Lance Stroll scoort in 2025 tot nu toe meer punten dan Fernando Alonso. De Canadees heeft tien punten gepakt in vijf races, tegenover nul voor zijn ervaren teamgenoot. Toch blijft de publieke opinie over hem hard en vaak negatief.
Stroll heeft zijn reputatie als zogenoemde ‘pay driver’ nooit helemaal kunnen afschudden. Vanaf het moment dat hij in 2017 bij Williams zijn debuut maakte, is hij een makkelijk doelwit geworden voor spot en kritiek.
Veel fans wijzen naar het geld van zijn vader, Lawrence Stroll, als hoofdreden voor zijn stoeltje. Maar wie objectief kijkt naar zijn resultaten, ziet dat het verhaal niet zo simpel is.
Stroll won in zijn juniorcarrière onder andere het Italiaanse Formule 4-kampioenschap, de Toyota Racing Series en de Europese Formule 3. In dat laatste seizoen pakte hij veertien overwinningen.
Dat is niet mogelijk zonder snelheid. Ja, er was veel financiële steun, maar talent moet je alsnog zelf op de baan laten zien.
Sinds zijn debuut in de Formule 1 heeft hij drie podiums gepakt, waarvan één in een chaotische race in Azerbeidzjan en twee in 2020, toen hij ook pole position behaalde in Turkije.
Dat zijn prestaties waar veel andere coureurs, ook met minder geld, nooit aan toegekomen zijn.
“Je kunt al het geld van de wereld hebben, maar je moet het nog steeds op de baan doen,” aldus Stroll-analist Sean Kelly.
In het huidige seizoen heeft Stroll ondanks de problemen van de AMR25-auto al een zesde plaats in Australië en een negende in China behaald. In tegenstelling tot Alonso, die met nul punten achterblijft, heeft Stroll op zondag resultaten geboekt.
En hoewel hij in de kwalificatie gemiddeld 0,446 seconde trager is dan zijn teamgenoot, zijn het de punten op zondag die tellen.
Waarom hij toch niet wordt erkend
Het beeld van Stroll als humeurige, ongeïnteresseerde coureur wordt vaak gevoed door zijn gedrag na teleurstellende races. Korte, botte antwoorden en weinig enthousiasme zorgen ervoor dat hij in de media niet sympathiek overkomt.
Maar meerdere bronnen binnen het team spreken juist van een coureur die toegewijd is, goede feedback geeft en meewerkt aan het teamproces.
“Lance geeft beter feedback dan je zou verwachten. Hij is achter de schermen veel actiever dan mensen denken,” zei een teamlid van Aston Martin eerder dit seizoen.
Bovendien is hij niet de enige coureur die zich soms laat gaan op teamradio of in interviews.
Verschillende andere coureurs, waaronder kampioenen, hebben zich op soortgelijke wijze geuit na frustrerende momenten. Alleen lijkt Stroll structureel het mikpunt van online spot en memes.
Lawrence Stroll speelt als eigenaar van het team natuurlijk een rol in de dynamiek. De perceptie dat Lance altijd een zitje heeft ongeacht zijn prestaties, blijft hardnekkig bestaan.
Dat hij in 2019 Esteban Ocon verving bij Racing Point, voedde die kritiek alleen maar verder. Toch is die keuze nooit volledig los te zien van het zakelijke belang en de loyaliteit binnen het team.
En stel jezelf eens de vraag: als jij miljarden had en je kind droomde van een Formule 1-carrière, zou jij het dan niet mogelijk maken?
Dat maakt de situatie niet uniek of verdacht. Alleen zijn resultaten zouden ter discussie moeten staan – en niet de familierelatie.
Is hij geschikt als tweede coureur voor een topteam?
Aston Martin wil in 2026 meedoen om het kampioenschap. Met de komst van Honda als motorleverancier en Adrian Newey als technisch leider, zijn de ambities duidelijk.
In dat scenario is het cruciaal om twee consistente coureurs te hebben die punten scoren voor het constructeurskampioenschap.
Bij Red Bull was het verschil tussen Verstappen en Pérez een risico voor de titelstrijd. Als Stroll die rol van betrouwbare tweede man kan vervullen, dan is zijn plek gerechtvaardigd.
Maar als de resultaten uitblijven, zal Aston Martin moeten overwegen om iemand anders naast een topcoureur als Alonso, Hamilton of zelfs Verstappen te zetten.