Een FIA Super License is een essentiële vereiste voor alle Formule 1-coureurs om deel te nemen aan het wereldkampioenschap. Het verkrijgen ervan brengt jaarlijkse kosten met zich mee, bestaande uit een vast tarief en een variabel bedrag per behaalde kampioenschapspunt.
De tarieven voor 2025 zijn gestegen: het vaste tarief is $12.097 en de kosten per punt bedragen $2.443, een verhoging ten opzichte van $2.217 in 2024. Dit maakt de Super License een aanzienlijke investering voor coureurs, afhankelijk van hun prestaties.
Voor Max Verstappen, viervoudig wereldkampioen en winnaar van 9 Grands Prix in 2024, brengt deze nieuwe structuur echter een opmerkelijke besparing met zich mee.
Dankzij een daling in zijn aantal behaalde punten betaalt Verstappen $1.079.448 voor zijn 2025-licentie, een vermindering van $206.876 in vergelijking met zijn recordbedrag van $1.286.324 in 2024.
De financiële gevolgen voor Verstappen
De daling in de kosten voor Verstappen is direct gekoppeld aan zijn prestaties in 2024. Waar hij in 2023 een recordaantal van 19 races won, waren dat er in 2024 ‘slechts’ 9. Dit resulteerde in aanzienlijk minder punten en dus een lagere licentievergoeding.
Een overzicht van Verstappens Super License-kosten:
Jaar | Punten behaald | Kosten per punt | Totale kosten |
---|---|---|---|
2024 | 454 | $2.217 | $1.286.324 |
2025 | 384 | $2.443 | $1.079.448 |
Verschil | -70 | +$226 | -$206.876 |
Deze besparing toont de directe relatie tussen prestaties op de baan en financiële verplichtingen aan de FIA.
Verstappen heeft in het verleden zijn ongenoegen geuit over de hoge kosten die gepaard gaan met de Super License. In 2023, toen hij het destijds recordbedrag van $1.017.760 moest betalen, zei hij:
“Ik vind het bedrag absurd. Ik denk niet dat het juist is dat we zoveel moeten betalen. Dat is in andere sporten ook niet het geval. En er komen steeds meer races.” — Max Verstappen
Deze kritiek benadrukt de groeiende financiële druk op coureurs, vooral in een tijd waarin de Formule 1-kalender steeds uitgebreider wordt.
Vergelijking met andere coureurs
Hoewel Verstappen een besparing geniet, geldt dat niet voor alle coureurs. De runner-up van 2024, Lando Norris, zag zijn kosten juist verdubbelen. Dit is het gevolg van zijn uitstekende seizoen met vier overwinningen en 374 punten, een aanzienlijke stijging ten opzichte van zijn 205 punten in 2023.
Hieronder een vergelijking van de Super License-kosten voor de topcoureurs in 2024:
Coureur | Kosten 2024 | Kosten 2025 | Verschil |
---|---|---|---|
Max Verstappen | $1.286.324 | $1.079.448 | -$206.876 |
Lando Norris | $465.510 | $925.779 | +$460.269 |
Charles Leclerc | $881.805 | $881.805 | Geen verschil |
Oscar Piastri | $725.453 | $725.453 | Geen verschil |
Het systeem van de FIA brengt niet alleen kostenverhogingen met zich mee, maar benadrukt ook de financiële impact van prestaties. Voor enkele coureurs zoals Fernando Alonso en Lewis Hamilton, met respectievelijk lagere puntenaantallen, blijven de kosten relatief stabiel.
Voor jongere coureurs zoals Liam Lawson en Oliver Bearman zijn de kosten significant lager. Hun beperkte ervaring en resultaten in 2024 betekenen een minimale financiële last, met bedragen rond de $12.097, het vaste tarief voor deelname.
Coureur | Punten 2024 | Kosten 2025 |
---|---|---|
Sergio Perez | 157 | $383.433 |
Fernando Alonso | 75 | $183.107 |
Yuki Tsunoda | 35 | $85.387 |
Lance Stroll | 29 | $70.729 |
Hoewel Verstappen profiteert van een besparing, blijft de discussie over de rechtvaardigheid van de Super License-kosten bestaan. Coureurs zoals Verstappen hebben benadrukt dat de tarieven niet in verhouding staan tot andere sporten. De verhoging van de kosten per punt voor 2025 versterkt deze kritiek.
Door de stijgende kosten zal de FIA mogelijk druk ervaren om het systeem te herzien. Dit kan leiden tot verdere discussies binnen de sport over de balans tussen prestaties en financiële verplichtingen voor de coureurs.