Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams ‘Zeer intense’ en ‘spannende’ analyse van het Mercedes W15 ontwerp door voormalig F1-coureur
F1 teams

‘Zeer intense’ en ‘spannende’ analyse van het Mercedes W15 ontwerp door voormalig F1-coureur

121
mercedes w15
Foto: F1Unchained

Unieke aanpak van Mercedes met de W15

Mercedes heeft volgens Romain Grosjean een “unieke” benadering gekozen voor de W15. De voormalige Formule 1-coureur is van mening dat Mercedes “zeer gedurfde beslissingen” heeft genomen met het ontwerp van de W15, gebaseerd op de foto’s die door het team zijn vrijgegeven. Naast het feit dat de voormalige Haas- en Lotus-coureur denkt dat de gecombineerde zilveren en zwarte livery de beste in het veld is in 2024, heeft de Fransman de technische details van de auto nader bekeken en gelooft hij dat het een “zeer unieke” auto is in vergelijking met de rest van het veld. Mercedes gaat het seizoen in na hun eerste seizoen zonder overwinningen sinds 2011, terwijl Lewis Hamilton hoopt af te sluiten met de “grootste eer” door het team weer naar de top te brengen.

Analyse van Grosjean over de ‘opvallende’ ontwerpbeslissingen van de Mercedes W15

In het bijzonder kijkend naar de voorvleugel en de sidepods van de W15, zei Grosjean dat de “zeer, zeer beladen” aard van de voorvleugel Mercedes’ vertrouwen toont in de achterwaartse neerwaartse kracht die ze dit jaar in hun auto hebben kunnen genereren. Naast dat, toonde de verandering in de filosofie van de sidepod en andere externe elementen die bij de lancering van de auto werden getoond, aan dat Mercedes dit jaar een “uniek” concept naar de grid brengt, volgens de 10-voudige F1-podiumfinisher. “Ik denk dat het de mooiste auto is. Ik ben blij om de Zilverpijl weer op de baan te zien,” zei Grosjean in een video op zijn YouTube-kanaal. “Ik denk dat het de auto is, samen met de Red Bull, waar ik het meest benieuwd naar ben om op de baan te zien.

Zeer gedurfde bewegingen en beslissingen

“Ik denk dat er enkele zeer gedurfde bewegingen zijn. Er zijn enkele zeer gedurfde beslissingen genomen op de auto. Kijk naar die voorvleugel en die grote scoop. Het doet me veel denken aan de F1-auto’s van 2006 waar ik verliefd op was… en dan die sidepods. Ze kozen voor een zeer kleine ingang om zoveel mogelijk luchtstroom onder de sidepods te krijgen. Maar ik ben erg enthousiast over die voorvleugel, erg enthousiast over die sidepod-ingang, het ontwerp van de voorvleugel, met veel verschillende plaatgroottes, flapgroottes. Die voorvleugel is zeer intens. Zeer, zeer beladen, dus ze moeten heel zelfverzekerd zijn in de achterwaartse neerwaartse kracht omdat er één ding is dat heel gemakkelijk te doen is in Formule 1, veel voorwaartse neerwaartse kracht creëren – je zet gewoon een grote voorvleugel op en je gaat alle neerwaartse kracht hebben die je wilt.

Maar elke luchtstroom die een Formule 1-auto raakt, raakt eerst de voorvleugel, dus als de lucht niet precies gaat wat je van plan bent te krijgen nadat het de voorvleugel raakt, ga je nergens heen – en dat is een sleutelelement in elke Formule 1-auto. Ik moet toegeven dat ze zeer, zeer intense keuzes hebben gemaakt op die auto, en ik ben benieuwd wat het doet. Ik hoop echt Mercedes weer vooraan te zien vechten met Ferrari, met Red Bull, met Aston Martin, met McLaren, met iedereen eigenlijk, ik wil dat iedereen vecht. Maar ik denk dat in termen van alles wat we hebben gezien, iedereen lijkt vrij conventioneel te zijn tot de punten die op een Mercedes zijn die heel anders en heel uniek zijn.”

Gerelateerd nieuws

Verstappen: Red Bull moet niet accepteren dat rivalen ons inhalen

Max Verstappen benadrukt noodzaak van voortdurende verbetering Max Verstappen, de huidige wereldkampioen...

Heeft Red Bull nog ruimte om zijn Formule 1-auto te verbeteren?

De huidige situatie van Red Bull Max Verstappen mag dan de Grand...

Norris verwacht druk van Red Bull: ‘Zeker een beetje beter’

Een nieuwe focus na de Spaanse Grand Prix Ondanks dat Lando Norris...

Waarom Mercedes denkt dat het dichter bij de top staat dan het leek tijdens de Spaanse GP

Mercedes’ potentiële prestatie Mercedes zegt dat het verschil met Red Bull en...

Norris baalt dat hij Spaanse GP had moeten winnen met F1’s snelste auto

Frustratie na de race Lando Norris heeft zijn frustratie geuit over het...

Mercedes maakt grote stappen: Wolff gelooft dat team weer in zaken is

Mercedes heeft zich in de recente races sterk verbeterd en het team...

Charles Leclerc: Ferrari heeft oplossing gevonden voor problemen tijdens de GP van Canada

Problemen tijdens de Grand Prix van Canada Het laatste Formule 1-raceweekend in...

Albon geeft voorkeur aan compromissen 2025 voor grotere doelen 2026

Alex Albon heeft aangegeven dat hij graag ziet dat zijn Williams Formule...