De telemetrie van Max Verstappen na de kwalificatie in Bahrein toont onmiskenbaar aan waar de zwaktes van de RB21 zich bevinden. De auto verloor snelheid in sector twee en drie, met duidelijke achterstand op de concurrentie.
De oorzaak zit in het gebrek aan achtergrip en aanhoudend onderstuur, wat het lastig maakt om vertrouwen op te bouwen. Zelfs Verstappen, bekend om zijn beheersing van lastige auto’s, moest zijn ronden corrigeren.
De RB21 presteert uitsluitend binnen een smalle afstelzone. Buiten die marges valt de balans volledig weg. Voor coureurs zonder jarenlange ervaring met dit type auto, zoals Yuki Tsunoda, is het dan ook onmogelijk om direct topprestaties te leveren.
Verstappen kon nog enigszins redden wat er te redden viel dankzij zijn snelheid op de rechte stukken, maar zodra het technische gedeelte van het circuit begon, verdween zijn voordeel.
In sector 1 wist Verstappen tijd te winnen dankzij zijn topsnelheid. Die sectie van het circuit kent relatief eenvoudige bochten en rechte stukken, waar het motorgebruik en de afstelling van de powerunit een rol spelen.
Maar in sector 2 en 3 — waar bochtencombinaties en remzones domineren — ging het mis. Bochten 5 tot en met 7, gevolgd door bochten 8 en 10, lieten zien dat McLaren met Piastri een veel stabielere auto had.
“Piastri kon later remmen en eerder op het gas. Zijn vertrouwen in de achterkant was overduidelijk groter dan bij Verstappen.”
In bocht 10 blokkeerde Verstappen zijn voorwielen. Die fout kwam voort uit onzekerheid over de grip aan de achterkant. Het betekende een verloren sector en een ritmestoornis voor de rest van de ronde.
In bocht 13 gebeurde iets soortgelijks: waar Piastri vloeiend versnelde, moest Verstappen bijsturen. Dat is zeldzaam voor de Nederlander en duidt op een fundamenteel probleem.
De totale achterstand op de snelste tijd bedroeg bijna zes tienden. Dat is Verstappens grootste achterstand in een kwalificatie dit seizoen. Het toont aan dat de problemen die zichtbaar waren in Japan, zich nu in warmere omstandigheden opnieuw en sterker manifesteren.
Tsunoda haalt Q3, maar blijft steken in Q2-prestaties
Yuki Tsunoda wist de auto voor het eerst dit seizoen in Q3 te krijgen, maar daar hield de vooruitgang op. Zijn snelste ronde uit Q2 bleef zijn beste tijd. In een sessie waarin de baantemperatuur gunstig evolueerde, kon hij zich dus niet verbeteren.
Dat is opvallend en zorgwekkend, zeker in vergelijking met andere teams die wel progressie boekten. Tsunoda viel buiten de top 10 in de ideale ronde-analyse.
Dat betekent dat zelfs in zijn beste sectortijden geen topresultaat mogelijk was. Alpine en Williams, met respectievelijk beide coureurs en Carlos Sainz, wisten meer performance uit hun auto’s te halen dan Tsunoda.
De grootste tijdsverliezen voor de Japanner lagen ook tussen bochten 5 en 7. In bocht 10 en 13 liep het verschil met Verstappen verder op.
Max wist daar nog iets meer snelheid vast te houden, maar het zegt veel dat beide Red Bull-coureurs juist in die technische delen achterblijven.
De RB21 vraagt om een niveau van precisie dat buitengewoon is. Volgens de data is het venster waarin de auto optimaal presteert zó smal, dat het bijna niet haalbaar is om daar continu binnen te blijven.
Dat maakt de auto niet alleen lastig af te stellen, maar ook onbetrouwbaar voor raceafspraken. Kleine veranderingen in temperatuur, bandenslijtage of rijstijl zorgen al voor onevenwichtig gedrag.
“Zelfs Max worstelt met het gedrag van de RB21. Dat zegt alles over de moeilijkheidsgraad van deze auto.”
Verstappen heeft het voordeel dat hij al jaren betrokken is bij de ontwikkeling van Red Bull-auto’s sinds de invoering van het grondeffect. Zijn ervaring helpt hem om het uiterste uit de afstelling te persen.
Toch kan zelfs hij de grillige balans van de RB21 niet altijd opvangen. Voor Tsunoda, die pas net weer in de auto zit na het vervangen van Liam Lawson, is het bijna onmogelijk om hetzelfde te presteren.
De kloof tussen Max en Yuki groeit vooral in technische secties waar stabiliteit en vertrouwen essentieel zijn. En dat zijn juist de eigenschappen die deze auto op dit moment structureel mist.