De vrijdagtrainingen voor de Belgische Grand Prix van 2024 op het circuit van Spa-Francorchamps hebben een onverwachte wending genomen. Ondanks Max Verstappen’s 10-plaatsen gridstraf vanwege het gebruik van zijn vijfde verbrandingsmotor, was het McLaren-Mercedes dat de show stal met indrukwekkende prestaties. Lando Norris zette de snelste tijd neer in de tweede vrije training, gevolgd door zijn teamgenoot Oscar Piastri.
Verstappen, ondanks zijn snelheid in de eerste training, eindigde als derde. Deze resultaten suggereren dat McLaren een serieuze bedreiging vormt voor Red Bull’s dominantie, vooral gezien Verstappen’s gridstraf en de consistente snelheid van de McLaren-auto’s in alle sectoren van het circuit.
Analyse van de sectortijden
De prestaties van McLaren en Red Bull tijdens de vrijdagtrainingen laten een interessant patroon zien in de sectortijden. In de eerste vrije training was Max Verstappen het snelst met een tijd van 1:43.37 terwijl Oscar Piastri volgde met 1:43.90. Een nadere blik op de sectortijden onthult echter dat Piastri iets sneller was in sector 1 (30.6 vs 30.7), maar Verstappen domineerde in sector 2. De derde sector was vrijwel gelijk.
In de tweede vrije training veranderde het beeld. Lando Norris zette de snelste tijd neer met 1:42.260 gevolgd door Piastri en Verstappen, beiden met 1:42.47. Opvallend is dat McLaren in alle sectoren net iets sneller was dan Red Bull. Dit suggereert dat McLaren’s setup beter werkte op het circuit van Spa, vooral na de aanpassingen die Red Bull tussen de sessies doorvoerde om meer snelheid te vinden in de eerste en derde sector.
Deze sectortijden zijn cruciaal voor het begrijpen van de sterke punten van beide teams op verschillende delen van het circuit. Ze geven ook inzicht in de strategische keuzes die de teams maken met betrekking tot hun aerodynamische configuratie en motorinstellingen.
Bandenstrategie en lange runs
De bandenstrategie speelt een cruciale rol in de voorbereiding op de race. Na de tweede vrije training hebben Charles Leclerc en Lando Norris beiden twee sets medium en twee sets harde banden over voor de race. Dit geeft hen een potentieel voordeel in termen van flexibiliteit in racestrategie.
Tijdens de lange runs in de tweede vrije training toonden Max Verstappen en Oscar Piastri vergelijkbare prestaties op de medium banden. Verstappen begon sterk met rondetijden in de 1:48.3-1:48.9 range, maar zijn tijden verslechterden naar de 4:50-4:51 naarmate de sessie vorderde. Piastri daarentegen bleef constanter met tijden rond de 4:49.
Op de zachte banden aan het einde van de sessie was Piastri opnieuw indrukwekkend met consistente rondetijden in de 1:47.3-1:47.5 range. Verstappen deed slechts één snelle ronde op de zachte band, mogelijk vanwege verkeer op de baan.
Deze lange runs geven waardevolle informatie over de racepace van beide teams en suggereren dat McLaren minstens even competitief is als Red Bull onder raceomstandigheden.
Topsnelheden en aerodynamische keuzes
De topsnelheden gemeten tijdens de vrijdagtrainingen bieden interessante inzichten in de aerodynamische keuzes van de teams. Opvallend is dat de snelste teams, waaronder McLaren, Red Bull, Mercedes en Ferrari, relatief lagere topsnelheden lieten zien vergeleken met de middenveldteams.
Pierre Gasly noteerde de hoogste topsnelheid van 351 km/u, terwijl de topteams rond de 338-340 km/u zaten. Dit verschil is te verklaren door de hogere downforce die de topteams genereren, wat resulteert in meer luchtweerstand maar betere prestaties in de bochtige secties van het circuit.
Lando Norris, ondanks zijn snelste rondetijd, noteerde een topsnelheid van slechts 338 km/u. Dit onderstreept McLaren’s focus op een gebalanceerde setup die zowel snelheid in de bochten als op de rechte stukken biedt.
Deze data suggereert dat teams als McLaren en Red Bull kiezen voor meer downforce, wat hen in staat stelt sneller door de technische sectoren te gaan, ten koste van topsnelheid op de rechte stukken.
Kwalificatie en race
De prestaties van vrijdag hebben significante implicaties voor de rest van het raceweekend. Met Verstappen’s gridstraf van 10 plaatsen lijkt McLaren in een uitstekende positie te verkeren om te strijden voor de pole position en mogelijk de overwinning.
De verwachte regenachtige omstandigheden voor de kwalificatie op zaterdag voegen een extra element van onvoorspelbaarheid toe. Teams die, zoals McLaren, meer droge banden hebben gespaard, kunnen hier mogelijk van profiteren als er droge periodes zijn tijdens de kwalificatie.
Voor Verstappen wordt de eerste bocht cruciaal. Startend vanuit het middenveld, mogelijk rond P11 of P12, zal hij moeten navigeren door potentiële chaos bij de start om zijn kansen op een podiumplaats te behouden.
De sterke prestaties van McLaren op zowel korte als lange runs suggereren dat ze een reële kans hebben om Red Bull’s dominantie te doorbreken, zelfs als Verstappen erin slaagt om door het veld heen te rijden.