Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Wat Ferrari leerde van de blootgestelde vloerbeelden van Red Bull
F1 teams

Wat Ferrari leerde van de blootgestelde vloerbeelden van Red Bull

238
Wat Ferrari leerde van de blootgestelde vloerbeelden van Red Bull
Foto: Formula 1 Live

Ferrari’s aerodynamica-chef Enrico Cardile heeft aangegeven dat het kopiëren van de vloer van Red Bull zowel moeilijk als ineffectief zou zijn, omdat ze “veel dingen anders doen dan de concurrentie”. De Red Bull RB19 bleek een bijna onverslaanbare uitdager in F1 2023, met een opmerkelijke 21 overwinningen uit 22 grand prixs, waarbij Ferrari de enige nederlaag toebracht via Carlos Sainz’s overwinning in Singapore. Rivalen kregen echter een traktatie tijdens de Grand Prix van Monaco 2023, toen Sergio Perez’s gestrande RB19 na een kwalificatiecrash werd weggetild, waardoor fotografen een duidelijk beeld kregen van de onderkant van de uitdager.

Red Bull ‘doet veel dingen anders dan de concurrentie’

Cardile besprak de lessen die zijn team trok uit het zien van de RB19-vloer met Auto Motor und Sport, hoewel het niet simpelweg een kwestie is van kopiëren en plakken. In plaats daarvan moet het dienen als een “inspiratie” voor hoe Ferrari naar hun ontwerpen kijkt, maar het feit dat de Red Bull-vloer laat zien dat ze een heel andere route hebben genomen dan rivalen, betekent dat het waarschijnlijk niet gemakkelijk zal zijn om te volgen. “Het is onderdeel van ons werk om de auto’s van onze concurrenten te analyseren,” zei Cardile. “Dus het is nog een foto in onze database. Hoewel onze auto’s verschillend zijn, was het interessant om de vloer van Red Bull te analyseren omdat ze veel dingen anders doen dan de concurrentie.”

De uitdaging van het kopiëren en de kracht van Red Bull

Om te profiteren van een foto, moet je deze met de juiste bril bekijken. Je moet je losmaken van je eigen auto en het grote plaatje zien. Een één-op-één kopie heeft nooit gewerkt, en zeker niet met deze auto’s, waar millimeters een groot verschil kunnen maken. Maar je kunt proberen te begrijpen wat ze proberen te bereiken met deze vormen en inspiratie uit hen halen. Ferrari bracht de strijd naar Red Bull aan het begin van het grondeffect-tijdperk van F1 in 2022, maar sindsdien is het een eenzijdige aangelegenheid geweest in het voordeel van Red Bull. En Cardile zei dat Red Bull bewijst dat een allround sterke uitdager mogelijk is onder deze regelgeving.

Lees ook:  Marko schrapt veelbesproken Verstappen-clausule bij Red Bull

Ferrari’s zoektocht naar succes

Ferrari zit in een langdurige periode zonder F1-titelsucces, aangezien ze sinds 2008 geen dergelijke glorie meer hebben geproefd. Cardile benadrukte dat Red Bull het beste voorbeeld is van het feit dat er een allrounder is. “Je moet gewoon hard werken en de juiste doelen hebben.” Dit benadrukt de voortdurende inspanningen en aanpassingen die teams zoals Ferrari moeten maken om te concurreren in de steeds veranderende wereld van Formule 1.

Gerelateerd nieuws

Toyota hint op terugkeer met Haas als belangrijke springplank

Toyota lijkt zich stilletjes voor te bereiden op een terugkeer in de...

Ayao Komatsu verrast door ongelooflijke prestaties van Haas in 2024

Ayao Komatsu nam een jaar geleden het stokje over van Guenther Steiner...

Williams kondigt onthulling aan van 2025-auto op Valentijnsdag

Williams heeft bevestigd dat het de FW47, de auto voor het Formule...

Waarom Aston Martin een verrassende wijziging in het teammanagement heeft doorgevoerd

Aston Martin heeft recentelijk gekozen voor een opvallende wijziging in het leiderschap,...

Ferrari’s focus voor titel in 2025: ‘bandenmanagement het sterke punt’

Ferrari’s focus op bandenmanagement speelt een cruciale rol in hun voorbereidingen voor...

Mike Krack over Cowell bij Aston Martin: ‘hij maakt meteen het verschil’

Andy Cowell, de nieuwe Group CEO van het Aston Martin F1-team, heeft...

Aston Martin moet kritisch zijn op zichzelf over deze zorgwekkende trend

Aston Martin heeft in de afgelopen twee seizoenen te maken gehad met...

Gary Anderson vreest dat Alpine een ‘één-auto team’ wordt in 2025

Gary Anderson, voormalig technisch directeur van Jordan en Jaguar, heeft zijn zorgen...