Problemen met de pitstop van Hamilton
Verstappen eindigde uiteindelijk als zesde, één plaats voor Hamilton, in een race die werd bepaald door bandbeheer, aangezien de top 10 op de grid in dezelfde volgorde bleef. Met beide coureurs die probeerden de medium banden, waarop ze waren overgestapt tijdens een rode vlag in de eerste ronde, zo lang mogelijk te gebruiken, maakte Mercedes de eerste move door de zevenvoudig wereldkampioen Hamilton in de pits te halen in ronde 51.
Echter, de Brit kreeg geen ‘out-lap critical’ bericht en kwam achter Verstappen terecht toen Red Bull hem een ronde later binnenhaalde, wat leidde tot een gefrustreerde reactie van Hamilton: “Waarom hebben jullie me niet verteld dat de out-lap cruciaal was?”
Verwarring en miscommunicatie
Gevraagd door GP Racing na de race om uit te leggen wat er gebeurde, antwoordde Wolff: “Dat was een miscommunicatie, eerst tussen ons op de pitmuur, dat we dat verkeerd begrepen. Het had een ‘out-lap critical’ moeten zijn, om de undercut te proberen. Maar toen was er een discussie of elke out-lap genoeg zou zijn met de nieuwe band. Dus de boodschap die hij kreeg was op zijn best verwarrend, maar waarschijnlijk verkeerd. Het had een ‘out-lap critical’ moeten zijn en de zorg op de achtergrond was dat als we die band in een enkele ronde zouden gebruiken, wat er dan later zou gebeuren. Maar samengevat, verkeerde boodschap aan Lewis, dit was de fout van het team.”
Strategie en timing
Op de vraag waarom Hamilton zo lang had gewacht met pitten, terwijl hij al lang een gat had geslagen naar de achtervolgende RB van Yuki Tsunoda, voegde Wolff eraan toe: “We wilden dicht bij Verstappen zijn en dan de undercut doen, wat we duidelijk helemaal verkeerd hebben aangepakt.”
George Russell koos ervoor om niet te pitten en reed door tot de finish op de medium banden die hij had genomen onder de rode vlag, veroorzaakt door een botsing tussen Sergio Perez en Kevin Magnussen. De Brit weerstond uiteindelijk de druk van Verstappen en eindigde als vijfde.
De impact van de crash
Het leidende kwartet van Charles Leclerc, Oscar Piastri, Carlos Sainz en Lando Norris begon allemaal op de medium band en nam de duurzamere harde banden onder de rode vlag, die comfortabeler tot het einde konden rijden. Wolff gaf toe dat “op het moment dat de crash gebeurde, het duidelijk was dat we echt op het verkeerde been stonden” en gelooft dat Mercedes weinig had kunnen doen om het verloop van de race te veranderen.
“Fundamenteel denk ik niet dat er veel is dat je kunt veranderen in Monaco,” zei hij. “Je eindigt vrijwel waar je start.”