Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Verstappen bespaart $207.000 met FIA Super License-vergoeding voor 2025
F1 nieuws

Verstappen bespaart $207.000 met FIA Super License-vergoeding voor 2025

904
Verstappen bespaart $207.000 met FIA Super License-vergoeding voor 2025

Een FIA Super License is een essentiële vereiste voor alle Formule 1-coureurs om deel te nemen aan het wereldkampioenschap. Het verkrijgen ervan brengt jaarlijkse kosten met zich mee, bestaande uit een vast tarief en een variabel bedrag per behaalde kampioenschapspunt.

De tarieven voor 2025 zijn gestegen: het vaste tarief is $12.097 en de kosten per punt bedragen $2.443, een verhoging ten opzichte van $2.217 in 2024. Dit maakt de Super License een aanzienlijke investering voor coureurs, afhankelijk van hun prestaties.

Voor Max Verstappen, viervoudig wereldkampioen en winnaar van 9 Grands Prix in 2024, brengt deze nieuwe structuur echter een opmerkelijke besparing met zich mee.

Dankzij een daling in zijn aantal behaalde punten betaalt Verstappen $1.079.448 voor zijn 2025-licentie, een vermindering van $206.876 in vergelijking met zijn recordbedrag van $1.286.324 in 2024.

De financiële gevolgen voor Verstappen

De daling in de kosten voor Verstappen is direct gekoppeld aan zijn prestaties in 2024. Waar hij in 2023 een recordaantal van 19 races won, waren dat er in 2024 ‘slechts’ 9. Dit resulteerde in aanzienlijk minder punten en dus een lagere licentievergoeding.

Een overzicht van Verstappens Super License-kosten:

JaarPunten behaaldKosten per puntTotale kosten
2024454$2.217$1.286.324
2025384$2.443$1.079.448
Verschil-70+$226-$206.876

Deze besparing toont de directe relatie tussen prestaties op de baan en financiële verplichtingen aan de FIA.

Verstappen heeft in het verleden zijn ongenoegen geuit over de hoge kosten die gepaard gaan met de Super License. In 2023, toen hij het destijds recordbedrag van $1.017.760 moest betalen, zei hij:

“Ik vind het bedrag absurd. Ik denk niet dat het juist is dat we zoveel moeten betalen. Dat is in andere sporten ook niet het geval. En er komen steeds meer races.” — Max Verstappen

Deze kritiek benadrukt de groeiende financiële druk op coureurs, vooral in een tijd waarin de Formule 1-kalender steeds uitgebreider wordt.

Lees ook:  Red Bull RB21 bekendgemaakt: lancering bevestigd op social media

Vergelijking met andere coureurs

Hoewel Verstappen een besparing geniet, geldt dat niet voor alle coureurs. De runner-up van 2024, Lando Norris, zag zijn kosten juist verdubbelen. Dit is het gevolg van zijn uitstekende seizoen met vier overwinningen en 374 punten, een aanzienlijke stijging ten opzichte van zijn 205 punten in 2023.

Hieronder een vergelijking van de Super License-kosten voor de topcoureurs in 2024:

CoureurKosten 2024Kosten 2025Verschil
Max Verstappen$1.286.324$1.079.448-$206.876
Lando Norris$465.510$925.779+$460.269
Charles Leclerc$881.805$881.805Geen verschil
Oscar Piastri$725.453$725.453Geen verschil

Het systeem van de FIA brengt niet alleen kostenverhogingen met zich mee, maar benadrukt ook de financiële impact van prestaties. Voor enkele coureurs zoals Fernando Alonso en Lewis Hamilton, met respectievelijk lagere puntenaantallen, blijven de kosten relatief stabiel.

Voor jongere coureurs zoals Liam Lawson en Oliver Bearman zijn de kosten significant lager. Hun beperkte ervaring en resultaten in 2024 betekenen een minimale financiële last, met bedragen rond de $12.097, het vaste tarief voor deelname.

CoureurPunten 2024Kosten 2025
Sergio Perez157$383.433
Fernando Alonso75$183.107
Yuki Tsunoda35$85.387
Lance Stroll29$70.729

Hoewel Verstappen profiteert van een besparing, blijft de discussie over de rechtvaardigheid van de Super License-kosten bestaan. Coureurs zoals Verstappen hebben benadrukt dat de tarieven niet in verhouding staan tot andere sporten. De verhoging van de kosten per punt voor 2025 versterkt deze kritiek.

Door de stijgende kosten zal de FIA mogelijk druk ervaren om het systeem te herzien. Dit kan leiden tot verdere discussies binnen de sport over de balans tussen prestaties en financiële verplichtingen voor de coureurs.

Gerelateerd nieuws

Mercedes ziet positieve signalen voor 2026 powerunit vergelijkbaar met 2014-dominantie

De voorbereidingen van Mercedes op de nieuwe regels voor 2026 roepen herinneringen...

Max Verstappen naar Mercedes: Het mogelijke effect op de coureursmarkt in 2026

Hoewel Verstappen tot eind 2028 onder contract staat bij Red Bull, is...

Christian Horner benoemt enige Red Bull RB21-voordeel voor 2025

Christian Horner, teambaas van Red Bull Racing, benadrukte dat het extra aerodynamische...

Uitdagingen van Liam Lawson bij Red Bull: scenario’s tegenover Verstappen

Liam Lawson heeft misschien wel de meest uitdagende rol in de Formule...

Max verstappen noemde dit circuit ‘super frustrerend’: gesprekken over terugkeer

Het Istanbul Park-circuit, ooit een geliefd decor voor Formule 1-races, heeft recent...

Max Verstappen krijgt eerste straf van 2025 na incident in simrace

Tijdens de laatste ronde van het 2024-2025 GTP IMSA Global Esports Championship...

Lawson over stabiliteit bij Red Bull: ‘eerste keer dat ik echt kan voorbereiden’

Liam Lawson heeft benadrukt dat de aankomende F1-campagne voor hem uniek is....

Waarom het TT Circuit Assen een potentiële kanshebber is voor Formule 1

Het TT Circuit Assen heeft laten weten open te staan voor het...