Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 coureurs Verstappen maakt van de Red Bull de beste auto, ‘zelfs als dat niet zo is’

Verstappen maakt van de Red Bull de beste auto, ‘zelfs als dat niet zo is’

1k
Verstappen maakt van de Red Bull de beste auto, ‘zelfs als dat niet zo is’
Foto: F1Unchained

Red Bull heeft de afgelopen jaren een dominante positie gehad in de Formule 1, maar er zijn steeds meer signalen dat die dominantie in 2024 onder druk staat.

Damon Hill, voormalig wereldkampioen en F1-analist, stelt dat Red Bull misschien niet meer de beste auto heeft, maar dat Max Verstappen de factor is die het verschil zal blijven maken.

Volgens Hill heeft Verstappen dezelfde uitzonderlijke kwaliteiten als coureurs als Ayrton Senna en Michael Schumacher: het vermogen om zelfs een minder dominante auto naar overwinningen te sturen.

Hill verwijst daarbij naar eerdere situaties waarin coureurs met minder materiaal toch in staat waren om races te winnen.

Hij noemt onder andere Kimi Räikkönen en Lewis Hamilton, die op pure snelheid en race-inzicht vaak boven hun materiaal uitstegen.

“Als Red Bull niet de beste auto heeft, zal Max het de beste maken.” – Damon Hill

Verstappen en een mindere Red Bull

De vooruitzichten voor Red Bull zijn niet zo vanzelfsprekend als in de voorgaande seizoenen. De concurrentie van Ferrari en McLaren is gegroeid en er zijn geruchten dat Red Bull in 2024 niet meer het snelste pakket op de grid heeft.

Toch betekent dat volgens Hill niet dat Verstappen minder kans maakt op de titel.

Verstappen heeft eerder laten zien dat hij met minder middelen alsnog uitzonderlijke resultaten kan behalen. In 2021 wist hij het op te nemen tegen een dominante Mercedes en Lewis Hamilton, terwijl Red Bull niet overduidelijk de snelste auto had.

Zijn vermogen om een auto op de absolute limiet te besturen en tactisch sterke beslissingen te nemen tijdens een race, maakt hem een gevaarlijke tegenstander, ongeacht het materiaal.

Een ander belangrijk punt is de interne situatie bij Red Bull.

Sergio Pérez had in 2023 moeite om het tempo van Verstappen te evenaren, wat betekende dat Red Bull afhankelijk was van de Nederlander voor het grootste deel van hun puntenscore. Dit benadrukt hoe groot Verstappens invloed is op het teamresultaat.

Ferrari en McLaren ruiken kansen

Ferrari en McLaren lijken in 2024 een grote sprong vooruit te hebben gemaakt. Vooral Ferrari wordt genoemd als een team dat kan profiteren als Red Bull niet meer zo dominant is.

Hill wijst erop dat het winnen van het constructeurskampioenschap voor Ferrari binnen bereik ligt. Hij nuanceert echter dat dit niet automatisch betekent dat Ferrari ook het coureurskampioenschap zal winnen.

“Als je de constructeurskampioen bent, betekent dat meestal dat je races wint. Maar dat is geen garantie voor de individuele titel.”

Dit komt vooral doordat Red Bull, ondanks mindere prestaties van Pérez, nog steeds veel punten wist te verzamelen door de dominantie van Verstappen.

Lees ook:  Verstappen sust woordenwisseling met Marko: 'we mogen best eens boos worden'

Als Ferrari of McLaren in 2024 beide coureurs competitief weet te houden, kunnen ze Red Bull uitdagen op meerdere fronten.

McLaren wordt ook als een serieuze kanshebber genoemd, vooral omdat ze in de tweede helft van 2023 grote stappen hebben gezet.

Lando Norris en Oscar Piastri vormen een sterke line-up en lijken vastberaden om het Red Bull moeilijk te maken. Hill benadrukt echter dat het kleine verschillen zijn die het succes bepalen.

Een van de meest besproken onderwerpen in de aanloop naar het seizoen is de overstap van Lewis Hamilton naar Ferrari in 2025. Hill stelt dat Hamiltons invloed op het team enorm zal zijn, zelfs voordat hij er een race heeft gereden.

Zijn komst zorgt ervoor dat Ferrari extra aandacht krijgt, zowel op commercieel vlak als in de media.

Voor Charles Leclerc kan dat zelfs een voordeel zijn. In eerdere seizoenen lag de druk volledig op de Monegask om de successen te brengen, maar met Hamilton in het team kan hij mogelijk in relatieve rust presteren.

