Carlos Sainz heeft het podium bereikt in Bahrein, ver achter de dominante Max Verstappen, maar slechts twee seconden achter de tweede Red Bull van Sergio Perez. De achterstand van Sainz op Verstappen was de helft van de kloof van dezelfde race 12 maanden geleden, toen Ferrari’s problemen met bandenbeheer en inconsistente handling voor het eerst aan het licht kwamen.
Sainz’s opluchting en de SF-24
Sainz voelde het als een “opluchting” dat zijn opvolger, de SF-24, eindelijk een auto is waarmee hij agressief kan zijn. “Het is een beetje een opluchting, omdat de laatste race waarin ik aanviel Oostenrijk was, en we hebben het over 13, 14 races geleden,” zei Sainz. De rest van de races vorig jaar moest je gewoon beheren, in de spiegels kijken, je tempo controleren. En er waren heel weinig kansen om mensen in te halen. “Ik hou van racen, en ik hou van inhalen, agressief zijn, aanvallen. En met de auto van vorig jaar was het simpelweg onmogelijk om dat te doen.”
De prestaties in Bahrein
Hoewel Bahrein de verwachtingen bevestigde dat Verstappen en Red Bull ongehinderd naar een andere titel dit jaar zullen marcheren, suggereerde het tempo van Sainz dat er ruimte is voor een grotere strijd bij bepaalde races, met het circuit van Sakhir in Bahrein als een bijzonder sterk circuit voor Red Bull. “Het voordeel van Red Bull in Bahrein is wat je heel, heel duidelijk zag,” dacht Sainz. “Ik denk dat het interessant is hoe ze de C3 zachte band iets langer levend kunnen houden dan de rest, hoe ze de neiging hebben om iets minder te oververhitten. Misschien is dat wat de auto ook niet zo competitief maakt in de kwalificatie en zo goed in de race op een circuit als Bahrein.”
Vooruitblik
Nu is het afwachten op meer voorbeelden, maar Sainz verwacht dat Red Bull altijd beter zal zijn in de race zoals vorig jaar. “Kijk naar de laatste acht races tussen Charles en mij. We hebben wat polepositions behaald, veel eerste rijen, maar dan trok Max in de race massaal weg en Checo kon ons altijd inhalen.” “Ik hoop dat de eigenschap van dit jaar niet zo overdreven is en dat we in die zin een goede stap voorwaarts hebben gemaakt.”
Carlos Sainz uit zijn opluchting en enthousiasme over de nieuwe Ferrari SF-24, een auto die hem eindelijk de mogelijkheid geeft om agressief te zijn op de baan. Met verbeterde prestaties en een focus op aanvallen, kijkt Sainz uit naar een competitiever seizoen, ondanks de dominante positie van Red Bull. De resultaten in Bahrein bieden een glimp van hoop voor spannendere races, waarbij Ferrari mogelijk dichter bij de top kan komen.