De glitter van Hollywood en de snelheid van de Formule 1 kwamen samen op de rode loper in New York. Maar niet iedereen was even enthousiast.
Carlos Sainz, zelf midden in het F1-seizoen, zette meteen de toon met een opvallende boodschap aan de fans: verwacht geen documentaire, dit is een film.
Formule 1 stond op maandagavond vol in de schijnwerpers toen de langverwachte Brad Pitt-film ‘F1 The Movie’ eindelijk zijn wereldpremière beleefde. Vrijwel alle F1-coureurs en teamleden waren aanwezig — behalve één: Max Verstappen.
Verstappen had al laten weten liever naar huis te gaan dan zich door de glitter te worstelen. “Misschien kijk ik hem later, misschien niet,” zei hij eerder. Daarmee werd meteen duidelijk dat niet iedereen in de paddock staat te springen om deze Hollywood-versie van de sport.
Carlos Sainz sprak op de rode loper openlijk over zijn twijfels en gaf daarbij een duidelijke waarschuwing aan de puristen onder de Formule 1-liefhebbers:
“Voor de pure F1-fans: wees open-minded naar Hollywoodfilms.”
Volgens de Spaanse coureur is er in de film voor ieder wat wils, maar is het belangrijk om te begrijpen dat deze productie in de eerste plaats entertainment is — niet een technisch correcte weergave van de sport.
Sainz, die als Williams-coureur het F1-circuit van binnen en buiten kent, pleit dus voor enige relativering.
Max blijft thuis, Lewis trekt aan de touwtjes
In schril contrast met Verstappen, die de première oversloeg om tijd met zijn dochter door te brengen, speelde Lewis Hamilton een grote rol achter de schermen.
Hamilton was betrokken als producent en adviseur en werkte nauw samen met regisseur Joseph Kosinski en componist Hans Zimmer.
“Zoveel van de inspiratie kwam van Lewis. Hij zat als het ware naast me toen ik schreef.”
Hamilton’s invloed moest de authenticiteit van de film waarborgen, al lijkt het erop dat die inspanning vooral gericht was op het overbrengen van emotie, niet technische precisie.
Ondanks de kritische noten was de sfeer op de première luchtig. George Russell werd door Brad Pitt gefeliciteerd met zijn overwinning in Canada én met hun toevallig gelijke outfit. “Wat een weekend, dude,” zei Pitt enthousiast.
Het contrast tussen het echte racen en de gefictionaliseerde film kon haast niet groter zijn. Waar Verstappen nog worstelt met een mogelijk schorsingsgevaar in de titelstrijd, omarmt Hollywood het drama juist.
De film is voor nieuw publiek, niet voor techneuten
Sainz raakte met zijn opmerking een gevoelige snaar. Veel traditionele fans voelen zich soms buitengesloten door de groeiende show rondom de sport. Netflix’ ‘Drive to Survive’ opende de deuren voor miljoenen nieuwe kijkers, maar leidde ook tot kritiek over sensatiezucht en verdraaiing.
Met deze film lijkt die lijn te worden doorgetrokken. Voor de pure fan is dat even wennen, maar Sainz ziet ook het positieve: het is promotie voor de sport.
De grote vraag blijft: is deze film een eerbetoon aan Formule 1, of slechts een Hollywood-verhaal met raceauto’s als decor? Carlos Sainz laat ruimte voor interpretatie, maar zijn boodschap is duidelijk.
F1 is complex, technisch en emotioneel. Maar op het witte doek gelden andere wetten.
Voor de fans dus geen teleurstelling, maar een reminder: dit is fictie, geen raceverslag. En misschien, heel misschien, helpt het de volgende generatie fans de weg naar de echte sport te vinden.