Max Verstappen heeft er genoeg van. Gefrustreerd door de prestaties van zijn RB20-auto, heeft hij een duidelijk ultimatum gesteld aan Red Bull.
Als er niet snel iets verandert, loopt het seizoen volgens hem volledig in de soep. Na een teleurstellende Grand Prix in Italië, waar hij door technische problemen als zesde eindigde, is de maat vol. Het hele pakket moet op de schop om weer competitief te worden.
“Als we niets aan de auto veranderen, gaat het vanaf nu alleen maar bergafwaarts,” zei Verstappen na de race in Italië.
Alles ging mis in Italië
Verstappens zorgen zijn volkomen terecht. In Italië ging bijna alles mis wat er mis kon gaan. Al in de kwalificatie liep het fout; een zevende startpositie was allesbehalve ideaal.
Tijdens de race lukte het Max maar één positie goed te maken, waardoor hij als zesde over de streep kwam, op een flinke 37,9 seconden achter racewinnaar Charles Leclerc. Red Bull kon het tempo van Ferrari en Mercedes simpelweg niet bijhouden.
De tweestopstrategie werkte ook niet in Verstappens voordeel, terwijl Leclerc, met een eenstopstrategie, zonder problemen naar de winst reed.
Alsof dat nog niet erg genoeg was, kampte Max ook nog eens met motorproblemen. Daardoor kon hij niet voluit rijden en werd de schade nog groter.
“Het tempo was er gewoon niet, we hadden een slechte pitstop, en onze strategie was niet scherp vandaag. Maar zelfs met een perfecte strategie hadden we deze race niet gewonnen,” gaf een teleurgestelde Verstappen toe na afloop.
Dit geeft aan hoe ernstig de situatie bij Red Bull is. Er moet echt iets veranderen, en snel ook.
Constructeurskampioenschap staat op het spel
Niet alleen Verstappen had een slechte dag in Italië, ook zijn teamgenoot Sergio Pérez kende geen topdag. Hij eindigde als achtste, wat het nog erger maakte voor Red Bull. McLaren kwam hierdoor flink dichterbij in het constructeurskampioenschap.
Het verschil tussen de teams is nu nog maar acht punten, met nog acht races te gaan. De druk op Red Bull om snel een oplossing te vinden neemt met de dag toe.
Het feit dat Verstappen al zes races op rij niet gewonnen heeft, voedt zijn onvrede. Hij liet duidelijk weten dat er snel iets moet veranderen.
“We moeten de hele auto veranderen als we weer vooraan willen meedoen,”
benadrukte hij.
Balansproblemen plagen Red Bull
Red Bull-teambaas Christian Horner gaf na de Grand Prix van Italië toe dat de auto kampt met ernstige balansproblemen. Dit zorgt ervoor dat de coureurs geen vertrouwen hebben in de wagen, vooral in de bochten.
Elke keer dat ze proberen de achterkant stabieler te maken, krijgen ze te maken met onderstuur, wat op zijn beurt leidt tot snellere slijtage van de banden. Het is een vicieuze cirkel waar het team maar niet uit lijkt te komen.
“Als je de achterkant stabieler maakt, krijg je onderstuur, en dat zorgt ervoor dat de banden sneller slijten,” legde Horner uit.
Horner gaf ook aan dat Red Bull mogelijk te ver is gegaan in de complexiteit van hun ontwerp, terwijl teams zoals McLaren voor een eenvoudigere benadering hebben gekozen. En die keuze lijkt in hun voordeel te werken.
Windtunnel vs. werkelijkheid
Wat misschien nog het meest zorgwekkend is, is het feit dat er een flinke kloof bestaat tussen de gegevens uit de windtunnel en de prestaties op het circuit. De simulaties beloven veel, maar de realiteit op de baan is een ander verhaal. Dit maakt het voor het team ontzettend lastig om de juiste aanpassingen te doen.
“Onze windtunnel laat andere resultaten zien dan wat we op de baan ervaren, dus we kunnen niet volledig vertrouwen op onze tools,”
zei een bezorgde Horner.
Ondanks verschillende updates sinds mei – zoals nieuwe voorvleugels, floors, sidepods en achtervleugels – blijven de problemen aanhouden en blijven de prestaties achter.
Tijd dringt voor Red Bull
Eén mogelijke oplossing die Red Bull overweegt, is terugkeren naar eerdere specificaties van de auto. Dit zou de RB20 makkelijker te besturen maken, maar het is geen garantie dat dit de prestaties daadwerkelijk zal verbeteren.
Ondertussen blijven rivaliserende teams als McLaren, Mercedes en Ferrari continu nieuwe updates doorvoeren, waardoor Red Bull steeds verder achterop raakt.
De tijd dringt, en Red Bull staat onder enorme druk om de balansproblemen en andere technische uitdagingen snel op te lossen. Horner gaf aan dat het team alles in het werk stelt om de problemen te doorgronden en aan te pakken, maar hij erkende ook dat het een zware opgave is om alles op tijd te herstellen.
“Met het tempo dat we vandaag hadden, staan beide kampioenschappen onder druk. Als we beide titels willen winnen, moeten we snel iets vinden om de auto te verbeteren,” gaf Horner toe.
Grand Prix | Startpositie | Finishpositie | Tijdsverschil met winnaar | Opmerkingen |
---|---|---|---|---|
Grand Prix van Italië | 7 | 6 | +37,9 seconden | Motorproblemen, slechte pitstop |
Grand Prix van België | 5 | 5 | +28,4 seconden | Balansproblemen |
Grand Prix van Oostenrijk | 3 | 4 | +15,7 seconden | Strategische fouten |
De huidige problemen bij Red Bull zijn verre van eenvoudig op te lossen. Balansproblemen, een gebrek aan vertrouwen in de simulaties, en toenemende druk van de concurrentie maken de situatie erg gecompliceerd. Verstappen heeft zijn standpunt duidelijk gemaakt: als Red Bull de problemen niet snel oplost, is het seizoen voor hen verloren.