Hill noemt de overstap van Hamilton naar Ferrari “de grootste Formule 1 die er is”, en merkt op dat Hamiltons impact niet alleen in de races merkbaar zal zijn, maar ook in de manier waarop Ferrari zich positioneert binnen de sport.

“Lewis is een fenomeen, maar de vraag is of hij dat nog steeds is op 40-jarige leeftijd.”

Liam Lawson als gamechanger voor Red Bull

Een belangrijke factor in het constructeurskampioenschap is de tweede coureur van Red Bull. Sergio Pérez had in 2023 moeite om Verstappen bij te benen en dat had directe gevolgen voor de puntenscore van het team.

Als Red Bull in 2024 een tweede coureur heeft die dichter bij Verstappen zit, zoals Liam Lawson, kan dat een gamechanger zijn.

Lawson heeft indruk gemaakt in de races waarin hij mocht invallen en zou, als hij een vast zitje krijgt, voor Red Bull een enorme versterking kunnen zijn.

Lees ook:  Jos Verstappen reageert op exit Liam Lawson: 'hij verdient een plek in de Formule 1'

Hill wijst erop dat het hebben van een tweede coureur die meer punten kan verzamelen het verschil kan maken in de strijd met Ferrari en McLaren.

Het verschil tussen een goede coureur en een wereldkampioen zit volgens Hill in de mentale benadering. Hij vergelijkt Verstappen met Senna en Schumacher en noemt hun obsessie om te winnen een cruciaal element.

“Sommige coureurs slaan gewoon de hele stap van zich bewijzen over. Max is zo iemand.”

Een andere factor die vaak wordt onderschat, is de druk die komt kijken bij het rijden voor een topteam. Hill wijst erop dat er talloze coureurs zijn geweest die in een middenmoter uitblonken, maar in een topteam niet konden presteren.

Een voorbeeld dat hij noemt is Heinz-Harald Frentzen, die goed presteerde bij Jordan en Sauber, maar bij Williams niet kon doorbreken als een vaste winnaar.

Het rijden voor een topteam betekent niet alleen meer aandacht van de media, maar ook een compleet andere dynamiek binnen het team.

Coureurs die jarenlang in het middenveld hebben gereden, zijn het niet gewend om elk weekend op het hoogste niveau te presteren. De verwachtingen zijn anders en dat is volgens Hill iets waar weinig coureurs echt goed mee omgaan.

“In een middenmoter kun je een solide carrière hebben zonder al te veel stress, maar bij een topteam sta je altijd onder een vergrootglas.” – Damon Hill

Volgens Hill zal het seizoen 2024 in veel opzichten een voortzetting zijn van 2023, maar met kleinere verschillen tussen de teams.

Red Bull heeft nog steeds een sterke auto en de beste coureur op de grid, maar teams als Ferrari en McLaren hebben de kloof verkleind.

Als Red Bull de beste auto heeft, zal Verstappen ongetwijfeld kampioen worden. Maar zelfs als dat niet het geval is, blijft hij de grootste kanshebber.

De vraag is of Red Bull intern de rust kan bewaren en of een tweede coureur zoals Lawson hen kan helpen in de strijd om het constructeurskampioenschap.

Als Ferrari en McLaren erin slagen om een consistente uitdaging te vormen, kan het seizoen spannender worden dan de afgelopen jaren. Toch blijft één ding zeker: Verstappen zal er alles aan doen om van zijn auto de beste op de grid te maken.

Gerelateerd nieuws

Lando Norris

Norris eist perfectie van zichzelf: ‘ik maak fouten omdat ik perfect wíl zijn’

De verschillen tussen Lando Norris en Oscar Piastri komen deze F1-zomer steeds...

Lewis Hamilton Ferrari

Hamilton worstelt steeds meer bij Ferrari: ‘gat naar Leclerc blijft groeien’

Na een solide begin in Australië, waar Hamilton zijn Ferrari-debuut maakte, leek...

Zak Brown Mclaren

Verstappen op de korrel genomen door Brown: ‘Pastri liet zien wie de baas is’

Tijdens de F1 Nation-podcast liet Zak Brown zich uit over de strijd...

Max Verstappen Red Bull Racing

Max Verstappen speelt het FIA-spel met stilte: ‘beter dat ik niets zeg’

Max Verstappen gebruikt stilte als wapen. Tijdens en na het raceweekend in...