 | Charles Leclerc | 356 |
4 | Oscar Piastri | 292 |
5 | Carlos Sainz Jr | 290 |
6 | George Russell | 245 |
7 | Lewis Hamilton | 223 |
8 | Sergio Perez | 152 |
9 | Fernando Alonso | 70 |
10 | Pierre Gasly | 42 |
Ferrari’s technische voorsprong op Red Bull
Ferrari heeft volgens Michael Bleekemolen een slimme strategie ontwikkeld die Charles Leclerc in staat stelt om Max Verstappen van de troon te stoten. Hij wees op de technische capaciteiten van Ferrari, waarbij alle onderdelen in eigen huis worden geproduceerd.
“Ze maken alles zelf tot aan het laatste gietstuk. Alles wordt daar geproduceerd, dus ik denk dat dat zo slim is en daarom denk je soms: nu gaan ze weer aansluiting vinden, en ik denk dat dat gaat gebeuren.” – Michael Bleekemolen
Met deze zelfvoorzienende aanpak heeft Ferrari een stap gezet die hen tegen het einde van 2024 een duidelijke voorsprong gaf op Red Bull. Vooral tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi was het zichtbaar hoe Ferrari zijn potentieel benut. Leclerc startte door een gridstraf vanaf P19, maar reed een indrukwekkende race en eindigde als derde, achter teamgenoot Carlos Sainz.
In 2025 krijgt Leclerc een nieuwe teamgenoot in de vorm van zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. De Brit maakte in 2024 een teleurstellend seizoen door bij Mercedes, waarin hij als zevende eindigde in het kampioenschap.
Hamilton hoopt zijn carrière nieuw leven in te blazen bij Ferrari, terwijl hij tegelijkertijd een sterke concurrentie zal vormen voor Leclerc.
Het zal interessant zijn hoe het interne dynamiek zich ontwikkelt. Teamchef Frederic Vasseur heeft aangegeven dat beide coureurs gelijke kansen krijgen. Tegelijkertijd bestaat de mogelijkheid dat Hamilton contractueel de vrijheid heeft bedongen om zonder teamorders te rijden, wat het gevecht tussen de twee kan intensiveren.
Sterke prestaties en aandachtspunten voor Leclerc
Ondanks Leclercs successen in 2024 waren er ook fouten die hij moet aanpakken om serieus mee te strijden om de titel. Peter Windsor merkte op dat Leclerc in 2025 track limits-fouten moet vermijden, omdat dit iets is wat bij een titelkandidaat niet voorkomt.
“Leclerc moet stoppen met het maken van fouten bij track limits in 2025. Dat zou je niet verwachten van iemand die de titel wil winnen.” – Peter Windsor
Met Hamilton als teamgenoot zal Leclerc niet alleen zijn eigen fouten moeten minimaliseren, maar ook consistent moeten presteren om zich staande te houden in een intern duel.
In 2024 verloor Ferrari nipt de strijd om het constructeurskampioenschap aan McLaren, met slechts 14 punten verschil. Dit onderstreept hoe competitief het seizoen was, ondanks de terugval van Red Bull. McLaren, geleid door de sterke prestaties van Lando Norris en Oscar Piastri, wist consistent te presteren en de titel veilig te stellen in Abu Dhabi.
Ferrari heeft echter laten zien dat ze stappen hebben gezet in het ontwikkelen van een competitieve auto, vooral met hun verbeterde powerunit. Dit geeft hoop dat ze in staat zullen zijn om zowel op technisch als strategisch gebied te domineren.