Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams ‘Zeer intense’ en ‘spannende’ analyse van het Mercedes W15 ontwerp door voormalig F1-coureur
F1 teams

‘Zeer intense’ en ‘spannende’ analyse van het Mercedes W15 ontwerp door voormalig F1-coureur

91
mercedes w15
Foto: F1Unchained

Unieke aanpak van Mercedes met de W15

Mercedes heeft volgens Romain Grosjean een “unieke” benadering gekozen voor de W15. De voormalige Formule 1-coureur is van mening dat Mercedes “zeer gedurfde beslissingen” heeft genomen met het ontwerp van de W15, gebaseerd op de foto’s die door het team zijn vrijgegeven. Naast het feit dat de voormalige Haas- en Lotus-coureur denkt dat de gecombineerde zilveren en zwarte livery de beste in het veld is in 2024, heeft de Fransman de technische details van de auto nader bekeken en gelooft hij dat het een “zeer unieke” auto is in vergelijking met de rest van het veld. Mercedes gaat het seizoen in na hun eerste seizoen zonder overwinningen sinds 2011, terwijl Lewis Hamilton hoopt af te sluiten met de “grootste eer” door het team weer naar de top te brengen.

Analyse van Grosjean over de ‘opvallende’ ontwerpbeslissingen van de Mercedes W15

In het bijzonder kijkend naar de voorvleugel en de sidepods van de W15, zei Grosjean dat de “zeer, zeer beladen” aard van de voorvleugel Mercedes’ vertrouwen toont in de achterwaartse neerwaartse kracht die ze dit jaar in hun auto hebben kunnen genereren. Naast dat, toonde de verandering in de filosofie van de sidepod en andere externe elementen die bij de lancering van de auto werden getoond, aan dat Mercedes dit jaar een “uniek” concept naar de grid brengt, volgens de 10-voudige F1-podiumfinisher. “Ik denk dat het de mooiste auto is. Ik ben blij om de Zilverpijl weer op de baan te zien,” zei Grosjean in een video op zijn YouTube-kanaal. “Ik denk dat het de auto is, samen met de Red Bull, waar ik het meest benieuwd naar ben om op de baan te zien.

Zeer gedurfde bewegingen en beslissingen

“Ik denk dat er enkele zeer gedurfde bewegingen zijn. Er zijn enkele zeer gedurfde beslissingen genomen op de auto. Kijk naar die voorvleugel en die grote scoop. Het doet me veel denken aan de F1-auto’s van 2006 waar ik verliefd op was… en dan die sidepods. Ze kozen voor een zeer kleine ingang om zoveel mogelijk luchtstroom onder de sidepods te krijgen. Maar ik ben erg enthousiast over die voorvleugel, erg enthousiast over die sidepod-ingang, het ontwerp van de voorvleugel, met veel verschillende plaatgroottes, flapgroottes. Die voorvleugel is zeer intens. Zeer, zeer beladen, dus ze moeten heel zelfverzekerd zijn in de achterwaartse neerwaartse kracht omdat er één ding is dat heel gemakkelijk te doen is in Formule 1, veel voorwaartse neerwaartse kracht creëren – je zet gewoon een grote voorvleugel op en je gaat alle neerwaartse kracht hebben die je wilt.

Maar elke luchtstroom die een Formule 1-auto raakt, raakt eerst de voorvleugel, dus als de lucht niet precies gaat wat je van plan bent te krijgen nadat het de voorvleugel raakt, ga je nergens heen – en dat is een sleutelelement in elke Formule 1-auto. Ik moet toegeven dat ze zeer, zeer intense keuzes hebben gemaakt op die auto, en ik ben benieuwd wat het doet. Ik hoop echt Mercedes weer vooraan te zien vechten met Ferrari, met Red Bull, met Aston Martin, met McLaren, met iedereen eigenlijk, ik wil dat iedereen vecht. Maar ik denk dat in termen van alles wat we hebben gezien, iedereen lijkt vrij conventioneel te zijn tot de punten die op een Mercedes zijn die heel anders en heel uniek zijn.”

Gerelateerd nieuws

Komatsu: Gene Haas nog steeds bereid om te investeren in F1-team zolang geld niet wordt verspild

Haas F1-team na leiderschapswisselingen Na vier seizoenen zonder podiumplaatsen, waarin het Haas-team...

McLaren streeft naar voorsprong op F1-rivalen in “wedstrijd van upgrades”

McLaren heeft in 2023 voor de grootste verrassing gezorgd door zijn auto...

Ontdekkingen van Red Bull afwijzingen en speculaties

Hamilton en Alonso geweigerd door Red Bull Red Bull heeft benaderingen afgewezen...

Krack: Aston Martin F1-team niet langer in niemandsland

De opmars van Aston Martin in de Formule 1 Na de Grand...

Red Bulls verrassende 2024 auto: een extremere versie van zijn voorganger, zegt Adrian Newey

De filosofie achter het ontwerp Adrian Newey, de chief technical officer van...

Mercedes: Toto Wolff over optimisme voor F1-team ondanks teleurstellend resultaat in Japanse GP

Optimisme ondanks tegenvallende resultaten Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft uitgelegd waarom Mercedes bemoedigd...

Red Bull en Aston Martin presenteren interessante upgrades voor de Japanse GP

Na een korte pauze hebben de teams voldoende tijd gehad om de...

Visa Cash App RB F1 Team: Alles wat je moet weten

Het Visa Cash App RB F1 Team belooft een opwindende nieuwe aanwinst...