Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 coureurs Verstappen weigert lanceringsevenement bij te wonen: ‘sta er niet om te springen’

Verstappen weigert lanceringsevenement bij te wonen: ‘sta er niet om te springen’

1.3k
Verstappen weigert lanceringsevenement bij te wonen: ‘sta er niet om te springen’
Foto: F1 NEWS NitroWorld

Max Verstappen heeft herhaaldelijk duidelijk gemaakt dat hij niet staat te springen om het aankomende F1-lanceringsevenement bij te wonen. Al in november sprak hij zijn wens uit om op dat moment ziek te zijn.

Tijdens een recente livestream was hij daadwerkelijk aan het hoesten, wat speculatie opriep over zijn mogelijke afwezigheid. Desondanks lijkt het erop dat Red Bull hem zal dwingen om aanwezig te zijn.

Het evenement, dat wordt gehouden in de O2 Arena in Londen, is voornamelijk gericht op sponsoren en media. Verstappen heeft eerder aangegeven weinig interesse te hebben in dergelijke publieke optredens.

Zijn focus ligt vooral op de voorbereiding van het seizoen, zoals simulatorwerk en teamanalyse.

Haas heeft, net als enkele andere teams, besloten om een privétest te organiseren op Silverstone. Tijdens deze test werd de nieuwe auto per ongeluk gefotografeerd, wat resulteerde in een vroege onthulling van het ontwerp.

Dit scenario doet denken aan Red Bull’s RB20, die vorig jaar op vergelijkbare wijze uitlekte.

Op de gelekte beelden is te zien dat de auto een agressief aerodynamisch ontwerp heeft met veel carbon. De auto bevat daarnaast duidelijk zichtbare sponsorlogo’s, wat suggereert dat dit de uiteindelijke livery voor het seizoen zal zijn.

Andere teams zoals Williams en McLaren hebben hun testdagen gebruikt om een alternatieve livery te tonen, maar Haas lijkt deze strategie niet te volgen.

Wijzigingen in ontwerp van Haas

Het nieuwe ontwerp van Haas lijkt een evolutie van de vorige versie te zijn, zonder drastische veranderingen. Enkele opvallende punten:

  • Sidepods: De auto heeft een merkbare ‘overbite’ in de sidepods, die afwijkt van ontwerpen zoals die van McLaren en Mercedes.
  • Ophanging: Haas blijft vasthouden aan de pushrod-ophanging aan de voorkant, in tegenstelling tot Ferrari die overgaat op pullrod.
  • Achtervleugel: Er zijn duidelijke verschillen zichtbaar in de achtervleugel, wat duidt op een aangepaste aerodynamische benadering.
Lees ook:  McLaren en Ferrari zetten de toon tijdens pre-season test in Bahrein

De auto zal in de loop van het seizoen verder worden geanalyseerd zodra deze in actie komt tijdens de eerste testdagen in Bahrein.

Oscar Piastri heeft zich uitgesproken over de interne rivaliteit bij McLaren. Toen hem werd gevraagd wie hij als kampioen zou willen zien als hijzelf niet in de strijd zou zitten, koos hij verrassend genoeg voor Lewis Hamilton.

Dit soort uitspraken voeden de speculatie over de onderlinge dynamiek binnen McLaren. Lando Norris heeft eerder laten weten dat een interne strijd met Piastri allesbehalve stressvrij zal verlopen.

Het team hoopt dat hun nieuwe auto sterk genoeg is om mee te strijden aan de top, maar de interne balans tussen beide coureurs kan hierin een grote rol spelen.

Verstappen blijft de te kloppen man

Binnen de Formule 1wordt Verstappen nog steeds gezien als de coureur die verslagen moet worden om kampioen te worden.

Analisten zoals Martin Brundle benadrukken dat Norris en andere rivalen agressiever moeten racen om Verstappen uit te dagen. Dit is vooral van belang als Red Bull opnieuw een dominante auto levert.

Ondertussen heeft Adrian Newey kritiek geuit op de ontwikkelingsrichting van Red Bull’s auto van vorig jaar. Zijn invloed op de RB21 lijkt minimaal te zijn, omdat hij al vroeg afstand nam van de ontwikkeling.

Dit roept vragen op over de prestaties van Red Bull in het aankomende seizoen.

Max Verstappen heeft recent een nieuwe privéjet aangeschaft. Dit model is aanzienlijk groter en heeft een langere actieradius dan zijn vorige toestel. De keuze voor een groter vliegtuig betekent dat hij de meeste Grands Prix zonder tussenstops kan bereiken.

Lees ook:  Red Bull overweegt grote veranderingen na teleurstellend debuut Lawson: 'een gezamenlijk besluit'

Dit soort luxe aankopen binnen de Formule 1 blijft een discussiepunt, gezien de focus op duurzaamheid binnen de sport. Toch blijven privéjets een populaire keuze onder de coureurs vanwege het gemak en de efficiëntie tijdens het reizen tussen races.

Verstappen heeft zich niet publiekelijk uitgelaten over de kritiek rondom duurzaamheid en privéjets.

Zijn nieuwe vliegtuig, dat hij waarschijnlijk overnam van Richard Branson, is uitgerust met zijn kenmerkende livery en heeft een aanzienlijk grotere capaciteit dan zijn vorige toestel.

Gerelateerd nieuws

Christian Horner Red Bull

Liam Lawson worstelt met agressieve rijstijl in RB21: ‘alles werkt tegen me’

Liam Lawson heeft in 2025 nog geen punt gescoord. Zijn start bij...

Carlos Sainz Williams

Sainz ziet vorm uit wintertests volledig verdwijnen: ‘ik ben een beetje in de war’

Carlos Sainz verliet het circuit van Shanghai met meer vragen dan antwoorden....

Oliver Bearman Haas F1

Bearman schaamt zich na luchtige ‘Ciao’-boodschap: ‘ik voel me nu echt slecht’

Oliver Bearman kende een sterk weekend in China en eindigde als achtste...

Toto Wolff Mercedes

Mercedes hield cruciale info achter voor Antonelli in China: ‘ik vond het vreemd vanaf ronde 1’

Andrea Kimi Antonelli wist tijdens de Grand Prix van China zijn Mercedes...