Lewis Hamilton is altijd een coureur geweest die opstond als het erop aankwam. Maar na een reeks teleurstellende prestaties klinkt de kritiek luider dan ooit. De GP van Spanje legde pijnlijk bloot hoe ver hij afzakt ten opzichte van zijn teamgenoot.
Bij Ferrari beginnen de alarmbellen te rinkelen. Op het Circuit de Barcelona-Catalunya wist Charles Leclerc zijn derde podium van het jaar binnen te slepen. Hamilton eindigde zesde.
Geen ramp op papier, maar het was vooral de manier waarop die vragen oproept. Hij verloor zelfs een plek aan Nico Hülkenberg in een Sauber – na de safety car, op pure snelheid.
Het contrast met Leclerc was duidelijk. Die haalde Hamilton in en liep daarna zichtbaar van hem weg. Dat is geen incident meer. Volgens Karun Chandhok begint het inmiddels ‘kritiek’ te worden.
“Hij vindt het ritme niet, hij vindt geen consistentie, en dat in het tweede derde van het seizoen,”
aldus Chandhok bij Sky Sports F1.
Hamilton zelf bleef stil, maar zijn lichaamstaal sprak boekdelen. Geen uitleg, geen excuses. Alleen frustratie.
Flitsen van klasse, maar geen lijn
Het lastige is dat Hamilton dit seizoen heus nog wel snelheid laat zien. Denk aan de winst in de sprint van China. En aan zijn inhaalrace naar P4 op Imola. Maar telkens als het lijkt alsof hij de grip terugvindt, valt hij de race erna weer terug. Monaco was matig. Spanje ronduit zorgwekkend.
“Hij heeft te veel goede en slechte dagen. De schommelingen zijn gewoon te groot,” waarschuwt Chandhok.
Voor een zevenvoudig wereldkampioen, die zelf zegt voor de titel te willen gaan, is dat niveau onvoldoende. Zeker nu Ferrari een auto heeft waarmee regelmatig podiums haalbaar zijn.
De grote vraag is: waar zit het probleem? Is het de afstelling van de auto? Een mismatch met zijn rijstijl? Of speelt er iets diepers? Volgens Chandhok is het tijd voor een rigoureuze analyse.
“We moeten gaan begrijpen of dit een fundamenteel probleem is. Moet de richting van de setup veranderen?”
Het lijkt alsof Hamilton geen duidelijk gevoel krijgt in de SF25. En als het vertrouwen ontbreekt, is het haast onmogelijk om constant te presteren op het hoogste niveau. Zeker als je teamgenoot wél snelheid uit dezelfde auto weet te halen.
Canada als laatste kans op vertrouwen
Volgende halte: Montréal. Een circuit dat Hamilton door en door kent. Zeven keer won hij daar al. Zijn allereerste F1-zege boekte hij er in 2007. Als hij ergens een comeback kan maken, is het op de Circuit Gilles Villeneuve.
Sky-commentator David Croft noemt het raceweekend in Canada ‘cruciaal’.
“Als hij daar weer ondermaats presteert, dan zijn er echt problemen. Dit is zijn circuit. Hier moet hij iets laten zien,”
aldus Croft.
Een goed resultaat zou Hamiltons zelfvertrouwen een broodnodige boost geven. Maar een herhaling van Spanje? Dat zou het vertrouwen in zijn hele project met Ferrari serieus onder druk zetten.
Hamilton is niet de man die bij tegenslag de handdoek gooit. Maar hij is ook geen twintig meer. Ferrari heeft geen tijd te verliezen in aanloop naar het nieuwe tijdperk vanaf 2026.
En dus groeit de druk. Niet alleen van buitenaf, maar ook binnen de muren van Maranello. De komende races worden bepalend. Niet voor zijn legacy – die staat – maar voor zijn relevantie in de huidige Formule 1.
Want zoals Chandhok het zegt: het is geen kwestie van talent, maar van afstemming. En als dát niet lukt, kan zelfs een zevenvoudig wereldkampioen verdwalen op het asfalt.