Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws F1 coureurs Sainz wijst communicatie als pijnpunt aan: ‘daar verliezen we nog het meeste’

Sainz wijst communicatie als pijnpunt aan: ‘daar verliezen we nog het meeste’

994
Sainz wijst communicatie als pijnpunt aan: ‘daar verliezen we nog het meeste’

De overstap van Ferrari naar Williams bleek voor Carlos Sainz geen zachte landing. Hoewel hij zichtbaar sneller wordt en zijn plek binnen het team langzaam verovert, verloopt zijn integratie allesbehalve vlekkeloos.

In een exclusief interview met Crash.net blikt de Spanjaard openhartig terug op de eerste fase van zijn 2025-seizoen. De cijfers zeggen misschien iets anders, maar achter de schermen is het duidelijk: de weg naar vertrouwen, snelheid en resultaat blijkt een steile klim.

“Denk niet dat het makkelijk is geweest. De eerste drie races waren echt hard.” — Carlos Sainz over zijn aanpassing aan Williams

Na vijf seizoenen bij Ferrari, een team dat meedeed om podiumplekken, moet Sainz zich nu aanpassen aan een team dat vaak vecht voor een plek in Q2.

Die realiteitsverandering is niet alleen mentaal zwaar, maar ook technisch uitdagend. Alles is anders: de motor (Mercedes in plaats van Ferrari), de engineers, de strategie, de auto.

“Zelfs nu ik op een goed niveau zit qua snelheid, kost het ons nog altijd punten door gebrek aan ervaring binnen dit team.”

De samenwerking met zijn engineer en strategiecrew vergt tijd. Die communicatie is essentieel om in de hectiek van een raceweekend de juiste beslissingen te nemen.

Maar die klik ontbreekt nog. Kleine misverstanden leiden tot grote verliezen. Voor een coureur die bekend staat om zijn racetactisch inzicht, is dat frustrerend.

Albon als maatstaf

De onderlinge vergelijking met teamgenoot Alex Albon laat zien waar Sainz nu staat. In de kwalificatie zijn ze aan elkaar gewaagd: 4-4 in reguliere sessies. Maar in de races zelf heeft Albon een stevige voorsprong: 7-1. Ook qua punten is het verschil groot — 42 tegen 12. Toch ziet Sainz geen reden voor paniek.

“Zolang de snelheid er is, weet ik dat de rest wel volgt. Het gaat nu om details finetunen.”

Hij wijst erop dat de auto hem in de eerste races flink verraste. Tijdens de sprintraces in China en Australië merkte hij pas dingen die tijdens testdagen onopgemerkt bleven.

Lees ook:  Wolff verdedigt Mercedes-motoren na reeks uitvalbeurten: 'ze zijn nog steeds goud waard'

Zijn “muscle memory” van eerdere auto’s werkte tegen hem. Aanpassen bleek nodig. Samen met zijn engineers begon hij set-ups te wijzigen om de auto beter onder controle te krijgen — met succes. De laatste paar races voelt hij zich duidelijk comfortabeler.

Sainz erkent dat er fouten zijn gemaakt. Niet alleen op de baan, maar vooral in de communicatie en strategie.

Hier zit volgens hem de grootste winst. Hij vertrouwt op zijn gevoel in races, maar vindt dat het team die signalen nog onvoldoende opvangt. Daardoor worden beslissingen soms te laat genomen of onvoldoende ondersteund.

“Het gaat niet om wat ik voel, maar wat het team ervan begrijpt — dat bepaalt of we de juiste calls maken.”

De marges zijn klein. Eén verkeerde call betekent direct het missen van punten. En in het middenveld, waar de strijd om de laatste posities in de top tien keihard is, maakt elk detail verschil.

Aanpassing buiten de cockpit

Niet alles draait om de auto. Sinds zijn eerste bezoek aan de Williams-fabriek op 15 januari werkt Sainz ook aan zijn rol binnen het team buiten de baan. Hij wil de mensen leren kennen, begrijpen wat er leeft binnen de verschillende afdelingen. Dat proces kost tijd.

“Ik voel me thuis, maar sommige relaties hebben jaren nodig om echt goed te worden.”

Het team werkt aan een visie voor 2026, wanneer nieuwe reglementen ingaan. Sainz koos bewust voor Williams boven andere opties als Audi of Alpine. Zijn keuze was gebaseerd op potentie, niet op status.

En hoewel zijn vader hem liever bij Audi zag, geloofde Sainz in het project van Williams.

Lees ook:  Verstappen-concurrent droomt groots: 'ik wil wereldkampioen worden met Williams'

Die keuze lijkt nu al vruchten af te werpen. Williams presteert beter dan verwacht, en ondanks het gemis aan harde resultaten voelt Sainz dat de auto potentie heeft. De snelheid op zaterdag en zondag is er — het probleem zit hem in de uitvoering.

“De prestaties kwamen sneller dan verwacht. Alleen de resultaten nog niet.”

In Monaco scoorde hij voor de vierde race op rij punten. Een teken dat hij vooruitgaat, ondanks het stroeve begin. Hij ziet 2025 als een jaar waarin fouten gemaakt mogen worden. Zolang het leerproces doorgaat, is het verlies tijdelijk.

Gerelateerd nieuws

helmut marko en christian horner

Red Bull twijfelt aan Tsunoda terwijl Verstappen het team draagt: ‘te impulsief, te grillig’

Max Verstappen vecht alleen, terwijl zijn teamgenoot zakt in prestaties en vertrouwen....

Ferrari charles leclerc

Norris en Leclerc missen eerste training GP Oostenrijk: talenten krijgen hun kans

Ferrari en McLaren verrassen vlak voor de Oostenrijkse Grand Prix met een...

Lewis Hamilton

Wolff verdedigt Hamilton na stroeve start bij Ferrari: ‘je verleert racen niet zomaar’

Lewis Hamiltons overstap naar Ferrari verloopt stroef, maar Toto Wolff twijfelt geen...

Red Bull Racing

Montoya ontkracht Red Bull-paniek: ‘Max verricht geen wonderen, de auto ís gewoon snel’

Het beeld van een worstelende Red Bull begint dit seizoen vaste vormen...